Mjölkproteinallergi
Vi upptäckte mjölkproteinallergi hos min son när han var 2 månader gammal. Han var otroligt hård i magen och vi bytte då till mjölkproteinfri ersättning och det vände på ett dygn. Vi provade att gå tillbaka till vanligt men den hårda magen kom tillbaka lika fort. Han fick göra pricktest men det visade negativt. Fick information om att pricktestet inte alltid visar positivt vid mjölkproteinallergi. Och vi märkte ju att han mådde bra av att ta bort mjölken. Efter att han blivit 6 månader så provade vi igen och denna gång gick det bättre. Sedan dess har han druckit mjölk.
Nu är han 3,5 år och i några månader nu så har han besvärats med mycket jobbiga eksem. De kommer i armveck och benveck men framförallt runt ögonen. Även lite vid örsnibbarna. Tänkte först att han måste vara torr (hans pappa har alltid haft problem med torr hud och eksem) men så läste jag om att mjölkallergi kunde yttra sig i eksem. Läste också om överaktivitet, svårigheter att somna och långsam viktutveckling som stämmer in på honom alltihopa. Magen är växelvis stenhård och lös. Väldigt sällan egentligen som den är helt normal. Har kört mjölkfritt nu i två dagar. Han har somnat bättre än vanligt men det kan ju vara en tillfällighet. Han fick göra ett nytt pricktest idag men det var också negativt.
Så nu undrar jag egentligen om några andra har erfarenheter av att fått ett negativt pricktest men ändå blivit bra när ni tagit bort mjölken? Och hur länge har ni fått köra mjölkfritt innan det märkts skillnad? Och då tänker jag framförallt på eksem men även på sömnsvårigheter och överaktivitet. Jag börjar bli desperat då han bara gnuggar sönder eksemet och får sår under ögonen.