Inlägg från: jemo2014 |Visa alla inlägg
  • jemo2014

Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari

Fiiaa skrev 2014-02-11 13:17:55 följande:
    Ja visst, eftersom min kropp svarar bra tror hon vi har goda chanser att klara de, trots sambons problem, men jag har inget större hopp. Just nu tar jag mer kuren för att min cykel håller sig stadig å mensen kommer när den ska, annars krånglar de eftersom jag har pco!! Hållt på sen april förra året med detta
    Hoppas det löser sig för er snart då! Tyvärr inte så god prognos med problem från båda håll :( Det är därför jag så gärna vill att de kollar min man, så vi inte båda har problem.
    Jag har bekanta där hon hade pco och han slöa spermier, de försökte länge med Pergotime utan resultat. Till slut blev det ivf och det satte sig på första försöket :) I november födde de sin dotter! Det ger mig lite hopp...
  • jemo2014
    Svente skrev 2014-02-11 15:15:28 följande:
    Nu har jag en fråga här.

Kan någon göra mig lite klokare? Är det bara att köra på nu trots att jag fortfarande har kvar lite mens eller hur ska vi göra?
    Det verkar vara så mycket olika riktlinjer för enligt min läkare ska jag aldrig använda mig av äl test eftersom vi pco:Are har något hormon som kan ge falska utslag... Men så kanske det inte är?
  • jemo2014
    I have a kid skrev 2014-02-11 15:46:19 följande:
     Får man hoppa in ? Hittar ingen annan tråd om Pergotime i Februari

Ska börja Fredag 14e Februari
    Självklart! Jag började också i februari eftersom min mens var så sen :)
    Är det första gången för dig?
  • jemo2014
    Svente skrev 2014-02-11 15:38:50 följande:
    Ååååh.. jag vet inte vad jag ska göra :( För den ger fullt utslag men jag har bara tagit tre tabletter.. 
    Det är väl lika bra att pippa då! ;)
  • jemo2014
    linda4444 skrev 2014-02-11 16:37:20 följande:

Jag har väl inte haft så mycket alternativ då hon skrivit ut kur efter kur. Ska börja med min 9e kur imorgon. Och hoppas innerligt att ett ägg blir befruktat. Min man har väldigt bra simmare så jag hoppas på våran tur nu. Metformin hjälper till att bryta ned sockret i kroppen, då vi med pcos oftas är resistent mot insulin. Är absolut inte överviktig men ha fått det utskrivet ändå. Har inte gått ner i vikt av tabletterna. Och skulle man gå ner i vikt är det inte själva tabletterna som gör det, utan ibörjan kan biverkningarna vara illamående. Och det gör ju så aptiten försvinner och därför kan man gå ner ett par kilo. Inte alla som får dessa biverkningar dock .
    Jo jag läste om eventuella biverkningar från Metforminet, lät ju inte kul! Vill absolut inte vara illamående och få ont i magen men jag ska ge det en chans tillsammans med träning och bra kost. Behöver som sagt inte gå ner i vikt egentligen men 2-3 skulle inte göra någon skada :)

Hoppas också att det går er väg! Det är så frustrerande att gå månad efter månad utan att det händer något. Jag vet! 
  • jemo2014
    I have a kid skrev 2014-02-11 17:17:47 följande:
    tack :) {#emotions_dlg.flower}Jo ska försöka få mina ägg att lossna :)  Har du tagit det förr? :)
    Nej, jag avslutade min första kur för någon vecka sedan. Men tyvärr gav det ingen som helst effekt på mig :( Så nu blir det diabetesmedicinen Metformin (används ibland för att behandla pcos) och dubbelkur Pergotime!

Har ni försökt länge?
  • jemo2014
    Fiiaa skrev 2014-02-11 18:55:00 följande:
    Mina föräldrar hade samma problem men dom har lyckats få 4a barn:) så någon gång borde de gå! Vi har en remiss till ivf som skickas i maj om de inte tagit sig
    Ja, "plötsligt händer det" som på Triss!!! :)
  • jemo2014
    Asiela skrev 2014-02-11 20:36:43 följande:
    Jag är frustrerad på min sambo! Han vill ha barn lika mycket som mig. Jag har bett honom att kolla upp sina spermier men han vill vänta till jag ätit de tre pergotime kurerna som jag har innan han kollar upp detta. Jag har sagt till honom att det är lika bra att kolla upp så snabbt som möjligt + att jag tycker det är onödigt att jag ska proppa i mig massa tabletter om han spermier inte är dugliga.
    Min sambo känner ett otroligt obehag över att kolla upp sina spermier då han inte vill höra att det är honom det är "fel" på. Han vill knappt prata om det och mår dåligt över situationen. Jag förstår honom och hans känslor, samtidigt som jag blir frustrerad över att han inte "tar sitt ansvar" och kollar upp detta. Hur reagerar era män på att kolla upp spermierna?
    Min man ville själv kolla upp det eftersom han fick sån ångest över allt jag behöver gå igenom. Han tyckte att det var orättvist att jag behövde springa på läkarbesök, proppa i mig hormoner, få en ultraljuds"dildo" uppkörd i tid och otid osv hehe... Han märkte ju hur jobbigt jag tyckte att det var. Och så kanske han sitter där och har usla spermier liksom! Och det är helt rätt tycker jag.
    Man är två om att skaffa barn. Punkt.
    Och nu har ju du kollat upp dig och det ÄR "fel" på dig, så han har ju inget att skämmas för. Ni är ju redan defekta :) Så kan ni få rätt typ av hjälp i såna fall!
    Jag menar, om det visar sig att min man har få och dåliga spermier så tror jag att vi går vidare med ivf på en gång istället för att köra på hundra kurer Pergo med schemalagt samliv. Det vill jag icke!
  • jemo2014

Igår hämtade jag ut 400 tabletter Metformin! Hoppas jag tål det nu bara. Läste biverkningarna och eeeeehhhh dom var ju inte så värst upplyftande. Typ varningar för att hamna i koma och liknande. Känns jättekul. 
    Men jag tänker gå in i detta med positiv inställning så hoppas vi på det bästa :) Det här kanske är mirakelmedicinen som behövs! Hjärta

För övrigt händer det så mycket i vårt liv just nu att jag knappt orkar tänka på att eventuellt bli gravida. Vi ska dessutom flytta till en MINDRE lägenhet om några veckor. Men så blir det... kan inte planera för ett barn som kanske aldrig kommer. 

• jemo2014
    I have a kid skrev 2014-02-12 08:49:59 följande:
    Trist :(  Har ni försökt länge ? barn sen tidigare ? Vi har försökt i 1 år innan vi sökte hjälp...
    Jag slutade med preventivmedel för ca ett år sedan, men vi har försökt aktivt sedan i slutet på sommaren (alltså försökt hålla kolla på mens, äl osv). Vi har inga barn sedan tidigare :(
Svar på tråden Vi som börjat/börjar med pergotime i december/januari