Inlägg från: Mellanmjölkens land |Visa alla inlägg
  • Mellanmjölkens land

Köra på eller backa?

Dottern har varit svårsövd hela sitt liv men sen ett par veckor har hon och jag lyckats rätt ok. En genomsnittlig läggning tar under 1h inklusive 15 min läsning vilket är väldigt bra för att vara hon.

Problemet är att "hon och jag" är de viktiga orden i sammanhanget. Det är bara Mamma som gäller, Pappa duger inte alls om han försöker natta.

Ikväll var det han som tog nattningen ändå medan jag ammade bebisen och det slutade med att hon skrek/grät sig till sömns. Vad tror ni, ska vi vara hårda och köra på varannan kväll med förhoppningen att det blir bättre efter ett par kvällar eller ska vi backa så att jag tar alla läggningar i ett litet tag?

Hon är 2,5 och dagtid skriker hon ofta efter Pappa.

• Svar på tråden Köra på eller backa?
  • Mellanmjölkens land

När det är jag som nattar och hon skriker efter Pappa har jag sagt att ikväll är det jag som nattar men om hon vill så kan Pappa natta kvällen därpå. Samma sak om hon vill byta gosedjur (hon får välja ett annat nästa kväll) osv. Innan vi började göra så ville hon byta mellan Mamma och Pappa flera gånger, byta gosedjur osv osv. Det tog 1-2 kvällar med protester (när jag nattade) men sen dess funkar läggningarna mycket bättre. Det är alltså möjligt att det bara krävs nån kväll till med att Pappa nattar för att det ska funka även med honom.

Hur han hanterar det vet jag inte eftersom hans röst inte hörs ut men jag vet att han tycker det är jättejobbigt. Jag är ju hemma med båda barnen på dagarna så jag får mer träning på att hantera hennes utbrott (2,5åringar... Drömmer ).

• Mellanmjölkens land
    Flickan och kråkan skrev 2013-12-21 21:27:47 följande:
    Med tre barn så tänker jag så här:
    - Köra på av principskäl för att hon inte ska bestämma? Nej.
    - Köra på för att det finns fler barn i familjen med önskningar och behov? Ja. Ibland mamma, ibland pappa.
    Min lycka skrev 2013-12-21 21:33:29 följande:
    Usch vad ledsen jag blev när jag läste att hon skrek o grät sig till söms.
    Vad är det för mening att göra så mot henne? Stackarn.
    Bebisen vill amma ganska intensivt på kvällarna. En 8-veckors förstår inte att mamma/maten kommer om en liten stund. Ännu så länge har vi haft tur och det har funkat att amma precis innan och precis efter läggningen av storasyster men ibland kommer det inte gå (skulle inte gått idag). Vi måste få till en rutin som funkar med bägge barnen.

• Mellanmjölkens land
    Min lycka skrev 2013-12-21 21:50:05 följande:

Jo det tycker jag. Behöver man sin ena förälder mer just då, så tycker jag man ska ge barnet det.
    Jag är separerad sen sonen var runt året o när han började sova hos sin pappa då han var straxt över 2 år,så tvekade jag aldrig att åka dit om sonen frågade efter mig.
    Hans pappa gjorde likadant.
    Om behovet o tillgången finns,,,varför ska man då inte ge barnet det?

Fruktansvärt att överge barnet på det sättet.

Men ikväll var jag upptagen med bebisen som oxå har behov. Att låta bebisen skrika av hunger för att jag ska lägga storasyster känns inte som ett fungerande alternativ
  • Mellanmjölkens land

Bebisen tar inte flaska och när jag försökt ta med bebisen in under storasysters läggning slutade det med att bägge skrek...

Sambon får läsa och sjunga så länge jag kommer in efteråt Det är så vi löst det hitintills för att ge mig mer amningstid men ibland funkar det ju inte.

• Mellanmjölkens land

Igårkväll var det istället pappa som efterfrågades (dock utan gråt). Tidigare har vi bytt när hon frågat efter den andra men det kunde bli 4-5 byten på en kväll och läggningarna tog 2-3h. Inte hållbart. Sen vi bl a införde regeln att den som lägger är den som lägger har genomsnittstiden gått ner till 45 min, hon sover även på morgonen men har istället nästan helt slutat sova middag. Totalt sett skulle jag gissa på att hon sover 1-2h mer än tidigare trots utebliven middagssömn

Svar på tråden Köra på eller backa?