• Gena

Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?

Jag förstår att det känns jobbigt. Det får göra ibland. När jag höll på med IVF för fyra år sedan, innan det lyckades och jag fick min kära son, tyckte jag det jobbigaste var att umgås med ytliga bekanta, kolleger mm som var gravida. Nära vänner kände jag inte likadant för, då var det lättare att bita ihop, jag var ju glad för deras skull också!

Under 2013 när jag gjort 3 IVF-behandlingar på ett år för att få ett syskon utan att lyckas, tycker jag konstigt nog det är jobbigast att hämta på dagis och träffa de andra föräldrarna (många av dem har precis fått småsyskon/ är gravida). Det är lite lustigt att just detta är ett problem, eftersom jag bara känner dem ytligt.

Min egen syster har varit gravid och fått barn detta år. Det har varit många motstridiga känslor hos mig - väldigt glad samtidigt som jag känt mig avundsjuk. Men nu när barnet väl är fött känns det inte alls jobbigt. Nu ser jag barnet som min systerson, en individ.

Som sagt, när det gäller en närstående så är det på något sätt lättare, även om man är lite ledsen inombords är man ju samtidigt glad för dennes skull. När det gäller någon man inte känner så väl så är liksom inte smärtan värd det. Så jag kan förstå att du inte orkade gå på nyårsfesten igår, när det inte rörde sig om en nära vän. Men jag tror inte att man i längden tjänar på att hålla sig undan dem som har barn.

• Gena
    Anonym (marie) skrev 2014-01-01 22:25:14 följande:
    Till TS: Din kompis kanske sa att det var helt ok, men innest inne så tror jag att hon är besviken för att du valde att inte komma. Jag har en kompis som hade problem att få barn och hon valde bort mig i flera år för att det var för jobbigt när jag fick barn. Så fort de fick eget barn och då ska allt plötsligt vara ok, fast hon nekat kontakt på flera år. Jag förstår att hon tyckte att det var jobbigt när hon var barnlös, men att välja bort sina vänner gång på gång för att de har något hon inte har, lämnar spår. Man ska inte inbilla sig något annat.
    Det var inte kompisen som ordnat festen som var gravid, det var en ytligt bekant till TS som var bjuden på samma fest.
  • Gena
    Jennie med ie skrev 2014-01-02 01:03:37 följande:
    Jag antar att du citerar helt slumpvis nu, om inte så kanske du ska läsa lite mer noga. Känslor kan till största delen inte styras över som sagt, däremot ens agerande. Och de val man gör, som att t ex välja bort umgänge med de som har barn, kan få konsekvenser som inte är önskvärda men ändå helt naturliga. Att välja bort vissa tillställningar vid vissa tillfällen t ex är också en annan sak än att helt och hållet välja bort umgänge med vissa personer. Det är ett val man har all rätt att göra, och man ska givetvis göra vad som krävs för att man ska hålla huvudet ovanför vattenytan, men att sedan döma dessa personer om de inte bara kan låtsas som ingenting efter att ha blivit bortvalda under lång tid är fel. Ibland tar livet en åt olika håll utan att det handlar om varken dåliga människor eller falska vänner.
    Bra skrivet.

Jag förstår fullt det du skrev om att inte gå på ett dop när du precis fått missfall. Det är en sådan sak jag skulle ha full förståelse för om det var jag som bjudit in till dop.

Men om en vän skulle undvika mig helt efter jag fått barn eller inte låta mig prata om mitt barn så skulle det helt klart såra. Det är ju det största som hänt mig. Men jag vet ju hur det är att vara på andra sidan, så jag undviker beklaga mig om det är något som är jobbigt och också att förminska deras problem (minns tex en gång när jag sa på jobbet att jag sovit dåligt när det var en mamma som sa "var glad att du inte har barn, då hade du vetat hur det är att inte få sova". )

Sen är det många här som förespråkar ärlighet, men det är inte alltid så enkelt. I vårt fall vill inte min sambo att vi ska prata om det och det är hos honom problemet ligger. Eftersom vi fått ett barn så tror folk att det är fritt fram att tjata om när vi ska skaffa syskon, inte så kul när man precis bränt en förmögenhet på tre IVF-behandlingar utan att lyckas.
Svar på tråden Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?