• scrapparlotta

måste bara klara det denna gång, men vad äta?

Ja, som vanligt.....mitt nyårslöfte är att gå ner i vikt.....ca 15 kr i alla fall....Men jag vet inte vad jag ska äta. Pasta, potatis och ris...sånt ska man inte äta sägs det ju. Samtidigt måste jag ha i mig varm mat på dagen, inte bara kall sallad. Ska jag äta fisk, då är det ju gott med potatis. Sallad passar inte till fisk tycker jag. Men potatis var väl inte bra då. Sen gillar jag inte om maten blir för torr. Ska man då värma maten i micron på jobbet så blir den ju ännu torrare om man inte har nån sås till. Så vad fasiken ska jag äta?? Så svårt tycker jag!! Broccoli, kål i nästan alla former och bönor går bort!! Vidrigt!

• Svar på tråden måste bara klara det denna gång, men vad äta?
  • Erika1207

Jag vill slå ett slag för lchq med literuckningar :) det är alltså INTE lchf, man äter mindre kolhydrater men dom kolhydraterna man äter är av bra kvalitet! Titta recept på lchq, till tex fisk så har vi gjort bl.a. Blomkålsmos, till köttfärssås zucchinipasta, vi ska börja Ingen, det är såååå god mat men framförallt så håller man sig mätt och äter inte lika mycket :) gick från 74 kg till 69 på 4 månader, ingen motion inblandad .. Lycka till!!! Skicka gärna pm till mig om du vill prata om de :)

• Juno

Vad äter du på en dag när du inte försöker gå ner i vikt? Ge oss ett exempel så kan vi försöka hjälpa dig att lägga om det

• Duckan

Byt till tex råris och fullkornspasta. Rårivna morötter är gott till fisk och sallad med matvete.

• scrapparlotta
    Juno skrev 2014-01-07 09:57:14 följande:

Vad äter du på en dag när du inte försöker gå ner i vikt? Ge oss ett exempel så kan vi försöka hjälpa dig att lägga om det

Tidig frukost ca 5,30...en macka med skinka. Sen kl 9, frukost på jobbet en äggmacka.

Kl 12 lunch, ofta då spagetti å köttfärssås eller nåt gott som blivit över i helgen och då är det ju goda såser med hasselpackspotatis eller nåt liknande. Och på tok för stora portioner. Om jag jämför med mina jobbarkompisar som har mycket mindre i sina burkar.

Kvällsmat. Ibland, om sambon jobbar natt äter vi varm mat igen så han får i sig nån varm mat på dagen. Ofta nåt med kyckling eller köttfärs och potatis eller pasta. Oftast har vi nån sallad till då med, eller morötter. Ibland blir det ugnspannkaka eller pannkakor. Och ibland bara mackor. Men åter igen, för mycket. Jag tar en portion, så blir jag mätt.....men så är det så gott så jag måste ta lite till. SKITDUMT!!!!

Så jag äter för mycket när jag äter och äter inga mellanmål....Jag vet ju att jag gör fel, men fasiken vad svårt att ändra på. Jag älskar sås och pasta...
  • Duckan

För mycket bröd, pasta och potatis ts. Mitt tips är som sagt att dra ner på just detta.

• scrapparlotta
    Duckan skrev 2014-01-07 21:52:24 följande:
    För mycket bröd, pasta och potatis ts. Mitt tips är som sagt att dra ner på just detta.
    Och äta istället??
  • Juno
    scrapparlotta skrev 2014-01-07 21:18:07 följande:
    Tidig frukost ca 5,30...en macka med skinka. Sen kl 9, frukost på jobbet en äggmacka.

Kl 12 lunch, ofta då spagetti å köttfärssås eller nåt gott som blivit över i helgen och då är det ju goda såser med hasselpackspotatis eller nåt liknande. Och på tok för stora portioner. Om jag jämför med mina jobbarkompisar som har mycket mindre i sina burkar.

Kvällsmat. Ibland, om sambon jobbar natt äter vi varm mat igen så han får i sig nån varm mat på dagen. Ofta nåt med kyckling eller köttfärs och potatis eller pasta. Oftast har vi nån sallad till då med, eller morötter. Ibland blir det ugnspannkaka eller pannkakor. Och ibland bara mackor. Men åter igen, för mycket. Jag tar en portion, så blir jag mätt.....men så är det så gott så jag måste ta lite till. SKITDUMT!!!!

Så jag äter för mycket när jag äter och äter inga mellanmål....Jag vet ju att jag gör fel, men fasiken vad svårt att ändra på. Jag älskar sås och pasta...

Ser väl inte så illa ut. Verkar mest som du behöver ändra inställning till vad en normal portion är. Ett mått kan vara att använda knytnäven. En knytnävesstor portion kolhydrater och en lika stor del proteiner. Resten grova och mättande grönsaker och lite sås/röra. Potatis är utmärkt mat men det räcker kanske med en eller två små. Tänk så när du lägger upp dina matlådor och på tallriken. Ta maten på spisen och ställ undan den innan du äter, då minska risken att du tar om.

När det gäller frukosten kanske du ersätta en av mackorna med något mer proteinrikt, som yoghurt eller  keso och komplettera med frukt eller bär.

Om jag fick göra om din matdag skulle det bli så här:

05.30 Fullkornsmacka med skinka

09.00 Fullkornsmacka med ägg, 1 dl keso med 1 dl tinade hallon

12.00 1 dl köttfärssås, 1 dl pasta, halva takriken med sallad på roccula paprika tomat strimlade morötter körsbärstomater och 1 msk vinägrett

Kvällsmat:  Kycklinggryta med lätt creme faiche, 1 dl kokt ris, halva tallriken med kokta grönsaker (välj i frysdisken)
    alt. 2 pannkakor eller en bit ungspannkaka, 100 gr stekt skinka för mättnad och protein, halva tallriken med rivna morötter  och rivet äpple

Mellanmål på eftermiddagen eller på kvällen, ett eller två av dessa: frukt, kokt ägg, knäcke med makrill i tomatsås, 2 finn chrisp med färskost, 1 dl naturell yoghurt med 2 msk osötad musli och bär,
  • Duckan

Skrev det ovan, råris, fullkornspasta, bulgur är alt till maten. Frukost kan vara gröt, smoothie, kvsrg, fil, ägg ja vad som, men helst ej bröd varje dag.

• camillas1985

Jag vill tipsa dig om viktväktarna. Jag gick med i det för någon månad sen och har redan gått ner 11kg. Känner inte att jag bantar på något vis bara lär mig äta rätt och vettigt. Det bästa är att man får äta allt men det gäller att göra det i rätt mängd och att ha sallad till. Trodde det skulle vara krångligt att räkna pointsen men det är jätte lätt finns både app och häfte där allt står. Mötena är väldigt inspirerande och bra att gå på.

Isak 090201 William 100721 Ellen 120708
Svar på tråden måste bara klara det denna gång, men vad äta?