• Erfdgt

Sommarsemester i Sverige, tips?

Ja, det är väl helt fel årstid, men jag kan inte tänka på annat än sommaren och vår första semester på annat håll än hemmaplan.

Vi skulle vilja bila någonstans i Sverige och hyra en stuga på en camping en vecka sisådär. Vi kommer vara två vuxna, ett barn på 7år och ett barn på ca 3-4 månader. Vi är inte såna som ligger på en strand eller vid en pool en hel vecka, utan det får gärna finnas annat att se och göra i närheten.

Vi kommer utgå från Västerbotten, men har inga problem med att köra en bit. En lång bit om det behövs.

Alla förslag och tips tas tacksamt emot :)

• Svar på tråden Sommarsemester i Sverige, tips?
  • Erfdgt

Tack, bra tips som ska kollas upp :)

Vi vill nog helst passera Sthlm tror jag. Vi ska till Göteborg en vecka, men vill stanna någon annanstans en vecka före det :)

Att "bara" åka till Ö-vik känns nästan som att semestra på hemmaplan och Lycksele brukar vi hinna med ändå varje sommar, så vi vill nog längre :)

Astrid Lindgrens värld har jag inte ens tänkt på, men det kan nog vara ett alternativ :)

Är det någon som vet av en fin camping kring Kalmar?

• Erfdgt

Tack för alla tips, toppen! Mycket att kolla in :)

Tar tacksamt emot fler tips, speciellt på någon bra stugcamping kring Kalmar :)

• Erfdgt
    RogerVBG skrev 2014-01-03 23:15:19 följande:
    Dalarna:Orsa, Rättvik och Mora är mysiga städer med massa sevärdheter.Björnparken utanför Orsa är grymt bra 

Rättvik var vi till när jag var barn och det var rätt trevligt tyckte jag. Vi var dock med hela gänget kusiner, så man hade alltid någon att leka med. Vi åkte till Leksand en dag för någon lek- eller vattenpark där, badade på stranden där i Rättvik och firade midsommar där. Jag vet dock inte om jag tyckte det fanns så mkt att göra där, men det var ju några år sedan och våra föräldrar trivdes nog bra i stugan och på stranden ;) Värt att kolla upp, tack :)
  • Erfdgt
    kgv skrev 2014-01-03 23:22:25 följande:
    Lindvallen i Sälenfjällen har satsat väldigt mycket på barnfamiljer på sommaren sista åren och det blir mer och mer för varje år. Vi åker alltid en vecka på sommaren.

Fjällen har vi inte ens tänkt på för sommarsemester, vad finns det att hitta på där om sommaren? :)

Har varit i Hemavan på sommaren och då var det fjällvandring, mountainbike, kanot och sådant som gällde.
  • Erfdgt
    mia maria skrev 2014-01-12 18:37:38 följande:
    Ååh vad roligt med någon mer som rekommenderar Sälen om sommaren - vi har varit dit en sommar för två år sedan o bara måste åka dit i sommar igen (vi är även där varje vinter)!! 

TS; här är ett inlägg i min blogg med bilder från Sälen på sommaren: ensammamammansvarld.blogg.se/2012/july/salen-...
    Tack, ska absolut kika in där :)
  • Erfdgt

Ja, Öland är ett alternativ som vi kikat en del på, men att då bo på fastlandet. Vi har även sneglat lite på Gävle. Hehe får se vart vi hamnar :P

• Erfdgt

Jag tänker bara en sak om fjällen, om man inte kan vandra, vad finns det då för aktiviteter? Vi kommer ha en bebis på ca 3 månader samt en flicka på 7år. Vår äldsta dotter har nämligen ett hjärtfel och hennes ork är långt ifrån andra barns. Hon har delvis rullstol och det är inget terrängfordon direkt :P

• Erfdgt

Somrarna spenderas vanligtvis på ön där vi har sommarstuga, jättemysigt, men vi vill gärna göra något annat än båtar, öar, fiska och bada osv :P

Gotland blir för långt, speciellt för oss som inte vill flyga eller åka färja haha Annars verkar det jättefint :)

Svar på tråden Sommarsemester i Sverige, tips?