• Jennie med ie

Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?

Hur tror du hon skulle reagera om du helt enkelt sa sanningen? Sen så förstår jag också absolut att det är jobbiga känslor som inte helt går att styra över, men det finns också en risk att man skadar sitt sociala liv för lång tid framöver om man drar sig undan det som är jobbigt. Jag hade nog gett det ett försök, gått på festen, och om det blir oerhört mycket fokus på graviditeter hela tiden och det därför blir extra tufft så ta det då... Och reta dig inte på att din man inte känner som du, människor är helt enkelt olika.

• Jennie med ie

Att ni inte lyckats bli gravida åringen att skämmas för... Att missunna andra lycka är väl det som är skämmigt i så fall.

Anonym (Bitter?) skrev 2013-12-31 15:41:56 följande:
    Skulle önska att jag var ärlig, men jag skäms så att vi inte får till det. 

• Jennie med ie
    Anonym (IVF:are) skrev 2014-01-01 22:33:01 följande:
    Då tycker jag faktiskt att det är du som är den dåliga kompisen och inte hon.
    Jag som stått på "andra sidan" kan helt förstå det, om vi valt bort umgänge med våra vänner under de år vi kämpade för att få barn hade det inte varit konstigt om inte allt bara hux flux var som vanligt sen igen när vi till slut blev föräldrar. Vi valde bort vissa enskilda tillställningar, som t ex ett dop när jag nyss fått missfall, men var måna om att ändå värna relationen med de vänner som kändes viktiga för oss.
  • Jennie med ie

Jag tycker som sagt inte det handlar om att "ha mage att" utan för mig är det självklart att en relation som inte underhålls inte plötsligt kan vara som om inget har hänt igen, oavsett anledningen till att den inte underhållts. Det är klart man kan önska att man kan bygga upp den igen, men förväntar man sig att det ska vara som om inget hänt och ser ner på de andra för att det inte är så, ja då tycker jag man har en orealistisk syn på hur relationer fungerar. Sen skulle jag själv undvika umgänge där alla bara snackar om sina ungar hela tiden även nu när jag har barn själv, som tur är så är det inte så "man" fungerar när man fått barn utan _vissa_ gör det.

• Jennie med ie

Om du känner att du måste ta avstånd från dem för att inte gå under så är det ju något du får göra. Men har du då också förståelse och acceptans för att det kanske inte bara är att återuppta relationerna som om ingenting har hänt den dag du blivit förälder och orkar umgås med barnfamiljer igen?

Anonym (barnlös) skrev 2014-01-02 00:24:39 följande:
    Nu jag suttit och läst alla inlägg, alla som har olika åsikter och tankar. Alla har rätt att tycka vad dom vill, känna vad dom vill! Jag tillhör den gruppen som har kämpat i 3 år efter barn! Jag har sett mina syskon få barn, mina vänner, och släktingar fått barn. Och varenda barn som har fötts i min närhet har jag gråtit över. På grund av att jag och min sambo kämpar varenda dag med känslor över att vi inte blir gravida. Varenda gång mensen kommer så är de som en kniv i ryggen. Man känner sig misslyckad och totalt värdelös. Tankar om att det är mitt fel, tankar om att man aldrig kanske får uppleva sitt egna barn. Tänk er själva ifall erat barn aldrig hade funnits? ( ni som har barn då förstås). Jag tar avstånd ifrån de med barn eftersom det gör för ont för mig. Jag klarar inte av det helt enkelt. Mitt val, mitt liv. Man måste själv gå igenom denna livskris för att förstå oss som kämpar varje dag för att få barn.

• Jennie med ie

Jag håller inte med. För det ÄR ju inte så att ingenting har hänt, utan relationen har legat på is i flera år. Det är helt naturligt att det får konsekvenser och att man inte bara kan ta vid där man slutade för länge sedan, hur "äkta" vänner man än är så är det naturligt att det finns omständigheter som faktiskt försämrar eller dödar relationen.

Anonym (barnlös) skrev 2014-01-02 00:34:23 följande:
    Det är ett problem jag får ta i tu med då. Är dom äkta vänner så accepterar dom. Dom hade antagligen lättare accepterat ifall dom själva hade gått igenom detta.

• Jennie med ie

Det är som sagt ens eget val att ta avstånd från personer man inte orkar/klarar att umgås med, men att sen lägga all skuld på dem om det sedan inte bara är att ta upp stafettpinnen där man tappade den för lång tid sedan när man sälv känner sig redo igen och se bara dem som dåliga människor/vänner är fel. Respekt och acceptans ska inte vara enkelriktat....

Jennie med ie skrev 2014-01-02 00:39:37 följande:
    Jag håller inte med. För det ÄR ju inte så att ingenting har hänt, utan relationen har legat på is i flera år. Det är helt naturligt att det får konsekvenser och att man inte bara kan ta vid där man slutade för länge sedan, hur "äkta" vänner man än är så är det naturligt att det finns omständigheter som faktiskt försämrar eller dödar relationen.

• Jennie med ie

Jag antar att du citerar helt slumpvis nu, om inte så kanske du ska läsa lite mer noga. Känslor kan till största delen inte styras över som sagt, däremot ens agerande. Och de val man gör, som att t ex välja bort umgänge med de som har barn, kan få konsekvenser som inte är önskvärda men ändå helt naturliga. Att välja bort vissa tillställningar vid vissa tillfällen t ex är också en annan sak än att helt och hållet välja bort umgänge med vissa personer. Det är ett val man har all rätt att göra, och man ska givetvis göra vad som krävs för att man ska hålla huvudet ovanför vattenytan, men att sedan döma dessa personer om de inte bara kan låtsas som ingenting efter att ha blivit bortvalda under lång tid är fel. Ibland tar livet en åt olika håll utan att det handlar om varken dåliga människor eller falska vänner.

LisaW81 skrev 2014-01-02 00:56:05 följande:
    Jag har, precis som (barnlös), läst hela tråden och blir förbluffad över hur kalla många sk "medmänniskor" är mot TS. Varför fälla så många negativa kommentarer kring hennes känslor - känslor som man inte har en chans att styra över! Annat är om man går från tanke till handling men TS valde ju till och med att stanna hemma ?! Ingen skada skedd mot den gravida mao! Vill nu svara på det senaste inlägget ang vänner som man tar upp tätare kontakt med igen efter en efterlängtad och lyckad IVF; mina vänner kände väl till vår problematik och pågående ofrivilliga barnlöshet. Ingen av vännerna hade svårt för att bli gravida och många var inne på nr2. Jag fixade inte allt barnprat som så naturligt blev och kände mig bara utanför då vi träffades, vännerna accepterade och jag och min man levde ett annat liv än dem under några års tid, reste mycket, åkte på spa, gick på andra typer av tillställningar än de som anordnades av barnfamiljer mm mm. Vi blev till slut lyckligt nog gravida efter 7e IVF försöket och till min egen förvåning så blev ALLA mina närmsta vänner alldeles rörda när de fick reda på vår lycka efter flera års kämpande. Idag umgås jag med dem precis som förr men med en mycket större lyhördhet mot varandras liv med allt vad det innebär med upp och nedgångar. Inte skulle jag tvinga mig på en nära vän i sorg om hon/han inte klarar det just nu. Nej jag skulle vänta och finnas kvar med lycklig öppen famn när vännen var redo att möta mig och min vardag igen... Det är äkta vänskap för mig! Kram till TS som vågar blotta sina känslor och lycka till med allt!

• Jennie med ie

Det där med äkta vänner var ju sprunget ur just "undvika personerna helt under lång tid"-aspekten, inte om att umgås och prata om sina jobbiga känslor, och få acceptans för att det känns sorgligt och orättvist..och inte heller om att stå kvar vid ens sida när sorg övergår till glädje..

LisaW81 skrev 2014-01-02 01:14:38 följande:
    Absolut, jag har läst alla inlägg och var tvungen att skriva av mig i en sammanfattning, inte alls bara mot ditt trots att de var det som citerades. Vad jag menar är att de äkta vännerna förstår om man pratar om sina känslor och tankar. Jag kan än idag börja gråta (läs inte storböla) mitt i tjejfikat då vi kommer in på de år som var som mest känsliga, det är ju så himla djupt rotat samtidigt som jag nu är så oändligt tacksam gentemot mina vänner som efter alla år fanns kvar! Som det är nu i vårt kompisgäng så blir det ganska naturligt att de som under några års tid haft barn och då naturligt i samma ålder, träffas något oftare eftersom de barnen leker bättre ihop, medans jag och en del andra har haft en del gemensam mammaledighets-tid och då träffats oftare. Så visst livet tar en på olika vägar men är man nära vänner så står jag fast vid att dessa finns kvar och blir glada, till och med överlyckliga, när en djup sorg övergår till gränslös glädje. Mitt råd till TS är att prata när du orkar, att släppa ut tankar och känslor gör allt lite lite ljusare...

• Jennie med ie

Fast här handlar det inte om att välja bort vissa tillställningar utan diskussionen har utvecklats till att nu handla mycket om att helt och hållet välja bort vänner som har barn, jag tolkar att det var det det "ruttna beteendet" hänvisade till, att just ignorera vänner under lång tid....

Anonym (Bitter?) skrev 2014-01-02 20:01:32 följande:
    Jag tycker snarare att det är ett ruttet beteende att gå på en middag med ett fåtal, med vetskapen om att man kommer att diskutera den här tjejens graviditet, när jag inte kommer för mig att säga grattis som de andra gör. Jag kommer att sitta tyst. Det blir självbevarelsedrift, liksom. Och vad ger det för signaler? "Varför är du så tyst, Maria?". Ska jag pressa ihop ett grattis då? Bättre att inse att den här bantningen är enbart mitt problem, ingen annans. Den här tjejen ska inte behöva känna sig obekväm. Jag väljer. 

• Jennie med ie
    Anonym (Bitter?) skrev 2014-01-02 20:28:57 följande:
    Ok, jag kan förstå bådas sidor. Man kan i en vänskap ändå inse att var sak har sin tid, att man av olika orsaker inte kan lägga lika mycket tid för sina vänner. 
    "Inte lika mycket" och "ingen tid alls under lång tid" är också olika saker.
  • Jennie med ie

Jag undrar om det är lika självklart att en relation ska överleva ett flerårigt stiltje, annars är den som inte fixar det en dålig människa/vän/partner eller whatever, oavsett vad det är för relation och vad som ligger bakom? Jag skulle inte tro det...

De flesta relationer behöver underhållas på något sätt för att inte riskera att skadas oreparabelt, det gör inte personerna till sämre människor för det. Kan inte relationen efter de där döda åren återupplivas utan men så ta det för vad det är, livet har fört en åt olika håll av olika anledningar. Sånt händer, av flera orsaker. Behovet att även döma den andre parten som sämre och mena att deras vänskap eller kärlek inte var äkta förbluffar mig...

Svar på tråden Vill banga en nyårsmiddag… en i sällskapet är gravid. Orkar inte. Förslag på ursäkt?