Vad är det "värsta" du gör mot ditt barn i uppfostringssyfte?
Jag har blivit ordentligt arg och höjt rösten ett antal gånger. Även time-out i bemärkelsen att man bryter en situation och sätter sig med barnet tills det lugnat sig, men jag har aldrig använt det i bestraffningssyfte.
alla har olika åsikter skrev 2014-01-05 12:55:39 följande:
Vart går gränsen tycker ni för vad som är okej och vad som inte är okej i uppfostringssyfte?Vart går gränsen för att ni skulle säga till en närstående ex kompis att det är fel?
Vart går gränsen för att säga till någon främling på stan att det de gör är del?
Jag lägger mig inte i om närstående eller folk på stan gör något av de första fyra alternativen. Timeout med stängd dörr beror väl lite på hur barnet reagerar (skriker det hysteriskt av rädsla skulle jag nog exempelvis inte kunna vara tyst). Lätt fysisk bestraffning, som att ta tag i en arm eller smälla på fingrarna, beror lite på situationen (en mycket rädd förälder som på impuls straffar ett barn som just sprungit ut i gatan och nästan blivit överkörd skulle jag t.ex. ha överseende med). Övriga alternativ skulle jag antagligen anmäla.