Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?
Jag förstår att det känns jobbigt. Det får göra ibland. När jag höll på med IVF för fyra år sedan, innan det lyckades och jag fick min kära son, tyckte jag det jobbigaste var att umgås med ytliga bekanta, kolleger mm som var gravida. Nära vänner kände jag inte likadant för, då var det lättare att bita ihop, jag var ju glad för deras skull också!
Under 2013 när jag gjort 3 IVF-behandlingar på ett år för att få ett syskon utan att lyckas, tycker jag konstigt nog det är jobbigast att hämta på dagis och träffa de andra föräldrarna (många av dem har precis fått småsyskon/ är gravida). Det är lite lustigt att just detta är ett problem, eftersom jag bara känner dem ytligt.
Min egen syster har varit gravid och fått barn detta år. Det har varit många motstridiga känslor hos mig - väldigt glad samtidigt som jag känt mig avundsjuk. Men nu när barnet väl är fött känns det inte alls jobbigt. Nu ser jag barnet som min systerson, en individ.
Som sagt, när det gäller en närstående så är det på något sätt lättare, även om man är lite ledsen inombords är man ju samtidigt glad för dennes skull. När det gäller någon man inte känner så väl så är liksom inte smärtan värd det. Så jag kan förstå att du inte orkade gå på nyårsfesten igår, när det inte rörde sig om en nära vän. Men jag tror inte att man i längden tjänar på att hålla sig undan dem som har barn.