Inlägg från: Majsan 81 |Visa alla inlägg
  • Majsan 81

Mjölkproteinallergi

Vi upptäckte mjölkproteinallergi hos min son när han var 2 månader gammal. Han var otroligt hård i magen och vi bytte då till mjölkproteinfri ersättning och det vände på ett dygn. Vi provade att gå tillbaka till vanligt men den hårda magen kom tillbaka lika fort. Han fick göra pricktest men det visade negativt. Fick information om att pricktestet inte alltid visar positivt vid mjölkproteinallergi. Och vi märkte ju att han mådde bra av att ta bort mjölken. Efter att han blivit 6 månader så provade vi igen och denna gång gick det bättre. Sedan dess har han druckit mjölk.

Nu är han 3,5 år och i några månader nu så har han besvärats med mycket jobbiga eksem. De kommer i armveck och benveck men framförallt runt ögonen. Även lite vid örsnibbarna. Tänkte först att han måste vara torr (hans pappa har alltid haft problem med torr hud och eksem) men så läste jag om att mjölkallergi kunde yttra sig i eksem. Läste också om överaktivitet, svårigheter att somna och långsam viktutveckling som stämmer in på honom alltihopa. Magen är växelvis stenhård och lös. Väldigt sällan egentligen som den är helt normal. Har kört mjölkfritt nu i två dagar. Han har somnat bättre än vanligt men det kan ju vara en tillfällighet. Han fick göra ett nytt pricktest idag men det var också negativt.

Så nu undrar jag egentligen om några andra har erfarenheter av att fått ett negativt pricktest men ändå blivit bra när ni tagit bort mjölken? Och hur länge har ni fått köra mjölkfritt innan det märkts skillnad? Och då tänker jag framförallt på eksem men även på sömnsvårigheter och överaktivitet. Jag börjar bli desperat då han bara gnuggar sönder eksemet och får sår under ögonen. 

• Svar på tråden Mjölkproteinallergi
  • Majsan 81

Hur lång tid tog det innan du märkte skillnad? Vi har kört mjölkfritt i lite drygt två dygn nu och tycker att jag nu när jag skulle smörja in honom på morgonen såg lite förbättring i armvecken. Där hade vi fått bort eksemet med kortison men det kom tillbaka så fort vi slutade med kortisonet och började med vanlig mjukgörande istället. Har idag börjat med kortison igen så det dumma är väl att jag nu inte vet vad det är som hjälper om det skulle bli ännu bättre. Men runt ögonen fick vi i och för sig knappt bort det med kortison heller. Så det är väl bara att vänta och se. 

• Majsan 81

Han är som sagt 3,5 år så det är vanlig mat som gäller Glad Vi var på barnmottagningen igår och fick svagare kortison som är tänkt runt ögonen. Har börjat smörja med det idag. Blir så jävla förbannad på vårdcentralen att de inte gav oss det tidigare. Har träffat två läkare på VC som båda rekommenderat 1% kortison. Läkaren vi träffade nu idiotförklarade dem i princip. Tror att jag ska byta VC. 

• Majsan 81

På armarna lät jag igår bli att smörja med kortison nåt mer än på morgonen så att vi någonstans kan se om det mjölkfria hjälper. Så det är nu bara runt ögonen som vi smörjer kortison. Och det är ju där det också är värst. Men idag ser det ännu bättre ut i armvecken. Och i benvecken där det bara var lite grann ser jag nu ingenting. Hur stor skillnad kan en enda strykning med hydrokortisonet ha gjort? Tyckte inte att det hjälpte så snabbt sist i alla fall. Känns som att det måste vara mjölken. Känner mig mer och mer säker på detta. Håller tummarna nu att det fortsätter bli bättre och bättre. Känns konstigt att sitta och hoppas på att han har en allergi. Men det känns som att jag då i alla fall kan påverka det så att han slipper stora eksem som kliar i ansiktet i alla fall. 

• Majsan 81

Vi har återbesök på barnmottagningen efter trettondagshelgen så vi får ta upp det med läkaren då. 

• Majsan 81

Hur gjorde du när du testade igen? Ska man prova lite i taget eller ska jag ge honom ett stort glas mjölk för att verkligen kunna se reaktionen? Och ska jag först vänta tills allt är helt borta? 

• Majsan 81

Vad finns det för alternativ för att få i sig tillräckligt med kalcium och d-vitamin? Min son var inte särskilt förtjust i varken havremjölken eller sojamjölken. I mat funkar det bra. 

• Majsan 81

Tror att mina teorier blivit bekräftade ytterligare. Men undrar lite hur snabbt reaktionen kan komma. Innan vi slutade med mjölken så hade han växelvis stenhård mage och växelvis var han hur lös som helst. Sedan vi slutade med mjölken så har detta försvunnit. I onsdags, några timmar efter att jag hade hämtat honom förskolan, så blev det dock ett rejält lass med lös avföring i pottan. Min första tanke var fasen då var inte det tack vara mjölkfritt. Men så nästa morgon så sa min son till mig att han hade fått en ostmacka till soppan på förskolan. Så när jag kom dit den dagen så frågade jag en av fröknarna. Soppa hade de dock ätit på måndagen då han inte var där så jag gissar att han hört någon annan prata om nåt och sedan sagt det till mig. Så gör han ibland. Men så kom fröken på att de dock hade ätit potatismos dagen före. Och det innehåller ju väldigt mycket mjölk och smör. Jag hade sagt åt dem att de inte behövde läsa på innehållsförteckningar men att de skulle undvika det uppenbara samt inte ge honom såser. Potatismoset hade de inte tänkt på. Kan det ge så snabb effekt på magen som fyra timmar? Och hur länge har magen krånglat för era efter att de blivit utsatta för mjölk? Dvs när går det över? Tror att han fick i sig lite mjölk i torsdags också för de hade ätit korvgryta och de sa att de hade försökt plocka ur men att han hade fått lite sås. För han är fortfarande lös nu och nu är det lördag. Sedan så såg jag att eksemet i benvecken hade kommit tillbaka. Det hade vi fått bort. Hade dock inte kollat dagarna innan så det kan ju förstås ha kommit tillbaka före potatismoset. Det kan jag inte vara helt säker på. 

Han har i alla fall varit mjölkfri i 5 veckor nu och det ser helt klart bättre ut. Dock så har vi haft problem med att han hade kliat sår innan vi började med möjlkfritt och dessa kommer tillbaka hela tiden. Först ser de ut som att de nästan har läkt färdigt och så kliar han sönder dem igen. Det är väl läkningsprocessen som kliar antar jag. Men så bestämde vi oss för att sluta med kortisonet då det kändes som att det bara tunnar ut huden under hans ögon. Och nu ser det äntligen ut som att det har läkt helt och hållet under ena ögat. Ska bli intressant att se om det underlättar för eksemet att försvinna när han inte kliar hela tiden. 

Svar på tråden Mjölkproteinallergi