Inlägg från: Anonym (Ovetande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ovetande)

Resa bort med barnet utan att lämna information

Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-04 14:53:01 följande:
    Nej jag kan hålla med om att är du intresserad får man fråga. Så ditt ex har ingen skyldighet att informera. Vill man veta måste man kommunicera. Man kan omöjligt veta vad andra tänker.
    Fast nu frågade jag ju och vet fortfarande ingenting...
  • Anonym (ovetande)
    h8him skrev 2014-01-04 15:00:41 följande:
    Jag skulle aldrig godkänna en resa på min tid utan att få veta flightnummer och hotell.
    Jag tog för givet att jag skulle få samma info som jag ger henne. Får väl ta den diskussionen om det blir aktuellt igen.
  • Anonym (ovetande)
    Grappa skrev 2014-01-04 15:03:01 följande:
    Eller så får mamman mosa in resan på sin tid. Antingen lär du henne hur du vill samarbeta, genom konsekvenser av hennes tramsande, eller så accepterar du glatt hennes sätt och då har du inget ut av att starta trådar på FL.
    Helt rätt. Det får nog bli en diskussion om det här. Jag tycke inte att det är OK. Och nu har jag ju förstått att även om en del tycker det, så är jag inte ensam om att känna att det hör till självklar kommunikation. Det var därför jag frågade. För att höra hur andra resonerar.
  • Anonym (ovetande)
    Queenie70 skrev 2014-01-04 15:05:26 följande:
    Begriper inte varför sån information bara skulle vara viktig om det var på ts tid?? Känns helt irrelevant faktiskt. Sån information är viktig att få ovasett på vems tid resan sker.
    Jag tycker inte heller det har med vems tid det är att göra. Utan mer med hänvisning till vad jag skrev om längre upp - olyckor, katastrofer etc. Mycket kan hända.
  • Anonym (ovetande)
    Anonym (...) skrev 2014-01-04 15:23:24 följande:

För att vad man gör på sin tid med barnet behövs inte redovisas till den andra föräldern om man inte vill och börjar man kommer snart kraven om att veta vad de gör varje dag, vad man äter, vem man umgås med etc på resp tid, det vet väl du som utger dig för att jobba på soc i andra trådar

Så för att jag vill veta vilket land mitt barn befinner sig i en vecka, så vill jag med automatik veta vad hon äter till middag? Mitt ex har aldrig behövt redovisa sin tid med vår dotter, men det här tycker jag faller under en helt annan kategori.
    Fast det handlade ju inte heller om att hon inte "ville", hon ville bara inte kommunicera utan jag skulle ha frågat tidigare.

Till och med mina föräldrar brukar berätta för mig om de reser utomlands och vart. Någon av oss barn får flightinfo - just in case.

• Anonym (ovetande)
    Anonym (...) skrev 2014-01-04 15:39:02 följande:

Knappast att jag jagar när jag oftast är först i trådar innan du kommer som soc allvetaren, ts hon ansåg du visste det räckte för henne hade du velat veta mer hade du undrat, du har ansvar i detta med att kommunicera om vad du vill veta, varför gjorde du inte det? Kanske för då kan du inte baktala henne nu
    Jag baktalar ingen. Jag anser bara att det är självklart att ge grundläggande information om en utlandsresa med gemensamma barn. That´s all.
    Jag kan ju inte veta när hon har allt i ordning, och alla flighter är klara... Ska jag jaga henne tycker du?
    Har hon inget ansvar alls? Jag står mer än väl för min del av kommunikationen, men jag ser att du anser att jag även ska ta ansvar för hennes del. HON har i dina ögon inget ansvar att kommunicera. Intressant.
  • Anonym (Ovetande)
    Knota skrev 2014-01-05 09:43:29 följande:

Men, har du frågat henne vart de ska åka?

Ja. Det står längre upp i tråden.

Nej. Inga svar.
  • Anonym (Ovetande)

Jag tror det bottnar i att mamman av både FR och TR fått förklarat för sig att den nivå på information hon vill ha av mig när det gäller vardagsinfo är orimlig och tecken på osunt kontrollbehov. Någon här refererade till det som att bli en stalker.

Och detta är hennes "hämnd". Får inte hon ha full insyn i mitt liv så får jag inte ens veta de stora sakerna. Det man kan kalla rimlig information, som tex info runt en utlandsresa.

• Anonym (Ovetande)
    Moofoo skrev 2014-01-05 21:56:01 följande:

Hans tid är HANS tid och din tid är DIN tid den enda tiden ni har gemensamt är vid skiftet/lämningen om ni har har delad vårdnad.  Finns ingen anledning att ta sig tid å meddela dig om alla detaljer, räcker med att du får reda på det efteråt.  ditt ex är väl inget barn och kan väl ta hand om ungen utan din medverkan/inblandning.

- Lägg ner bara -
    Om du hade läst allt så hade du kanske kunnat visa mig respekten iaf att hålla reda på vilken förälder som är vem i tråden...

Kanske nästa gång?
  • Anonym (Ovetande)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-06 10:51:21 följande:
    Mina barn hade INTE egna mobiltelefoner för 10 år sedan. Men farmor och farfar hade det. Och ville vi ja kontakt hade vi kunnat ringa.
    Jag kan även förstå att om en förälder ska på semester vill man inte sitta i telefon varje kväll utan kanske hitta på roliga saker med sin familj.
    Jag har inget behov av att prata med barnet varje kväll. Det gör jag inte när barnet är hos mamman heller (däremot ringer mamman varje kväll när barnet är hos mig.). 
    Det enda jag undrade i det här fallet är om det är OK att åka utomlands med barnet utan att lämna någon som helst praktisk information. Och det vet jag att du tycker att det är. Det handlar inte om att jag måste ha koll på vad de gör varje dag, utan bara vilket land de befinner sig i. 

När dina barn var i väg med farmor och farfar - du tror inte barnens pappa visste vilket land de befann sig i då? Eller ingen av er hade någon som helst information?
  • Anonym (Ovetande)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-06 12:09:12 följande:
    Har du frågat vilket land och fått svar på det borde det ju räcka. Har du tänkt följa med kan jag förstå att flight nr och hotell är viktigt att veta.
    Jag vet ju ff inte vilket land det är. Jag har frågat och INTE fått svar... Dottern gav två olika eventuella alternativ.
    Och var inte dum - har det inte ganska tydligt framkommit i tråden att det inte är för att jag tänker följa med eller ringa varje kväll? Du behöver inte försöka förlöjliga mig, bara för att du och jag har olika uppfattning om vad som är rimlig information.
  • Anonym (Ovetande)
    skpklm skrev 2014-01-06 12:03:57 följande:
    Vilken juste förälder du verkar vara som låter den andra föräldern ringa barnet när det är hos dig!

Eller står det i någon dom att hon ska ha rätt till det?
    Nej, det finns ingen dom på det, och vill hon prata med dottern så är det inget som stör mig. Dottern vill inte alltid prata, eller gör samtalen extremt korta ibland. Dottern sköter det där bra själv. Hon har inte heller lust att prata med mamma hela kvällarna...
  • Anonym (Ovetande)
    Anonym (Men?) skrev 2014-01-06 12:51:33 följande:
    Fast TS, jag är lite intresserad av hur du frågade. Om jag har förstått rätt så har du vetat om resan rätt länge utan att fråga mamman vart de ska resa. Och dan innan de åker så skickar du ett meddelande.
    Med tanke på att hennes svar var liknande "om du hade velat veta hade du frågat tidigare" så kan man ju ana att du var väldigt anklagande i ditt sms, då är det kanske inte konstigt att man får ett sånt svar.
    Har du provat att istället be om ursäkt och fråga på ett trevligt sätt vart de ska och när de kommer hem?

Jag fick frågan för nån månad sen om hon kunde "låna" några dagar av mig så att hon och dottern kunde åka på en skidresa. Mer än så ansåg jag mig då inte behöva veta. Jag har inget behov av att lägga mig i hennes planer. Dem har jag inte med att göra. Jag förutsatte (vilket jag nu i efterhand inser var korkat) att jag skulle få veta vart hon skulle. 

Jag skickade ett sms där jag önskade dem en trevlig resa, och om hon kunde skicka reseinfo? När jag reser med dottern får hon reseinfo, dvs land, flightinfo och vilket hotell vi bor på. Jag tycker hon har rätt att veta var hennes dotter är. Jag tror inte tonen var särskilt anklagande, jag anstränger mig att hålla en väldigt neutral och saklig ton. Jag ser ingen anledning att börja bråka om det inte finns något att bråka om. Jag trodde som sagt att det här var rimlig info och inget som skulle vara känsligt eller kontrollerande (vilket antyds i tråden).

• Anonym (Ovetande)
    Anonym (Men?) skrev 2014-01-06 13:17:46 följande:
    Ok, det låter väldigt konstigt med det här svaret på ett sms där man bara önskar trevlig resa och frågar vart de ska.
    Bara för att stilla min nyfikenhet, exakt hur formulerade du ditt sms?

Jag ska vara helt ärlig, min dotters pappa har varit måttligt engagerad och frågar aldrig om skolavslutningar, uppträdanden osv. Det har gjort att jag inte heller berättar om dem eftersom han aldrig visat något intresse. När vi reser så vet han vart vi ska, inte exakt när vi åker eller vilket hotell vi bor på. Enda anledningen till det är att han aldrig visat att han är intresserad av att veta. Frågar han så svarar jag självklart. Nu verkar du mer engagerad än vad han är, men det kan ju vara liknande tankar som finns hos mamman. Jag hade tyckt det var jättekonstigt om pappan inte ens undrat vilket land vi ska till fören dagen innan, även om du inte menar det på det sättet så kan det ju lätt uppfattad som ointresse.
    Jag är lika involverad i min dotters liv som hennes mamma. Vi har varannan vecka och jag är med på alla avslutningar/utv.samtal/uppträdanden etc. Jag är en lika närvarande förälder som hon. Och så har det varit sen vi separerade för snart sex år sen. 

Vi har ett avtal att vi skall informera varandra skriftligt om praktisk information som gäller dottern. Detta kom vi överens om på Familjerätten då vi var där för att diskutera hennes osunda kontrollbehov och krav på information från min sida. Hon ville jag skulle berätta varje dag vad som hänt i vår dotters liv, vad hon pratat om, vilka hon lekt med etc etc etc. Så att jag väntade med att fråga var för att jag tog för givet jag skulle få infon innan de åkte. Och eftersom det inte är info jag behöver flera veckor i förväg så avvaktade jag. Därav det sena sms:et.

Jag är noga med att alltid informera henne. Jag är också noga med att alltid hålla en neutral och saklig ton. Vi har kommit till en punkt i vår relation som inte längre är konfliktfylld utan har fungerat bra ett tag. Och jag vill gärna att den skall fortsätta så.
  • Anonym (Ovetande)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-06 13:25:53 följande:
    Ska de åka på skidresa kan det vara Frankrike, Schweiz, Italien, Österrike eller kanske bara åka upp till svenska fjällen.
    Tack för infon. Då vet jag var de är nånstans. 
Svar på tråden Resa bort med barnet utan att lämna information