Knäppa tuttar- orolig över amningen
Hej!
Jag väntar mitt första barn och har börjat fundera kring hur det fungerar med amning (eller inte amning). Jag vill amma och jag vill att det ska fungera problemfritt :) Till saken hör att jag lite speciella tuttar..eller snarare dysfuktionella tuttar.
Jag har (eller hade) tubulära/huboplasia bröst (typ 3) vilket innebär att brösten är underutvecklade och förmodligen inte kan producera tillräckligt med mjölk (eller någon mjölk överhuvudtaget). Sannolikheten att brösten kan producera viss mängd mjölk är ca 40 %.
Jag har opererat brösten - gjort en förminskning, lyft samt förstoring för att få en normal form på brösten. Mjölkgångar kan ha blivit skadade. Kirurgen sa att sannolikheten att kunna amma efter en liknande operation är ca 50/50.
Med hänsyn till ovan förutsättningar så är sannolikheten för att jag ska kunna helamma min bebis så gott som obefintlig. Däremot finns det fortfarande chans att jag producera lite mjölk och lite är ju bättre än ingenting så jag håller tummarna :)
Frågan är: hur ska jag gå tillväga när jag börjar amma? Kan man ge ersättning från början och samtidigt bröstmjölk (om det nu kommer någon?). Jag vill inte utsätta mitt barn eller mig själv för onödigt lidande och jag är lite rädd att barnmorskorna på bb ska propsa på helamning från början och "hålla ut" ett par veckor tills bebisen får åka in akut för uttorkning.. Samtidigt vill jag inte sabba chanserna att faktiskt ge bebisen några droppar bröstmjölk om det faktiskt går. Jättejättesvårt.