scrapparlotta skrev 2014-01-07 21:18:07 följande:
Tidig frukost ca 5,30...en macka med skinka. Sen kl 9, frukost på jobbet en äggmacka.
Kl 12 lunch, ofta då spagetti å köttfärssås eller nåt gott som blivit över i helgen och då är det ju goda såser med hasselpackspotatis eller nåt liknande. Och på tok för stora portioner. Om jag jämför med mina jobbarkompisar som har mycket mindre i sina burkar.
Kvällsmat. Ibland, om sambon jobbar natt äter vi varm mat igen så han får i sig nån varm mat på dagen. Ofta nåt med kyckling eller köttfärs och potatis eller pasta. Oftast har vi nån sallad till då med, eller morötter. Ibland blir det ugnspannkaka eller pannkakor. Och ibland bara mackor. Men åter igen, för mycket. Jag tar en portion, så blir jag mätt.....men så är det så gott så jag måste ta lite till. SKITDUMT!!!!
Så jag äter för mycket när jag äter och äter inga mellanmål....Jag vet ju att jag gör fel, men fasiken vad svårt att ändra på. Jag älskar sås och pasta...
Ser väl inte så illa ut. Verkar mest som du behöver ändra inställning till vad en normal portion är. Ett mått kan vara att använda knytnäven. En knytnävesstor portion kolhydrater och en lika stor del proteiner. Resten grova och mättande grönsaker och lite sås/röra. Potatis är utmärkt mat men det räcker kanske med en eller två små. Tänk så när du lägger upp dina matlådor och på tallriken. Ta maten på spisen och ställ undan den innan du äter, då minska risken att du tar om.
När det gäller frukosten kanske du ersätta en av mackorna med något mer proteinrikt, som yoghurt eller keso och komplettera med frukt eller bär.
Om jag fick göra om din matdag skulle det bli så här:
05.30 Fullkornsmacka med skinka
09.00 Fullkornsmacka med ägg, 1 dl keso med 1 dl tinade hallon
12.00 1 dl köttfärssås, 1 dl pasta, halva takriken med sallad på roccula paprika tomat strimlade morötter körsbärstomater och 1 msk vinägrett
Kvällsmat: Kycklinggryta med lätt creme faiche, 1 dl kokt ris, halva tallriken med kokta grönsaker (välj i frysdisken)
alt. 2 pannkakor eller en bit ungspannkaka, 100 gr stekt skinka för mättnad och protein, halva tallriken med rivna morötter och rivet äpple
Mellanmål på eftermiddagen eller på kvällen, ett eller två av dessa: frukt, kokt ägg, knäcke med makrill i tomatsås, 2 finn chrisp med färskost, 1 dl naturell yoghurt med 2 msk osötad musli och bär,