straw2008 skrev 2013-12-18 21:08:06 följande:
Fast det kan man ju aldrig veta, o amningsmottagnigen vill ju frälsa till varje pris. Det känns som att endast de som föder sitt 3-4 barn har total bestämmanderätt. Jag har verkligen inte negativ syn på amning men jag tycker man ska få bestämma själv o mamman ska inte bli körd till botten för att få 30 ml ersättning. Tycker det är underbart med de som får det att funka tillfredsställande vare sig man matar med bröst eller pappan ger ersättning.
Det känns som om du och säkert andra har haft otur med BB. Jag är inte imponerad av vårt BB generellt, men rätt snabba med att tillmata är de om barnet går ner för mycket, är slött eller ligger för lågt i glukosvärde. Problemet jag har upplevt hos oss är att de ofta lämnar förstföderskor att klara sig själva (utan erfarenhet av amning och fungerande amning så är det inte så lätt) och sedan på dygn 3 plötsligt upptäcker att liten gått ner för mycket och då slås det på stora trumman med tillmatning, pumpning, provtagningar och ständig amningsövervakning. På det sättet har jag upplevt att de skapat problem, stress och oro i onödan. Hade ofta kunnat undvikas med rätt hjälp från början. Lite Ot.
Jag tror inte att det är flerbarnsföräldrar som får bestämma mer. Jag tror het enkelt att flerbarnsföräldrar är bättre förberedda för att de har erfarenheten. Att förbereda och ha kunskap är a och o. Eftersom TS vill delamma så behöver hon veta hur hon rent praktiskt ska gå till väga för att få det att fungera på enklast och effektivaste sätt
Jag utgår från TS och TS vet att hon har en fysisk begränsning. Finns ju läkarutlåtande på det. Självklart ska hon kontakta amningsmottagningen på sin förlossning redan nu för att göra upp en plan för första dygnen vad gäller amning och tillmatning. Men hon ska ju göra detta innan och inte när hon sitter där efter en förlossning (man kan må fantastiskt bra och mindre fantastiskt bra) och med första barnet i famnen. Eftersom hon vill delamma.