Pröva på läraryrket utan utbildning?
Lärarvikarie eller lärarassistent/elevassistent i skolan. Vore väl något, lärarvikarie kan dock vara en orättvis bild då du bara får de jobbiga delarna. Obehöriga ska inte jobba som lärare.
Lärarvikarie eller lärarassistent/elevassistent i skolan. Vore väl något, lärarvikarie kan dock vara en orättvis bild då du bara får de jobbiga delarna. Obehöriga ska inte jobba som lärare.
Nej man kan ju uppleva det olika:) Jag jobbar som lärare, har vikarierat tidigare och jämför jag så var det bara jobbigt att vara vikarie. Ett evigt gränssättande, nya elever hela tiden och fick aldrig skörda frukten av det jag sått.
Till dig som frågade hur jag skulle känna osv, ja om någon inte tyckte att jag skulle jobba som obduktionstekniker, truckförare, trädgårdsmästare eller annat yrke utan att ha utbildat mig till det? Jag skulle tycka det var helt rimligt. Det är inget "bara" med detta yrke, utan du behöver lära dig det som alla andra.
Och ja naturligtvis är det jättebra att ts vill testa på, när jag pluggade var det många som hoppade av efter första praktiken och än fler som borde hoppat av tyvärr. Men att man vill testa betyder ju inte att outbildade "vem som helst" ska få lärarjobb, då är klass/elevassistent, lärarvikarie eller lärarassistent bra ingångar som jag ju också skrev.
Och ja naturligtvis är det jättebra att ts vill testa på, när jag pluggade var det många som hoppade av efter första praktiken och än fler som borde hoppat av tyvärr. Men att man vill testa betyder ju inte att outbildade "vem som helst" ska få lärarjobb, då är klass/elevassistent, lärarvikarie eller lärarassistent bra ingångar som jag ju också skrev.