• Mosie

Gravid i Luleå - BF sommar / höst 2014

Jag har också TH gravidförsäkring, men jag tog den utökade som kostade då jag hade en jobbig förlossning med komplikationer med #2.

Annars är jag med på fika 9/3, men påminn mig gärna :)

Jag vet inte vad som är öppet på söndagar, men Unik i nya Vetenskapenshus om dem har öppet kanske?
    Annars finns Friends, Roasters eller Waynes coffee också. Men som sagt ingen aning om dem har öppen söndagar.

Annars är jag TRÖTT! idag slog det till rejält och jag ska nog gå hem nu för jag orkar absolut inget mer idag. Sonen har gipsat armen efter ett fall också och vi har varit på röntgen nu en vecka efter för att se hur läkningen går, ingen skillnad där. Imorgon har jag BM tid, ska nog med dem kolla järndepåerna, inte bara hemoglobinet för detta är inte normal trötthet.

• Mosie

Vilka skickar dem på glukosbelastning här? Jag har gjort det båda svängarna med dem andra grav men det var inte i sverige. Antog bara att dem inte gör det här iom att ingen nämnt det.

• Mosie
    Jempiz skrev 2014-02-06 10:41:31 följande:
    Ultraljudet igår gick jätte bra och allt såg då bra ut! Vi ville inte veta kön men då vi kom ut från sjukhuset sa både jag och sambon att vi trodde det var en flicka! Men det är ju bara vad vi tror. Kan lika gärna bli en pojke! Jag blev dock framflyttad en vecka! Så vips hade min halva graviditet gått och jag är nu i v. 20!:) om någon ids får ni gärna flytta mig till 1:à juli på BF listan! Har nämligen bara en IPad och på den funkar inte returknappen! Annars får jag se till att göra det sen! Nu har jag då bestämt mig. Det blir definitivt inget bröllop i slutet av Maj. :P Min moderkaka ligger dessutom lågt så jag ska dit på ett till UL i v.32. Någon annan här som har likadant eller vart med om det?! Jag tycker att en sluten facebookgrupp låter jätte bra!:)

Jag ska också tillbaka på ul v.32 bokat och klart. Det var också för moderkakan, det hade jag med #1 också men dem flyttar sig oftast.
  • Mosie
    perniha skrev 2014-02-11 07:15:41 följande:
    Nej vi drog oss ur det köpet efter besiktningen som visade mögel i grunden...sen har vi varit inne på S-byn ända sedan dess och förra våren hittade vi det här huset och flyttade in i slutet av Juli i somras! Jag är ju född och uppvuxen i byn så jag har ju kommit hem nu

Du är från Byn, vem må du vara då? :) för det är jag med. Moa W (81a).
  • Mosie
    Heelleennaa skrev 2014-02-10 20:23:51 följande:
    Är det så, att 140 slag eller mer så är det en flicka, har inte hört det förr, men det är kul med skrock. När jag var hos barnmorskan senast var det ca 150 slag Glad.  

Jag har hört att man ska kunna se på formen på magen vad det är för kön. Att den ser olika ut beroende på kön. Om den står rätt ut eller mer breder ut sig i sidled. Jag vet dock inte hur den ska se ut för att det ska vara en pojke eller flicka. Min mage pekar rätt ut, på jobbet säger dom att det betyder flicka medans kompisar säger att det betyder pojke så jag vet inte vad som är rätt. Någon annan som vet? 

Jag har också hört att om bebisen är lugn i magen så blir den lugn när den kommer ut och är den rörlig och vild i magen blir den så istället. Hmm, min bebis är mycket vild där inne, särskilt på natten, och den väcker mig nästan varje natt vid fyratiden då den sparkar och sprattlar runt. Bådar inte gott om det stämmer.

Någon som hört mer skrock?

om magen så brukar dem säga att pekar den rakt ut är det en kille och blir man rund är det en tjej, men med tanke på att alla mina magar har sett lika ut och jag har en kille och en tjej så faller det :D
  • Mosie
    Heelleennaa skrev 2014-02-10 20:23:51 följande:
    Är det så, att 140 slag eller mer så är det en flicka, har inte hört det förr, men det är kul med skrock. När jag var hos barnmorskan senast var det ca 150 slag Glad.  

Jag har hört att man ska kunna se på formen på magen vad det är för kön. Att den ser olika ut beroende på kön. Om den står rätt ut eller mer breder ut sig i sidled. Jag vet dock inte hur den ska se ut för att det ska vara en pojke eller flicka. Min mage pekar rätt ut, på jobbet säger dom att det betyder flicka medans kompisar säger att det betyder pojke så jag vet inte vad som är rätt. Någon annan som vet? 

Jag har också hört att om bebisen är lugn i magen så blir den lugn när den kommer ut och är den rörlig och vild i magen blir den så istället. Hmm, min bebis är mycket vild där inne, särskilt på natten, och den väcker mig nästan varje natt vid fyratiden då den sparkar och sprattlar runt. Bådar inte gott om det stämmer.

Någon som hört mer skrock?
    och jo om aktiviteten i magen, det är ju den dygnsrytm dem har därinne som dem kommer ha den första tiden när dem kommer ut, så mycket man man ju iaf säga :D Vi är hela familjen nattugglor så det är inte så konstigt att våran bumbling är aktiv på natten.
  • Mosie
    perniha skrev 2014-02-11 17:43:34 följande:
    Pernilla H född -85. Du råkar inte ha en syster som är född -85? Ditt namn klingar lite bekant nämligen

Yup och mor var väl din idrottslärare ;)
  • Mosie
    Meme 80 skrev 2014-02-13 19:35:19 följande:
    Hej på er! Jag är lite för sent ute för att passa in i denna grupp, har precis plussat och räknar att BF blir runt 20 oktober :) Har två små barn på 2 och 4 år redan. Men känns lika pirrigt och spännande och underbart ändå! Lycka till allihopa! 

Aldrig att du är för sent ute :) Välkommen.
    Ninai skrev 2014-02-12 16:32:45 följande:

Hur har ni andra det med sammandragningar och/eller foglossning?

Jag har känningar av bäggedera och känner mig ärligt talat lite less idag.
    Sonen kom ju som jag skrivit innan i vecka 31+0, hade sammandragningar från vecka 11 plus att han låg långt ner och med huvudet neråt från typ vecka 24. Sammandragningar ska ju inte vara nån fara så länge de inte gör ont och det gör de väl inte direkt men jag skulle inte vilja påstå att de gjorde ont med sonen heller...

Mina sammandragningar kan likaväl komma i aktivitet som i vila, nu i denna graviditet känner jag mer av dem i aktivitet dock. Sen har jag även börjat känna av foglossning vilket jag INTE hade med sonen så nu har jag ibland svårt att avgöra vad som är vad, hela bäckenet och nedre delen av magen kan liksom göra lite småont till och från. Suck!

Jag är van vid att vara väldigt aktiv med hundar, hästar och löpning så att redan nu i vecka 17 tvingas dra ner på aktiviteten känns hårt och deppigt..

Har RUL på måndag och hoppas då få svar om allt ser bra ut och sen får jag väl ta en vecka i taget antar jag...

Ursäkta tråkigt inlägg... SkämsRynkar på näsan

Jag kände av foglossningen tidigt med barn #2 och denna har jag haft det sen v9 ungefär, just nu känns det okej, men man har ju vankat som en anka i flera veckor och det känns som om man har fått en yxa inslagen mitt i blygdbenet som en kil, skitskönt inte. Sammandragningar hade jag nog inte alls med #1 och knappt med #2, men med denna har jag det mest hela tiden känns det som, jag hoppas på att det kanske betyder att denna förossning blir lite enklare än dem andra, man kan ju alltid hoppas. Jag har en personlig sjukgymnast som jag kan gå till om det är mycket problem (min syster) och hon har hjälpt mig mycket med att just få in rätt kroppsställning för att avlasta så mycket som möjligt, det blir ju att man börjar svanka mycket när man är gravid annars och det kan göra foglossningen ännu värre.

• Mosie
    mefo skrev 2014-02-16 21:13:06 följande:
    Hej alla!
    Kul att hitta en lule tråd. Är lite tidig för att passa tråden, bf mitten av mars.
    Någon som råkar ha bf under första halvan av året?

Vi är minst 4 som är april/maj :)
Svar på tråden Gravid i Luleå - BF sommar / höst 2014