• Anonym (Undrar)

Pröva på läraryrket utan utbildning?

Hej!

Hur ska man göra om man vill testa om ett yrke passar en? Det som är aktuellt är läraryrket. Kan man på något sätt få möjlighet att testa på det arbetet utan att behöva påbörja lärarutbildningen? Någon som vet? Det känns lite klantigt att söka till lärarutbildningen, komma in för att sedan testa om det praktiskt fungerar för en. Tänkt om man inte är säker på om man passar/vill jobba med yngre eller äldre barn tex och isåfall väljer fel om man söker in till en utbildning. Någon annan som har funderat kring detta? Eller allra helst har tips och råd i frågan. :P

• Svar på tråden Pröva på läraryrket utan utbildning?
  • Malin0710

Hör av dig till kommunens vikariepool för lärare. Kanske kan de anställa dig utan utbildning, timanställning åtminstone. I övrigt kan jag bara tänka mig att du skulle kunna få någon praktik/arbete via arbetsförmedlingen om du inte har något arbete för tillfället. Om du inte har något jobb kan du kanske gå med någon lärare på arbetet under en tid om du har någon kontakt, bara för att få veta hur det verkar. Jag är lärare och har arbetat i 10 år så fråga på om du undrar något. 

• Mamori

Jag fick jobb på en privatskola (högstadie) utan något annat än gymnasieutbildning men då var jag oerhört kunnig inom ämnet jag undervisade i (engelska). Det var dock 10-15 år sedan nu (huu!) så reglerna kan ju ha ändrats.

• Anonym (55)

som ovan skirver kolla med kommunens bemanningar så får du in en fot , kanske ngn spec åldersgrupp du är intresserad av ? låg, mellan el högstadie  eller bara ämnen . när du väl fått in en fot så brukar de lösa sig . glöm ej papper från belastningsregistret

• aynaT

I min kommun letas det ofta efter lärarassistenter, då brukar det endast krävas en gymnasieutbildning. Inte riktigt samma sak men då får du testa på elevkontakten och undervisning i små grupper.

• Anonym (S)

Lärarvikarie eller lärarassistent/elevassistent i skolan. Vore väl något, lärarvikarie kan dock vara en orättvis bild då du bara får de jobbiga delarna. Obehöriga ska inte jobba som lärare.

• Anonym (55)
    Anonym (S) skrev 2014-01-05 09:00:38 följande:
    Lärarvikarie eller lärarassistent/elevassistent i skolan. Vore väl något, lärarvikarie kan dock vara en orättvis bild då du bara får de jobbiga delarna. Obehöriga ska inte jobba som lärare.
     vadå jobbigt ??? oavett lärarvikare/assisten//lärare får du väl möta de jobbiga delarna varje dag i skolan  o det är väl bara bra om du som vikarie lyckas lösa problem på vägen ,du kanske hittar andra lösningar som  inte läraren har just då. o det där med lärarleg är överdrivet . det finns massor av bra lärare som är obehöriga plötsligt är de enl skolverket värdelösa hur skulle du känna själv om du blev stämplad så ???
  • aynaT

Jag måste säga att jag är för lärar.leg och höjningen av läraryrkets status MEN ts vill ju prova på yrket för att se om det är något för henne. Det är ju kanonbra! Ni anar inte hur många jag mötte under lärarutbildningen som inte alls passade för yrket.

Håller inte alls med Anonym (S) att man endast får de jobbiga delar som lärarvikarie. Du slipper oftast lektionsplaneringen, konferenser och allt annat som är tidskrävande och tröttar ut lärare i onödan. Du får istället ge all din tid till eleverna och känna på yrket.

• Anonym (S)

Nej man kan ju uppleva det olika:) Jag jobbar som lärare, har vikarierat tidigare och jämför jag så var det bara jobbigt att vara vikarie. Ett evigt gränssättande, nya elever hela tiden och fick aldrig skörda frukten av det jag sått.

Till dig som frågade hur jag skulle känna osv, ja om någon inte tyckte att jag skulle jobba som obduktionstekniker, truckförare, trädgårdsmästare eller annat yrke utan att ha utbildat mig till det? Jag skulle tycka det var helt rimligt. Det är inget "bara" med detta yrke, utan du behöver lära dig det som alla andra.

• Anonym (S)

Och ja naturligtvis är det jättebra att ts vill testa på, när jag pluggade var det många som hoppade av efter första praktiken och än fler som borde hoppat av tyvärr. Men att man vill testa betyder ju inte att outbildade "vem som helst" ska få lärarjobb, då är klass/elevassistent, lärarvikarie eller lärarassistent bra ingångar som jag ju också skrev.

• Anonym (S)

Och ja naturligtvis är det jättebra att ts vill testa på, när jag pluggade var det många som hoppade av efter första praktiken och än fler som borde hoppat av tyvärr. Men att man vill testa betyder ju inte att outbildade "vem som helst" ska få lärarjobb, då är klass/elevassistent, lärarvikarie eller lärarassistent bra ingångar som jag ju också skrev.

Svar på tråden Pröva på läraryrket utan utbildning?