Inlägg från: Anonym (ovetande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ovetande)

Resa bort med barnet utan att lämna information

Är det ok tycker ni att resa utomlands med barnet (gemensam vårdnad) utan att lämna någon information öht vart man ska resa eller info om ev flyg etc? Jag vet landet (eftersom barnet berättat), men annars har jag inte fått någon som helst information från den andra föräldern.
    Det är klart jag kommer fråga, vet att de reser under dagen så jag hinner säkert få reda på mer, men jag har väntat för jag var övertygad om att det här var självklart att informera om...

• Svar på tråden Resa bort med barnet utan att lämna information
  • Anonym (ovetande)
    Anonym (...) skrev 2014-01-04 13:46:47 följande:

Men finns ingen lag att man måste infa den andra föräldern om resan inte inkräktar på dennes tid med barnet
    Det är klart det inte finns en lag. Det känns bara märkligt att mitt barn reser utomlands och jag inte får veta någon praktisk information.

Jag har inget emot resan öht, det är på min tid, men jag skulle aldrig neka mitt barn en rolig resa så det var en självklarhet att "ge" tiden... men när jag reser med barnet tycker jag det är viktigt att den andra föräldern vet var barnet finns, vilka flygtider vi har och vad hotellet heter.

Ja, det känns som att det bara är för att jävlas. Tänker dock fortsätta att informera i framtiden från min sida.
  • Anonym (ovetande)
    Anonym (ålder) skrev 2014-01-04 14:01:37 följande:
    Jag tycker det där beror på barnets ålder också. Är skillnad om det är en tre åring än om det är en tonåring t.ex.
    Sjuåring.
  • Anonym (ovetande)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-04 14:03:07 följande:
    Du kan ju fråga hur den andra föräldern hade tänkt med umgänget när det inskränker på din tid?
    men jag har ju inga problem med att de reser på "min" tid. Vi är överens om att de kunde resa iväg på min tid. Jag trodde bara kanske att jag skulle få veta vart de skulle och lite mer praktisk info om var mitt barn kommer att befinna sig.
  • Anonym (ovetande)
    Queenie70 skrev 2014-01-04 14:22:04 följande:

Nej det finns ingen lag. Lagstiftarna räknar med att föräldrar har sunt förnuft och självklart informerar den andre föräldern om detaljer vid utlandsresa. Det är mycket viktigt om det skulle hända nåt. Flygolycka eller katastrofer el andra olyckor. Tsunamis...
    Så resonerar jag med, men tydligen inte mitt barns andra förälder. Inte mkt jag kan göra åt dock. 
  • Anonym (ovetande)
    h8him skrev 2014-01-04 14:31:58 följande:
    Självklart ska du informeras om det sker på din tid med barnet, Du ska först och främst tillfrågas om det är okej att de reser på din tid.
    Alltså - jag är tillfrågad och har godkänt resan sen länge. Så där finns inga som helst problem med den biten. Så visst är det "min" tid men jag har ju som sagt gått med på att låta barnet resa bort på min tid med den andre föräldern, så på den punkten finns inga som helst konstigheter.

Allt jag fått veta av barnet är vart de ska resa. När jag frågade. Eller rättare sagt - barnet har sagt två olika länder, men trodde det var ett av dem...

Så allt runt resan är gjort i samförstånd, förutom då att jag inte har fått någon som helst reseinformation.
  • Anonym (ovetande)

OK, jag har fått svaret nu via sms att hade jag varit det minsta intresserad så hade jag frågat. Det ligger inte på henne att hålla mig informerad. 

• Anonym (ovetande)
    Anonym (...) skrev 2014-01-04 14:48:40 följande:

Ja men då vet du att barnet ska iväg om du godkänt det, mer behöver du inte veta
    Nej jag förstår att man kan resonera så.
    Jag tycker att det är en självklarhet att jag informerar mamman om var hennes dotter befinner sig när hon är utomlands. Jag vill att hon snabbt ska kunna inhämta information om det skulle hända nåt. Kraschar ett flygplan på vår resdag så vill jag att hon snabbt ska kunna se i våra resehandlingar att det inte är vårt plan och slippa oroa sig i onödan. Hade vi åkt till ett land där det plötsligt inträffar en naturkatastrof så vill jag att hon ska veta det så att hon kan skaffa sig information hemifrån på att vi mår bra, även om inte vi kan kontakta henne. 
    Men vi tycker onekligen olika i det här. Vilket inte förändrar att jag kommer att hålla henne informerad.
  • Anonym (ovetande)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-01-04 14:53:01 följande:
    Nej jag kan hålla med om att är du intresserad får man fråga. Så ditt ex har ingen skyldighet att informera. Vill man veta måste man kommunicera. Man kan omöjligt veta vad andra tänker.
    Uppenbarligen så kommunicerar vi olika hon och jag. Jag informerar om vad som sker i vårt barns liv. Men tydligen så är det även mitt ansvar att sköta hennes del av kommunikationen.
  • Anonym (ovetande)
    Grappa skrev 2014-01-04 14:53:09 följande:
    Hälsa henne att om hon är det minsta intresserad av att resa med barnet fler ggr på din tid så ligger det i hennes intresse att hålla dig informerad.
    Visst. Å andra sidan så är det vår dotter då som ev blir utan resa. Och det känns inte sjysst.
    Mamman, och tydligen fler m h t de svar jag har fått här tycker att det här är helt OK. Och jag lär väl inte kunna ändra mammans inställning :)
Svar på tråden Resa bort med barnet utan att lämna information