Inlägg från: Lorelei83 |Visa alla inlägg
  • Lorelei83

Gravid i Luleå - BF sommar / höst 2014

Hej alla!

Är också Lulebo (Bergnäset) och är i vecka 10 nu, väntar mitt första barn den 1a september. Hjärta
    Är 30 år och nygift. 

Ska på tidigt ultraljud imorgon på Hasslers, 300 kr är ju ingenting för en liten titt. Men måste erkänna att jag går omkring och är orolig för allt som kan hända. Har ju graviditetssymptom för fullt med molvärk, trötthet, och en anings humörsvängningar. Jisses vad arg jag blev på jobbet igår haha. För att gråta nästa stund av ingen anledning alls. 

Har inget illamående alls och det är ja tacksam för.

Men den här oron? Växer det verkligen en liten i mig? Kommer han/hon komma ut frisk? Kommer jag bli mamma på riktigt?

Apropå barnvagn så ville absolut brorsan och hans sambo ge oss deras Crescent classic som vi hämtade från jämtland nu i helgen. Så den står ju här och är redo. En sak mindre att köpa. Men hoppas på att den är lättkörd. 

Ja, och så hoppas jag på att hitta goda vänner här i tråden att bolla saker med :)

/Jenny

• Lorelei83
    25:e april Mosie, 32 år, 3:e barnet
    4:e Maj, Heelleennaa, 28 år, 1:a barnet 
    5e Maj 1980längtar, 33 år 2:a barnet
    11:e Maj Emmute, 26 år, 1:a barnet
    12:e juni rosii, 25 år, 2:a barnet
    25:e juni Jekkaliten 33 år, 2:a barnet
    28:e juni Tinzu 26 år, 1:a barnet
    7:e Juli, Jempiz 29 år, 1:a barnet
    21:a Augusti Narnia, 35 år, 1:a barnet (IVF) 
    1:a September Lorelei93, 30 år, 1:a barnet
    3:e September E80, 30 år, 3:e barnet
    19:e september Verkri 31år, 1:a barnet
    25 juli, Ninai 32 år, 2:a barnet 

Jo det var ett litet hjärta som tickade! Hjärta Så nu ska jag verkligen försöka sluta oroa mig. 
    På ebay finns många fina gravidklänningar. Testade i veckan några på Hafva, men de är mer vardagsklänningar och lite tråkiga. Men trevlig personal.
    Såklart så är jag hittills bjuden på 3 bröllop i sommar. Så jag måste börja hitta nått festligt redan nu. :)

Lördagar funkar bra för mig.
  • Lorelei83

Mars låter jättebra! Jo de har leggings på Hafva. 

Någon annan som har katt hemma? Nu har vi lärt vår att han inte få vara i barnvagnen. Tänkte det är ju lika bra även om det är ett bra tag kvar. Han brukar lära sig vad han får och inte får göra. Som att te.x. stanna några meter framför ytterdörren när vi kommer hem, så att han inte lyckas smita ut. Funderar ändå på hur han beter sig med en bebis.

• Lorelei83

E80: Åh det var ju tråkigt, men super att den fick ett nytt hem där den trivs. :) Vår katt är äldre, vi är inte säkra på hur gamla eftersom han är en hittekatt. Polisen hittade honom en vinter när det var -25 och både svans och öron fick kapas lite för han hade förfrusit sig. Vi gissar på 5-6 år.
    Väldigt väluppfostrad som sagt, men man vet ju inte hur han kommer reagera. Jag tror vi kommer hålla honom på avstånd till en början. Hm..eller om han ska få nosa direkt och sen hålla ett visst avstånd så han lär sig? Hm..

• Lorelei83

Vi berättade för vår familj och närmaste vänner tidigt. Jag tänkte att om det skulle bli missfall så vill jag ju inte dölja det för de som står mig nära. Nu vet nästan alla vänner, och reaktionerna har varit jätteroliga att höra. Förutom från en väninna som blev tyst och chockad och inte glad. Jag vet ju att för några år sen så pratade vi om att jag absolut inte ville ha barn och hon kände likadant. Men nu trodde jag att hon skulle bli glad! Men jag vet inte..hon kanske inte mår så bra själv just nu så jag ska inte tänka för mycket på detta.

För min chef berättade jag också tidigt så att hon ska kunna rekrytera i tid. Eftersom det är ett stort projekt som ska göras de närmaste åren. Kändes schysst att göra så. Men sen vet ingen annan på jobbet förutom en väninna. Funderar på att inte säga något förrän det syns.
    Men det ska bli såååå skönt att få vara mammaledig!! Inga deadlines, inge jobbstress, inga negativa kollegor. Såå skönt! Fniss, säger jag nu, men sen kanske ni får höra mig klaga över hur jag aldrig får sova.

Angående flyg Jempiz så hade jag också tvekat. Men sen så kanske du mår super och kan resa hur lät som helst. Du kan ju tacka ja, och om du mår skit, så tror jag säkert att brudparet förstår.

Och ultraljud: vi vill se om det blir pojke eller flicka. Det var min man som ville det jättegärna medan jag alltid tänkt att det lika gärna kunde bli en överraskning. :) ska bli spännande.

• Lorelei83
    Vid hög feber tänker jag ta smärtstillande. Annars klarar jag mig rätt bra..försöker rida ut eventuell huvudvärk och så.

Har varit borta ett tag från tråden. Min pappa gick bort för en månad sen i lungcancer. Totalt fruktansvärt och jag är så ledsen! Jag kunde i alla fall vara med och hålla honom i handen när han somnade in. Vi vakade flera dygn på sjukhuset. Total ångest under flera dygn. Bebisen i magen är 16 veckor nu. Det var bra att jag hade den lilla att fokusera på när ångestattackerna kom och jag kunde tvinga mig själv att lugna ner mig.

Men jag kommer på fikat kl 14 på söndag. Ser fram emot att bolla tankar och funderingar.
    Idag var jag på HM och hörde två mammor i kön framför mig som pratade om hur det kändes att känna bebisen i magen första gången. Som bubblor i magen. Så jag ser fram emot mina "bubblor". Tror det är tacksamt att lära känna andra mammor.

Hur ser ni förresten på blivande föräldragrupper via MVC? Tänker ni gå om sådant erbjuds?
    Amningskurser? Profylaxkurs? 
  • Lorelei83
    E80 skrev 2014-03-12 21:42:41 följande:

Jag beklagar. Urs vad hemskt att förlora en förälder. Jag tror att Mvc bara erbjuder kurser för förstagångsföderskor så för mig blir det nog inte någon. Denna bebis blir nog en riktig vilde för den fladdrar då som bara den :)
    Roligt det låter....bebisen "fladdrar" 
    Gick du på kursen när du fick första bebisen?
  • Lorelei83
    Narnia skrev 2014-03-13 10:19:20 följande:
    Lorelei83: jag beklagar sorgen. Jag vet hur det känns att förlora en förälder men måste vara extra-jobbigt när man har en liten en på väg. Styrkekramar!
    Jag tror att det kan vara bra att träffa andra mammor och andra människor överlag. Prata, gråta och låta tiden läka såren och sorgen.
    Har du lust så kan du följa med på Maria Karlströms gravid vattengympan på tisdagar kl.18:30. Jag kan hjälpa dig med anmälan annars är det bara att höra med henne på maria@minaurora.se. Vi är några stycken från tråden som går på det.
    Sen nu på söndag har vi en första fikaträff. Söndag kl.14 på Uni:k cafféts i stan.
    Kramar!
    Tack för omtanken!
    Jag har anmält mig till vattengympan. Fick som inga ursäkter när det både var billigt och i samma hus som jag jobbar i. Ses på söndag!
  • Lorelei83

Det var en supertrevlig träff! Vi måste göra om det snart. 

Blir ingen vattengympa för mig idag. :(

• Lorelei83

Jag frös i början av graviditeten. Nu är det tvärtom, på jobbet i veckan gick alla och klagade på att det var så kallt medan jag tyckte det var varmt. :)

Fniss en rolig graviditetsgrej hände igår.

Igår när kom tillbaka till kontoret på eftermiddagen tyckte jag att det STANK kaviar överallt. Jag kunde inte förstå vem som åt kaviar och tyckte det luktade så äckligt. Frågade två kollegor om de kände samma sak. Och..nej..det gjorde de inte... Bara i mitt eget huvud. ;) Så knäppt.

Svar på tråden Gravid i Luleå - BF sommar / höst 2014