• Sirian

gravida efter ivf i december 2013

Vecka 15 nu och idag har jag varit och provat gravidbyxor! Svårt att hitta på det köpcentrum jag besökte visade det sig, då jag har XS och de flesta kläderna fanns från S och uppåt. Det börjar kännas obekvämt med jeans och andra byxor, det skulle vara skönt med lite resår, men det slutade med att jag köpte vanliga byxor med mjukare linning. Har ett jobb där det förväntas att jag har på mig "representativa" kläder, annars hade jag inte haft något emot att gå omkring i joggingbyxor Oskyldig.

Nu ser man faktiskt en liten rundning på magen också, så kul! Inte så att det syns när jag har kläder, men jag och maken beundrar bulan varje kväll. Tänk att det är två bebisar därinne, det känns overkligt. Nästa helg ska vi berätta för släkt och vänner, sen ska arbetskamraterna få veta veckan därpå. Nu är RUL nästa stora händelse på schemat, därefter blir det ju ultraljud varannan vecka för oss, det känns härligt att de håller koll och att vi får se bebisarna så ofta.

• Sirian
    Trollet79 skrev 2014-03-06 15:23:06 följande:
    Idag var vi på MVC och fick lyssna på hjärtljud! :) Hon varnade innan om att det inte är säkert att det går att höra såpass tidigt och att jag inte skulle bli orolig om hon inte hittade något, men efter en stunds letande så fick vi höra tydliga hjärtslag!Hjärta Hon kunde hitta på två ställen men det kan hända att det var från samma eftersom frekvensen var samma... Fantastisk känsla! Nu har vi fem veckor kvar till RUL...

Underbart!
    Jag ska till BM i morgon på ett extrabesök för att mäta HB och då ska jag fråga om hon kan lyssna efter hjärtljuden på bebisarna.
  • Sirian

Igår fick vi höra hjärtljuden på våra små! Tog även HB och vikt.

Vecka: 14+6 (tidigare värden från 11+3)

HB: 98 (96)
    Blodtryck: 95/45 (90/45)
    Vikt: 51 (50,5)

Känns skönt att allting gått åt rätt håll, även om undertrycket och HB fortfarande är låga.

• Sirian

Välkomna hit londonivf och taiträ!

• Sirian

Vecka 16+2 för min del idag och i morse kände jag för första gången av tydliga fosterrörelser! Var dessutom  en snabbis hos barnmorskan för att ta ett HB och då passade jag på att fråga om jag fick lyssna på hjärtljuden och det fick jag. Fina, starka hjärtljud från båda bebisarna och nu närmar sig RUL med stormsteg. Efter RUL ska vi börja leta vagn på allvar och det blir inte det lättaste. Hade ju inte räknat med att behöva tvillingvagn!

• Sirian

Underbart Sputnik!

Jag har RUL i vecka 20, är i vecka 16+6 idag. Känns långt tills det är dags, men sen blir det ultraljud varannan vecka å andra sidan, så den som väntar på något gott...

Idag har jag fått hem mammakläder som jag beställde i förra veckan. Så svårt att veta vilken strl man ska ha bara, eftersom magen lär växa rejält framöver och kanske även lår och rumpa (skulle behövas, ser ut som en sticka fortfarande). Nu sitter XS eller 34 perfekt, men jag hoppas på att avancera till strl S innan graviditeten är slut ;D! Försöker få i mig mer mat, men jag har fortfarande lite illamående kvar och det är så otroligt svårt att få i sig större portioner. Försöker äta oftare i stället, men när man jobbar hela dagarna är det svårt att komma ihåg. Idag slutade jag dock efter lunch och nu sitter jag med en portion jordgubbar och vispad grädde framför mig. Annars är min enda craving såhär långt citrusfrukter och de är ju inte så energirika. För min del hade det nog varit bättre med chipscraving!

• Sirian
    Pemberly skrev 2014-03-25 22:40:40 följande:
    Jag blev rejält oroad nu ikväll. Jag fick onda sammandragningar som inte gav med sig trots vila. Efter en dryg timme ringde jag gynakuten och fick komma in och hade tur och fick träffa läkare på en gång. Livmodertappen var som tur var inte påverkad och bebisen verkade må bra så det var en lättnad. Läkaren trodde att jag kanske har urinvägsinfektion så imorgon bitti ska jag lämna urinprov hos barnmorskan och be dem kolla det.

Usch, förstår att du blev orolig! Var det urinvägsinfektion?
  • Sirian
    nonnitott skrev 2014-03-31 16:31:52 följande:
    I fredags var vi på rul, åhh va härligt det var!! Allt såg bra ut, underbart att höra :)

Härligt, vad kul!
  • Sirian

Jag får vänta en vecka till på RUL, men nu känner jag bebisarna varje dag och min man har flera gånger kunnat känna dem när han lagt handen på min mage! Var hos barnmorskan idag, mest för att ta HB och blodtryck och då fick vi åter igen lyssna på bebisarnas hjärtljud, helt underbart.

Vecka: 18+2 (tidigare värden från 14+6 resp. 11+3)
    HB: 107 (98) (96)
    Blodtryck: 95/45 (95/45) (90/45)
    Vikt: 52 (51) (50,5)

Så skönt att HB äntligen kommit över hundra.
    Hur mycket har ni andra gått upp i vikt såhär långt? 1,5 kilo känns så ynkligt, speciellt som jag var smal från början och dessutom väntar två =/. Har inte ens nått upp till ett BMI inom gränserna för normalvikt, det känns inget vidare och jag tycker att jag inte gör annat än äter. Dessvärre kan jag fortfarande inte äta speciellt stora mängder och nästan all fet och söt mat gör mig illamående.

Men i stort så njuter jag varenda dag av graviditeten och jag har inga problem med smärta eller liknande än så länge. Vill gärna arbeta så länge jag kan, men funderar på att gå ner i tid om några veckor. Jag är så väldigt trött på kvällarna när jag kommer hem, är ni andra det också?

• Sirian
    Coors skrev 2014-04-03 17:43:51 följande:
    Vi var på RUL igår, blev inte lika kul o spännande som vi hoppats på. BM hittade "fel" på hjärtat först, så vi fick vänta på special läkare skulle komma... Han dock hittade alla fyra kammare och båda klaffarna. Dock så konstaterade han att hjärtat slog oregelbundet och lite långsamt. Ska på extra kontroll imorgon igen. Nu är man ganska så nervös, svårt att tänka på nåt annat just nu! Vill bara att allt ska vara normalt!

Åh, fy vad jobbigt för er =(. Hoppas att ni får en förklaring i morgon och att det inte är någonting allvarligt. Alla tummar och tår hålls för er i morgon!
Svar på tråden gravida efter ivf i december 2013