• Narnia

Gravid i Luleå - BF sommar / höst 2014

Hej! Är gravid i v.7+0 (v.8) efter IVF. Jag är 35 år, första barnet. Har BF 21/8. Någon mer från Luleå som har BF till sommaren/hösten 2014? Ska vi följas åt, dela erfarenheter, tips, peppa varandra? och kanske tom träffas på BB, vem vet! ;)

• Svar på tråden Gravid i Luleå - BF sommar / höst 2014
  • mefo
    Laifos skrev 2014-02-23 12:40:01 följande:
    Ja kanske det, dock överburen med sonen så jag räknar med partus i slutet av april :)

Haha, nja, eller både och då det är andra barnet :) Allt går lösa eftersom man märker att man vill ha/behöver saker :)

Första barnet?
    Partus, igångsatt?

Andra barnet. Spännande att se när värkarbetet sätter igång, samtidigt lite nojig över hur det slutar. Visserligen gick det ju bra med första. Hoppas på en bra barnmorska.

Känt någon skillnad på första och andra graviditeten?
  • Laifos
    mefo skrev 2014-02-23 12:47:41 följande:
    Partus, igångsatt?

Andra barnet. Spännande att se när värkarbetet sätter igång, samtidigt lite nojig över hur det slutar. Visserligen gick det ju bra med första. Hoppas på en bra barnmorska.

Känt någon skillnad på första och andra graviditeten?
    Partus, förlossning. :) Jo inducerad förlossning v 42+1.

Stor skillnad på graviditeterna, lär väl bli så med förlossningarna också :) Men det lär ju märkas, ser jättemycket framemot förlossningen för mig var det det bästa med allt förra gången hoppas på lika positiv upplevelse denna gång :)
  • mefo
    Laifos skrev 2014-02-23 12:58:19 följande:
    Partus, förlossning. :) Jo inducerad förlossning v 42+1.

Stor skillnad på graviditeterna, lär väl bli så med förlossningarna också :) Men det lär ju märkas, ser jättemycket framemot förlossningen för mig var det det bästa med allt förra gången hoppas på lika positiv upplevelse denna gång :)
    Jo, stor skillnad på graviditeterna.

Såå, nyfiken på när värkarna ska sätta igång (om det nu gör det). Inga som helst känningar än iaf.

• Mosie
    tusa skrev 2014-02-23 12:45:03 följande:
    Vi bor i björsbyn förresten, finns nån B-bybo, Porsö eller från Björx kanske?

Björx här :)
  • Mosie
    mefo skrev 2014-02-23 12:29:05 följande:
    Vad kul :)
    Hur planerar ni med föräldraledighet?

Än så länge inte så planerat :) Men vikarie är ordnad från 1 april, sen om jag orkar så långt eller tom orkar lite längre det är en annan femma. har en himla massa dagar kvar på dem andra två så när det väl gås på ledighet så blir det till att blanda. Sen hur länge jag är ledig vet jag inte. Tar lite semesterdagar under sommaren som jag måste ta ut från jobbet och sen på dem större barnen under resten av sommaren och sen till hösten tillbaka på blandat med ny baby och dem äldre. Sen hur länge vet jag inte riktigt, men minst ett år, men sen vet jag inte om det är lönt att komma tillbaka just när alla ska på semester nästa år så kanske blir till Hösten 16. beror på hur sambon vill göra :)
  • Heelleennaa

Det där med att planera ledigheten tycker jag är svårt. Brukar skoja på jobbet att jag ska jobba tills vattnet går och känner jag mig själv rätt kommer jag tyvärr förmodligen fortsätta jobba tills jag inte orkar mer och då fortsätta lite till. Jag tycker också att det är svårt att veta hur länge jag ska vara ledig och hur jag och min man ska dela upp dagarna. Kan ju bli så att man börjar sakna jobbet tidigt eller så vill man aldrig gå tillbaks och jobba igen Glad .

Hur kommer ni dela upp föräldradagarna med era respektive? Hälften var eller på annat sätt?

• Jekkaliten

Jag ska jobba så länge jag kan, har deadline på ett projekt sista juni (BF enl. Bm och mig 25 juni, UL 3 juli). Ska försöka skriva rapporten på förhand så att jag bara kan släppa och gå när det behövs.

Fick planerat snitt med nummer 1 och hoppas innerst inne på det nu också. Men då ska ju även denna skrutt lägga sig i säte.

Ang. Ledigheten så har vi inte bestämt än. Förra gången var jag hemma 1 år och min sambo 5 mån. Skulle vilja dela mer lika. Förutsättningarna är bättre denna gång, eftersom jag har ett jobb att gå tillbaka till. Förra gången blev jag uppsagd på grund av arbetsbrist i vecka 15 (jobbade då fram till vecka 30) :(

• emmute

Ledigheten ja... Det där är svårt, för oss är det så att vi båda pluggar nu och bebisen (kexet som vi kallar den) kommer komma innan terminen är slut. Jag planerar att förbereda mig så pass mycket att jag kan avsluta mina kurser även med en bebis på armen :) 

Vi vill vänta så länge som möjligt med att sätta vårt kommande barn i förskola, så planen är att ta ut så få dagar som möjligt - min man har ytterligare ett år kvar av studier och om vi sparar dagar så kommer han också att hinna vara hemma med kexet :) En stor fördel med att vi får barn under tiden vi studerar är att man är lite mer flexibel, bara för att han inte tar ut dagar betyder det inte att han inte kan stanna hemma om han har möjlighet eller helt enkelt känner för det :) 
    Åh det känns så mysigt alltihopa!

Lite of topic, men ganska kul - imorse låg vår hund på min mage (inte superskönt men han är så go att han inte går att motstå) och helt plötsligt gör kexet världens volt i magen och hunden far upp och tittar lite finurligt och undrar vad som hände :P Ser fram emot att se dem bli bästa vänner!!

• Laifos

Som det ser ut hos oss, förutsatt att min arbetssituation löser sig (vikariat till sista mars) så kommer vi att vara hemma cirka en månad tillsammans och sedan återgår jag till arbetet. Sambon planerar att vara hemma till årsskiftet ungefär, sen får vi se hur vi löser det. Planen är att lilleman ska börja på fsk hösten 2015 då storebror börjar 6:års.

• tusa
    Mosie skrev 2014-02-24 08:30:22 följande:

Björx här :)
    Cool  Vår promenad senare då? Lite synd att vi har BF så långt ifrån, 6 mån Rynkar på näsan
Svar på tråden Gravid i Luleå - BF sommar / höst 2014