För litet tag
Pojken är 7 veckor och har tagit ett dåligt tag om bröstet sen han föddes. Det har på de här 7 veckorna blivit avsevärt bättre men fortfarande inte bra. Efter amning är bröstvårtan lite platt. Gör ont under amning, liksom skaver.
Använder amningsnapp sen dag 2, fick sår och gjorde fruktansvärt ont. Med amningsnappen tar han dock ett bra tag varje gång. Använde den på heltid de första veckorna men ammar nu utan den/med den 50/50.
Jag vet att han kan ta ett bra tag även utan amningsnapp då han har gjort det några gånger, och förstår inte varför han envisas med det dåliga taget. Vi har varken gett napp eller nappflaska då jag hoppas att amningen ska komma att fungera helt och inte vill riskera att störa processen, så det kan ju knappast vara där skon klämmer.
Dessutom är det också bökigt med amningen för att han släpper bröstet hela tiden och då blir arg för att han släppt. Tar nytt tag igen och så håller det på. Kommer väldigt mycket mjölk så jag gissar att det är därför. Jag hör honom svälja snabbare och snabbare tills han inte hinner med längre, så börjar det rinna mjölk ur munnen på honom och till slut släpper han och så "svämmar det över". Till råga på allt så blir han alldeles nedsprutad med mjölk i ansiktet när han släppt och det gör ju knappast saken bättre.
Har nån nåt bra tips? Eller som kanske känner igen sig och kan berätta hur det var för er och om det rättade till sig till slut?