Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?
När jag blev gravid med första barnet på andra försöket berättade min man stolt för en av sina närmsta vänner ganska tidigt i graviditeen när de träffades ensamma.
Till svar fick han att vännen och hans fru också försökt nästan ett år och att det inte ville sig för dem. Därför tänkte han inte berätta för sin fru att vi väntade barn och förresten skulle vi komma ihåg att så tidigt som det var då kunde det mycket väl bli missfall. För det är ju SÅ vanligt att det blir det. Efteråt kom de hem till oss och fikade och min mans vän sa inte ett ord till mig om graviditeten.
Några veckor senare ringde vännen och berättade att hans fru också var gravid och förväntade sig naturligtvis gratulationer från oss. I slutändan tog det alltså inte ens ett år för dem heller, så direkt svårt att få barn hade de ju inte. Men hans bitterhet över att vi hann lite före och att det gick väldigt lätt för oss har ändå förstört ganska mycket av vänskapen. Jag har svårt att se att jag kommer förlåta honom helt för att han tog sig rätten att pissa över vår lycka för att han själv var orolig att de inte skulle lyckas. Respekt och hänsyn gäller åt båda håll.