Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Knäppa tuttar- orolig över amningen

Eftersom du har lite speciella förutsättningar så ser du självklart till att kontakta ditt sjukhus/förlossnings amningsmottagning. Om det är så att helamning är fysiskt omöjligt så kan din bebis behöva tillmatas redan från början även för att just få igång den mjölkproduktion som är möjlig för din kropp på snabbast och mest effektiva sätt. Alltför trötta bebisar är inte särskilt effektiva ammare. Tillmatning kan ske med hjälp av sked eller kopp vilket inte stör amningen på samma sätt som flaska. Du kan pumpa mellan amningstillfällena för att ytterligare stimulera mjölkproduktion. Men som sagt, se till att boka in en samtalstid med din amningsmottagning; skaffa kunskap, förbered och sitt inte och spekulera.

• Flickan och kråkan
    straw2008 skrev 2013-12-18 13:29:27 följande:
    Jag har lite samma bakgrund o blev totalt söndertjatat på BB. Barnet fick till slut åka in akut då det blev uttorkat. Jag skulle råda dig att gå på din magkänsla, att ha ersättning o flaska med dig redan till BB samt hemma efter givetvis. Det är liksom du som bestämmer. Jag klarar inte av att nyfödda ska skrika sig till sömns av hunger eller så. Med 3an kommer jag vänligen men bestämt tacka NEJ till att st(hjälp) jag kommer tvingas på av bb samt amningsstjälp.
    Jag förstår inte varför man inte innan gör upp en plan för tillmatning med kunniga på amningsmottagning om man har känd problematik och vill delamma i den mån det går? 
  • Flickan och kråkan
    straw2008 skrev 2013-12-18 18:03:56 följande:
    Ja du det kan man undra.... Barnet bara skrek skrek o skrek o amningskärringarna tjatade på mig, amma amma amma !!!! Inte EN gång kom de frivilligt med en flaska så barnet kunde bli nöjt. Fy farao
    INNAN! Vet man att man har en fysisk problematik så att man vet att man inte kan helamma och att det är tveksamt om man ens kan delamma enligt läkare, men vill delamma om det är möjligt, så bör man ju ta kontakt med amningsmottagningen på den förlossningen man har tänkt sig föda på INNAN för att det ska bli så bra som möjligt. 

Jag vet att du har väldigt negativ syn på amning som sådan, men TS säger ju trots allt att hon faktiskt vill amma. Hennes problematik ska självklart stå med i hennes journal liksom en plan på hur hon och barnet ska få till en fungerande delamning på bästa sätt. Delamning innebär då självklart tillmatning. Man måste ju inte göra det svårare för sig än man måste. Man ser till att allt är klart INNAN.
  • Flickan och kråkan
    straw2008 skrev 2013-12-18 21:08:06 följande:

Fast det kan man ju aldrig veta, o amningsmottagnigen vill ju frälsa till varje pris. Det känns som att endast de som föder sitt 3-4 barn har total bestämmanderätt. Jag har verkligen inte negativ syn på amning men jag tycker man ska få bestämma själv o mamman ska inte bli körd till botten för att få 30 ml ersättning. Tycker det är underbart med de som får det att funka tillfredsställande vare sig man matar med bröst eller pappan ger ersättning.
    Det känns som om du och säkert andra har haft otur med BB. Jag är inte imponerad av vårt BB generellt, men rätt snabba med att tillmata är de om barnet går ner för mycket, är slött eller ligger för lågt i glukosvärde. Problemet jag har upplevt hos oss är att de ofta lämnar förstföderskor att klara sig själva  (utan erfarenhet av amning och fungerande amning så är det inte så lätt) och sedan på dygn 3 plötsligt upptäcker att liten gått ner för mycket och då slås det på stora trumman med tillmatning, pumpning, provtagningar och ständig amningsövervakning. På det sättet har jag upplevt att de skapat problem, stress och oro i onödan. Hade ofta kunnat undvikas med rätt hjälp från början. Lite Ot.

Jag tror inte att det är flerbarnsföräldrar som får bestämma mer. Jag tror het enkelt att flerbarnsföräldrar är bättre förberedda för att de har erfarenheten. Att förbereda och ha kunskap är a och o. Eftersom TS vill delamma så behöver hon veta hur hon rent praktiskt ska gå till väga för att få det att fungera på enklast och effektivaste sätt

Jag utgår från TS och TS vet att hon har en fysisk begränsning. Finns ju läkarutlåtande på det. Självklart ska hon kontakta amningsmottagningen på sin förlossning redan nu för att göra upp en plan för första dygnen vad gäller amning och tillmatning.  Men hon ska ju göra detta innan och inte när hon sitter där efter en förlossning (man kan må fantastiskt bra och mindre fantastiskt bra) och med första barnet i famnen. Eftersom hon vill delamma.
  • Flickan och kråkan
    straw2008 skrev 2013-12-19 07:35:00 följande:

Givetvis är det så, att det är erfarenheten som gör att man kan bita ifrån tillräckligt. Skamligt. Jag har fött alla mina barn på danderyds snittavdelning o de får tyvärr bottenbetyg gällande just det. De var i mitt rum varannan timme i 3 dygn för att kolla. Jag hade redan innan blivit lovad att få låna/hyra en pump men det var lögn i helvete att få när jag väl var där (min man fick på nåder hämta en då jag skrivits ut, då var det redan kört för min del).
    Ja, det låter inget vidare. Jag rekommenderar oavsett att TS ska läsa på om amning och tillmatning och så kontakta sin förlossning/amningsmottagning för att göra upp en skriftlig plan som skrivs in i hennes journal utifrån hennes förutsättningar. Och som sagt innan så hon vet vilka möjligheter som finns, hur man praktiskt går till väga (både med amning- och tillmatningsbiten) och vad hon kan förvänta sig första dygnen - vilken hjälp hon vill ha och faktiskt kan behöva. Vet man vad som ska hända och varför så blir allt mycket lättare.
Svar på tråden Knäppa tuttar- orolig över amningen