Jag antar att du citerar helt slumpvis nu, om inte så kanske du ska läsa lite mer noga. Känslor kan till största delen inte styras över som sagt, däremot ens agerande. Och de val man gör, som att t ex välja bort umgänge med de som har barn, kan få konsekvenser som inte är önskvärda men ändå helt naturliga. Att välja bort vissa tillställningar vid vissa tillfällen t ex är också en annan sak än att helt och hållet välja bort umgänge med vissa personer. Det är ett val man har all rätt att göra, och man ska givetvis göra vad som krävs för att man ska hålla huvudet ovanför vattenytan, men att sedan döma dessa personer om de inte bara kan låtsas som ingenting efter att ha blivit bortvalda under lång tid är fel. Ibland tar livet en åt olika håll utan att det handlar om varken dåliga människor eller falska vänner.
LisaW81 skrev 2014-01-02 00:56:05 följande:
Jag har, precis som (barnlös), läst hela tråden och blir förbluffad över hur kalla många sk "medmänniskor" är mot TS. Varför fälla så många negativa kommentarer kring hennes känslor - känslor som man inte har en chans att styra över! Annat är om man går från tanke till handling men TS valde ju till och med att stanna hemma ?! Ingen skada skedd mot den gravida mao! Vill nu svara på det senaste inlägget ang vänner som man tar upp tätare kontakt med igen efter en efterlängtad och lyckad IVF; mina vänner kände väl till vår problematik och pågående ofrivilliga barnlöshet. Ingen av vännerna hade svårt för att bli gravida och många var inne på nr2. Jag fixade inte allt barnprat som så naturligt blev och kände mig bara utanför då vi träffades, vännerna accepterade och jag och min man levde ett annat liv än dem under några års tid, reste mycket, åkte på spa, gick på andra typer av tillställningar än de som anordnades av barnfamiljer mm mm. Vi blev till slut lyckligt nog gravida efter 7e IVF försöket och till min egen förvåning så blev ALLA mina närmsta vänner alldeles rörda när de fick reda på vår lycka efter flera års kämpande. Idag umgås jag med dem precis som förr men med en mycket större lyhördhet mot varandras liv med allt vad det innebär med upp och nedgångar. Inte skulle jag tvinga mig på en nära vän i sorg om hon/han inte klarar det just nu. Nej jag skulle vänta och finnas kvar med lycklig öppen famn när vännen var redo att möta mig och min vardag igen... Det är äkta vänskap för mig! Kram till TS som vågar blotta sina känslor och lycka till med allt!