• Erfdgt

Sommarsemester i Sverige, tips?

Ja, det är väl helt fel årstid, men jag kan inte tänka på annat än sommaren och vår första semester på annat håll än hemmaplan.

Vi skulle vilja bila någonstans i Sverige och hyra en stuga på en camping en vecka sisådär. Vi kommer vara två vuxna, ett barn på 7år och ett barn på ca 3-4 månader. Vi är inte såna som ligger på en strand eller vid en pool en hel vecka, utan det får gärna finnas annat att se och göra i närheten.

Vi kommer utgå från Västerbotten, men har inga problem med att köra en bit. En lång bit om det behövs.

Alla förslag och tips tas tacksamt emot :)

• Svar på tråden Sommarsemester i Sverige, tips?
  • pigglet

Vi gillar ö-vik. Där badar vi på paradisbadet en hel dag, det är varmt och härligt även för de riktigt små och häftig rutchkana för de lite äldre.

Så klättarar vi uppför skuleberget vare år. Minsta får ni ta i sele. Det är en spännande klättring upp, bara några hundra meter men räkna med att det kanske tar 1 timme. Där uppe äter vi medhavd mat eller köper fika i caféet. Sedan går vi långa svängen ner, det tar 1-2 timmar tror jag. Mycket häftig skog att gå igenom.
    Vill man kan man ta linbanan ner.

Röverbyn som ligger nere vid linbanan tyckte barnen var kul.

Finns andra vandringsleder också. En handikappanpassad vid västara entrén, den kan ni ta vagnen i. Gillar ni att gå långt så kan man gå till en superhäftig ravin, det är ca 5 km promenad tror jag - dit har vi inte tagit oss än.

Finns också en mysigt sagostig, inte så märkvärdig men väldigt idyllisk och man kommer fram vid ett café på en bondgårde typ där man kan titta på ankor och lamm.

Det finns en camping ute vid havet, kanske den heter Gullvik? Där har de några smådjur. Fin strand. Barnen trivdes verkligen.

Trevlig restaurang: Safari. Ligger norr om övik centrum. God mat, trevligt upplagt. Barnmeny ca 30-40 kronor!

• pigglet

Annars är Lycksele djurpark en given favorit. Dit åker vi nästan varje år också.

Vill ni längre söderut:
    Tecnichus i Härnösand är riktigt kul. Finns ett häftigt havsbad där också, Smitingen. Skyltat från centrum.

Vill ni riktigt långt bort: Astrid Lindgrens Värld. Roligare än så kommer vi aldrig ha igen!

• Erfdgt

Tack, bra tips som ska kollas upp :)

Vi vill nog helst passera Sthlm tror jag. Vi ska till Göteborg en vecka, men vill stanna någon annanstans en vecka före det :)

Att "bara" åka till Ö-vik känns nästan som att semestra på hemmaplan och Lycksele brukar vi hinna med ändå varje sommar, så vi vill nog längre :)

Astrid Lindgrens värld har jag inte ens tänkt på, men det kan nog vara ett alternativ :)

Är det någon som vet av en fin camping kring Kalmar?

• Tjohalia

Furuvik? Ligger väl i gävletrakten tror jag. Vi kollade på det förr året och blev trollbundna, så kanske vi åker dit i sommar... www.furuvik.se

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Kodia

Astrid Lindgrens värld och Kolmården, tycker jag! I Vimmerby finns det en camping som heter Björkbacken, med pool. First camp Kolmården är bra, men lite dyr.

• Erfdgt

Tack för alla tips, toppen! Mycket att kolla in :)

Tar tacksamt emot fler tips, speciellt på någon bra stugcamping kring Kalmar :)

• RogerVBG

Dalarna:

Orsa, Rättvik och Mora är mysiga städer med massa sevärdheter.

Björnparken utanför Orsa är grymt bra

• kgv

Lindvallen i Sälenfjällen har satsat väldigt mycket på barnfamiljer på sommaren sista åren och det blir mer och mer för varje år. Vi åker alltid en vecka på sommaren.

Svar på tråden Sommarsemester i Sverige, tips?