LitenLarv skrev 2013-12-16 22:23:42 följande:
Ska prova! Jag ammar också fritt och ofta ger jag bröstet som tröst, för att lugna eller bara mysa. Ska jag räkna dessa tillfällen som "matamningar" och alltså räkna in dem i antalet gånger på samma bröst?
Är så rädd att taget inte nånsin kommer bli helt bra. Sabbade amningen med första barnet då vi, av okunnighet, introducerade napp innan amningen var etablerad. Såg verkligen fram emot amningen denna gång och skulle så gärna vilja amma tills han väljer att sluta själv.
Jag tycker inte att du ska räkna antalet amningstillfällen utan snarare kika på klockan om du ammar väldigt oregelbundet (blir ju ofta det med småttingar). Prova att amma från ett bröst ett par gånger och när du känner att du vill byta (har man mycket så blir det ju lite obehagligt efter ett tag när man inte ammar på ett bröst) så byter du och så ammar du från andra ungefär lika länge som med det första . Mest för att det ska bli någorlunda jämt mellan brösten.
Med första barnet fattade jag inte vad problemet var förrän han var 1,5 månad. Mitt största problem var hysteriska amningar och ledset barn som satte i halsen hela tiden. Med tvåan och trean har jag blockammat ganska snabbt så fort jag känt att mjölken runnit till ordentligt och vi fått lite rutin (efter cirka två veckor).