• Majsan 81

Mjölkproteinallergi

Vi upptäckte mjölkproteinallergi hos min son när han var 2 månader gammal. Han var otroligt hård i magen och vi bytte då till mjölkproteinfri ersättning och det vände på ett dygn. Vi provade att gå tillbaka till vanligt men den hårda magen kom tillbaka lika fort. Han fick göra pricktest men det visade negativt. Fick information om att pricktestet inte alltid visar positivt vid mjölkproteinallergi. Och vi märkte ju att han mådde bra av att ta bort mjölken. Efter att han blivit 6 månader så provade vi igen och denna gång gick det bättre. Sedan dess har han druckit mjölk.

Nu är han 3,5 år och i några månader nu så har han besvärats med mycket jobbiga eksem. De kommer i armveck och benveck men framförallt runt ögonen. Även lite vid örsnibbarna. Tänkte först att han måste vara torr (hans pappa har alltid haft problem med torr hud och eksem) men så läste jag om att mjölkallergi kunde yttra sig i eksem. Läste också om överaktivitet, svårigheter att somna och långsam viktutveckling som stämmer in på honom alltihopa. Magen är växelvis stenhård och lös. Väldigt sällan egentligen som den är helt normal. Har kört mjölkfritt nu i två dagar. Han har somnat bättre än vanligt men det kan ju vara en tillfällighet. Han fick göra ett nytt pricktest idag men det var också negativt.

Så nu undrar jag egentligen om några andra har erfarenheter av att fått ett negativt pricktest men ändå blivit bra när ni tagit bort mjölken? Och hur länge har ni fått köra mjölkfritt innan det märkts skillnad? Och då tänker jag framförallt på eksem men även på sömnsvårigheter och överaktivitet. Jag börjar bli desperat då han bara gnuggar sönder eksemet och får sår under ögonen. 

• Svar på tråden Mjölkproteinallergi
  • miinimee1981

Jag är överkänslig mot mjölk och ägg samt laktosintolerant. Min systerson har mjölkallergi. Fick reda på detta i vuxen ålder när jag fick min första dotter. Har haft svår exem bak på låren , bakom öron, runt ögon och näsa. Alltid haft ont å svullen mage, blödningar i magen, tryck från magen å uppåt det Känns som någon trycker ihop hela bröstkorgen, samt halsbränna och nässelutslag När jag slutade med både ägg och mjölk så har allt detta försvunnit. Min systerson lider av exem trots att han inte äter mjölkprodukter om Han råkar få i sig en liten gnutta mjölk bara så blossar exemen upp Och han blir full med nässelutslag. Va på läkaren om att ta blodprov istället för pricktest.. det ger bättre resultat.

• Majsan 81

Hur lång tid tog det innan du märkte skillnad? Vi har kört mjölkfritt i lite drygt två dygn nu och tycker att jag nu när jag skulle smörja in honom på morgonen såg lite förbättring i armvecken. Där hade vi fått bort eksemet med kortison men det kom tillbaka så fort vi slutade med kortisonet och började med vanlig mjukgörande istället. Har idag börjat med kortison igen så det dumma är väl att jag nu inte vet vad det är som hjälper om det skulle bli ännu bättre. Men runt ögonen fick vi i och för sig knappt bort det med kortison heller. Så det är väl bara att vänta och se. 

• miinimee1981

Det tar några veckor innan man ser en markant skillnad.. Men på 2veckor ska mjölkprotinet vara ur kroppen och Kroppen börjar återställa sig. Kolla med apoteket om dom har Alternativ till kortisonet då inte det är bra att ha runt ögonen. Ammar du ngt? El är det bara välling som gäller??

• Majsan 81

Han är som sagt 3,5 år så det är vanlig mat som gäller Glad Vi var på barnmottagningen igår och fick svagare kortison som är tänkt runt ögonen. Har börjat smörja med det idag. Blir så jävla förbannad på vårdcentralen att de inte gav oss det tidigare. Har träffat två läkare på VC som båda rekommenderat 1% kortison. Läkaren vi träffade nu idiotförklarade dem i princip. Tror att jag ska byta VC. 

• miinimee1981

Missade åldern. Oj. Jo ni kan juh anmäla läkaren som gav er stark kortison, även om inget händer så hat Läkaren en anmälning i bakgrunden. Skulle kontakta barnkliniken på ett sjukhus istället, el se till å få en remiss Och utredning där. För personer på v.centraler ska man inte riktigt alktid lita på

• Majsan 81

På armarna lät jag igår bli att smörja med kortison nåt mer än på morgonen så att vi någonstans kan se om det mjölkfria hjälper. Så det är nu bara runt ögonen som vi smörjer kortison. Och det är ju där det också är värst. Men idag ser det ännu bättre ut i armvecken. Och i benvecken där det bara var lite grann ser jag nu ingenting. Hur stor skillnad kan en enda strykning med hydrokortisonet ha gjort? Tyckte inte att det hjälpte så snabbt sist i alla fall. Känns som att det måste vara mjölken. Känner mig mer och mer säker på detta. Håller tummarna nu att det fortsätter bli bättre och bättre. Känns konstigt att sitta och hoppas på att han har en allergi. Men det känns som att jag då i alla fall kan påverka det så att han slipper stora eksem som kliar i ansiktet i alla fall. 

• miinimee1981

Stackars liten. Men det är juh bra att det hjälper. Men som sagt innan ta kontakt med barnmottagningen på Sjukhuset som är mer inriktade på allergier. Så att ni får En riktigt ordentlig utredning. Ni måste juh ha läkarintyg för att få allergikost på dagis och skola.

• Majsan 81

Vi har återbesök på barnmottagningen efter trettondagshelgen så vi får ta upp det med läkaren då. 

• fröken argbigga

Min dotter har haft mjölkproteinallergi och just eksemen tycker jag har tagit ganska lång tid att få bort, någon gång tog det nog 6-8veckor innan de var borta helt. BVC reagerade på att hon var prickig vid 2mån och sedan dess fram till hon var två har hon inte ätit mjölkprodukter, utom när vi testat eller hon har fått i sig av misstag. Hon är bara testad med pricktest, som visade neg för mjölk. Vi märkte stor skillnad när hon fick mjölk, hon sov mkt sämre, hade ont i magen, lös avföring, prickig, eksem, ville inte äta. Så vi, och läkaren, ansåg att hon var allergisk även utan positivt pricktest.

Nu har allergin i stort sett vuxit bort men hon är fortfarande lite känslig för mjölk. Dricker hon mycket mjölk eller äter mycket fil/yoghurt reagerar hon med mindre eksem. Vanligtvis dricker hon inte mjölk och äter fortfarande havregurt hemma, men på dagis får hon vanlig kost. Det är när hon får mjölk hemma som vi kan se att det blossar upp igen.

Klokt att du lämnar områden utan kortison för att se skillnaden.

• Majsan 81

Hur gjorde du när du testade igen? Ska man prova lite i taget eller ska jag ge honom ett stort glas mjölk för att verkligen kunna se reaktionen? Och ska jag först vänta tills allt är helt borta? 

• fröken argbigga

Vi testade medvetet först när hon var 2år och då efter ett "provokationsschema" som vi fått av läkaren, typ stek maten i smör i 1mån sen använd grädde i maten, smör på mackan, ost, och sist yoghurt och mjölk. Man ska göra långsamt i  etapper för att se vilken nivå barnet tål, när man får en reaktion ska man gå tillbaka till steget innan och testa igen lite senare.

Innan vi testade medvetet räckte det med de gånger hon råkade få i sig nått, för att vi skulle förstå att hon fortfarande var allergisk. Hon har en sk. långsam reaktion där symptomen oftast visade sig efter nått dygn eller två. Nu märker vi av det om hon har fått i sig mer mjölk än vanligt under några dagar. 

Ta du bort mjölkprodukter och vänta tills han är helt fri från eksem. Och om du då är osäker på om det verkligen är mjölken som är orsaken testa med en mindre mängt mjölk och vänta några dagar, och testa igen och trappa upp tills du ev. ser en reaktion.   

• Majsan 81

Vad finns det för alternativ för att få i sig tillräckligt med kalcium och d-vitamin? Min son var inte särskilt förtjust i varken havremjölken eller sojamjölken. I mat funkar det bra. 

• miinimee1981

Imat använder jag till typ allt. T.o.m till oboy. Finns kalciumtabletter å köpa på apoteket

• Majsan 81

Tror att mina teorier blivit bekräftade ytterligare. Men undrar lite hur snabbt reaktionen kan komma. Innan vi slutade med mjölken så hade han växelvis stenhård mage och växelvis var han hur lös som helst. Sedan vi slutade med mjölken så har detta försvunnit. I onsdags, några timmar efter att jag hade hämtat honom förskolan, så blev det dock ett rejält lass med lös avföring i pottan. Min första tanke var fasen då var inte det tack vara mjölkfritt. Men så nästa morgon så sa min son till mig att han hade fått en ostmacka till soppan på förskolan. Så när jag kom dit den dagen så frågade jag en av fröknarna. Soppa hade de dock ätit på måndagen då han inte var där så jag gissar att han hört någon annan prata om nåt och sedan sagt det till mig. Så gör han ibland. Men så kom fröken på att de dock hade ätit potatismos dagen före. Och det innehåller ju väldigt mycket mjölk och smör. Jag hade sagt åt dem att de inte behövde läsa på innehållsförteckningar men att de skulle undvika det uppenbara samt inte ge honom såser. Potatismoset hade de inte tänkt på. Kan det ge så snabb effekt på magen som fyra timmar? Och hur länge har magen krånglat för era efter att de blivit utsatta för mjölk? Dvs när går det över? Tror att han fick i sig lite mjölk i torsdags också för de hade ätit korvgryta och de sa att de hade försökt plocka ur men att han hade fått lite sås. För han är fortfarande lös nu och nu är det lördag. Sedan så såg jag att eksemet i benvecken hade kommit tillbaka. Det hade vi fått bort. Hade dock inte kollat dagarna innan så det kan ju förstås ha kommit tillbaka före potatismoset. Det kan jag inte vara helt säker på. 

Han har i alla fall varit mjölkfri i 5 veckor nu och det ser helt klart bättre ut. Dock så har vi haft problem med att han hade kliat sår innan vi började med möjlkfritt och dessa kommer tillbaka hela tiden. Först ser de ut som att de nästan har läkt färdigt och så kliar han sönder dem igen. Det är väl läkningsprocessen som kliar antar jag. Men så bestämde vi oss för att sluta med kortisonet då det kändes som att det bara tunnar ut huden under hans ögon. Och nu ser det äntligen ut som att det har läkt helt och hållet under ena ögat. Ska bli intressant att se om det underlättar för eksemet att försvinna när han inte kliar hela tiden. 

• Reaktion

När vi slutade med mjölk pga av mjölkproteinallergi så märkte vi inom ett par dygn att han började sova ordentligt och slutade gråta på nätterna. Eksemen på huden behövde vi smörja bort med kortison enligt regeln smörj två gånger per dygn tills eksemen är borta och trappa sedan ut långsamt smörj en gång per dygn en vecka, varannan dag en vecka och ett par gånger veckan efter. Däremot hade vi alltid problem innan med att eksemen kom tillbaka när kortisonet var utsatt eller nere på en låg nivå men när mjölken togs bort så kunde vi helt smörja bort hans eksem och de kommer inte tillbaka förutom om han får i sig nht han inte tål. Hans hud blev också normal för den blir torr när han får felaktig kost. Hans första reaktioner är svagt röda kinder och sedan kommer utslag och eksem på rumpan, låren och knän.

Svar på tråden Mjölkproteinallergi