• Libra1

Nordic IVF Center Malmö

Hej!
    Vi har idag varit på Nordic IVF Center i Malmö där vi ska fortsätta med våra behandlingar. Vi har gjort 3 färskförsök på RMC innan och måste nu fortsätta privat tyvärr.

Det skulle vara kul att följas åt med andra som går på samma klinik.

Vår plan blir att köra igång med Gonal-F i vecka 11 med det korta protokollet. Det har vi aldrig testat förut så det ska bli spännande. Vi har alltid gjort det långa.

Vår histora:
    IVF1 - Intrauterin fosterdöd vecka 21+3
    IVF2 - Tidigt missfall
    IVF3 - MA i vecka 9+6
    IVF4/FET1 - embryot klarade inte upptiningen

Jag bloggar på www.minbebis.com/blogg/libra/

{#emotions_dlg.flower}Libra

• Svar på tråden Nordic IVF Center Malmö
  • mom2012

En liten uppdatering från min sida. Nu har jag träffat min läkare för immunologiska frågor.

Det var en rad saker som var fel hos mig som min grekiska läkare missat:
    - För lågt progesterone. Behöver extra progesterone.
    - För högt TNF-alpha. Behöver Humira.
    - Inga markörer alls för ngt jag minns inte. Men jag behöver Neupogen.
    - Antikroppar mot min man. Ska göra en LIT behandling med min mans blodceller 26/2. + mars.
    - Mensblodstestet visade: "Hidden chlamydia" och en annan infektion. Så en kur på 25 dgr antibiotika håller jag på att avverka just nu.

Idag fick jag OK på att mitt TBC prov var bra och därmed klartecken att ta min Humira injektion. ska rusa ner till apoteket nu.

• MålaMittHjärta
    mom2012 skrev 2016-02-17 13:56:49 följande:

En liten uppdatering från min sida. Nu har jag träffat min läkare för immunologiska frågor.

Det var en rad saker som var fel hos mig som min grekiska läkare missat:
    - För lågt progesterone. Behöver extra progesterone.
    - För högt TNF-alpha. Behöver Humira.
    - Inga markörer alls för ngt jag minns inte. Men jag behöver Neupogen.
    - Antikroppar mot min man. Ska göra en LIT behandling med min mans blodceller 26/2. + mars.
    - Mensblodstestet visade: "Hidden chlamydia" och en annan infektion. Så en kur på 25 dgr antibiotika håller jag på att avverka just nu.

Idag fick jag OK på att mitt TBC prov var bra och därmed klartecken att ta min Humira injektion. ska rusa ner till apoteket nu.

Men vad trist att din grekiska läkare missat detta. Men vad bra du har fått reda på "fel" som ni kan åtgärda.
    Håller tummarna för frysisen <3
    18/3- 2012 dagen då mitt liv förändrades
  • mom2012

Tack Måla mitt hjärta. Men nu när jag sitter här med sprutan så vågar jag inte ta den. Biverkningarna som star I bipacksedeln var inte att leka med..... Har sådan ångest. Och även om jag ringer läkaren och han sager lugnande ord kommer jag ha ångest om jag tar den och vad jag tar för risker. Biverkningar som "leukemi" var 1 på 10, och minst 3 olika sorters cancer 1 på 100. Helt sjukt. Och även om läkaren sager att det handlar om äldre personer och de som tar produkten mer än 6 månader så finns det ju Inga som helst garantier för att det inte är just jag som är 1 av de 10 och får leukemi. Då kommer jag inte förlåta mig själv. Nej sprutan gick in I kylen igen och detta måste jag få tänka igenom noga.

• MålaMittHjärta
    mom2012 skrev 2016-02-17 15:25:07 följande:

Tack Måla mitt hjärta. Men nu när jag sitter här med sprutan så vågar jag inte ta den. Biverkningarna som star I bipacksedeln var inte att leka med..... Har sådan ångest. Och även om jag ringer läkaren och han sager lugnande ord kommer jag ha ångest om jag tar den och vad jag tar för risker. Biverkningar som "leukemi" var 1 på 10, och minst 3 olika sorters cancer 1 på 100. Helt sjukt. Och även om läkaren sager att det handlar om äldre personer och de som tar produkten mer än 6 månader så finns det ju Inga som helst garantier för att det inte är just jag som är 1 av de 10 och får leukemi. Då kommer jag inte förlåta mig själv. Nej sprutan gick in I kylen igen och detta måste jag få tänka igenom noga.

Åh det var inga dåliga biverkningar :(
    Det som är så dumt att all ivf medicin kan ge så elaka biverkningar :/

Är nog klokt att tänka igenom innan man bestämmer sig.
    18/3- 2012 dagen då mitt liv förändrades
  • Gina43

mom2012, jag förstår att du blev tveksam! Låter läskigt! Skulle en svensk läkare skriva ut sånt? Vad är egentligen TNF-Alpha och hur verkar Humira? Måste du verkligen ta det för att bli gravid eller räcker det att du gör annan behandling?

Känner så för dig! Förstår din ångest!

• Gina43

Nu har jag läst om Humira. Det var en diger lista med biverkningar (men leukemi var 1 på 1000 inte 1 på 10?). Man undrar vad som inte fanns med på den listan... å andra sidan verkar det vara svårt sjuka som tar den medicinen? Det kan nog vara svårt att veta vad som är biverkning eller sekundär sjukdom som personen redan hade eller ändå skulle få?

• mom2012

Gina43 - TNF-Alpha är bland annat tecken på överaktivt immunförsvar. Min egen kropp stöter bort främmande celler, som tex ett embryo. Jag blev gravid med mild immunsupport I oktober, men kroppen vann. Så nu kör vi på lite tyngre grejor, men jag tvekar kring Humiran. Den ska sänga antalet TNF-alpha celler I kroppen.  Därav kan ev. vilande cancer celler ta chansen när man tar denna medicinen.

Japp....25 galet långa dagar med antibiotika för att bli av med dolda infektioner I livmodern som hittades vid analys av mensblod som jag skickade till grekland. En del av dem infektionerna gör att embryo ej implanterar men även att man får återkommande missfall. 

• Regnbågsdröm
    mom2012 skrev 2016-02-17 15:25:07 följande:

Du la in sprutan i kylen igen? Då känns det som att du definitivt borde ta ett snack med läkaren och framför allt tänka igenom vad du/ni egentligen vill. Biverkningarna är många, men blir man sådär rädd, då är man nog inte redo för allt vad det innebär med IVF. Biverkningarna är liksom typ det minsta problemet och det lättaste i processen, skulle jag säga. Fundera över vad ni verkligen vill. Man måste våga ta risker här, annars lyckas man aldrig.
  • Regnbågsdröm

Ser nu att du går utomlands någonstans och att det kanske är andra mediciner än vad vi får i Sverige? Men skulle det vara stor risk för leukemi så skulle de inte ge ut medicinerna, så är det faktiskt.

Svar på tråden Nordic IVF Center Malmö