Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?
Anonym (Länge) skrev 2014-01-03 15:16:58 följande:
Men det du och många andra inte fattar är ju att man inte kan umgås med dem eller ens se på dem utan att få total panik och ångest!! Då går det ju inte umgås! Jämför med fobi för vad som helst,inte skulle du tvinga nån med ormskräck att klappa ormar på Skansen för det " tillhör vanligt hyfs"? Jag vill spy,dö,får hjärtklappning,illamående,tunnelseende,ångest-vill du umgås med en sån eller tvinga nån må så för det "måste man om man är en bra vän? Skulle vilja påstå motsatsen att om ni inte fattar hur illa vi far är det ni som inte är riktiga vänner! Det handlar absolut inte om ruttet beteende utan överlevnadsstrategi och faktiskt hänsyn åt alla håll. Jag vill inte må så dåligt som gravida får mig att må och jag vill inte att nån ska se mig bryta ihop.Eftersom vi inte umgås med fertila kan jag inte relatera till ditt exempel om hon som överges. Däremot kan jag säga att jag är övertygad om att väldigt många av de vi inte umgås med nu kommer välkomna oss tillbaka till deras sammanhang när vi väl får barn. Varför tror jag det då? Jo, för att de vet att vi inte kan få barn,de önskar oss barn,de är snälla och trevliga människor. Alla kommer vi självklart inte försöka återuppta bekantskapen med för vi vill inte helt enkelt inte,men även om några har rykt för alla framtid finns tillräckligt många kvar och nya får man ju genom att man får barn också så ett rikt socialt liv är jag övertygad om att vi kommer få. Men tills dess vill jag inte bli ytterligare skuldbelagd av såna som dig som faktiskt inte fattar nånting av vilken oerhörd sorg man går igenom år efter år efter år efter år...