• Tobby

Tink - app - Bra?

Skulle aldrig lämna ut mina inloggningsuppgifter på nätet så

• Tobby
    Momalicious skrev 2013-12-16 11:59:27 följande:

Bästa appen! Helt säker! Såg en intervju med skaparna, de sa att det är ingen som kan ta del av ens uppgifter. Dessutom kan man ju inte göra nåt med den appen, typ föra över pengar. Tycker den är skitbra!

Sån säkerhet att dom kan garantera det finns inte
  • Tobby
    Momalicious skrev 2013-12-16 11:59:27 följande:

Bästa appen! Helt säker! Såg en intervju med skaparna, de sa att det är ingen som kan ta del av ens uppgifter. Dessutom kan man ju inte göra nåt med den appen, typ föra över pengar. Tycker den är skitbra!

Inte på appen men inloggningen är ju den samma som bank appen
  • Tobby
    Momalicious skrev 2013-12-16 12:06:18 följande:

Vilken inloggning? Jag valde min egen inloggning?

När jag läste om det så är det samma inloggning som banken , hur ska appen annars komma åt dina konton ?
  • Tobby
    Momalicious skrev 2013-12-16 12:11:13 följande:

Ja man kopplar ju ihop det. Men inloggningen är nåt annat.

"Tink använder samma typ av säkerhetslösningar som världens ledande banker, är certifierad och skyddad av VeriSign, och all data är krypterad med avancerad kryptering. En viktig skillnad från en bank är att varken du själv eller någon annan kan föra över pengar via ditt Tink-konto. Att bygga en säkerhetslösning helt från start, utan något teknikarv från 90-talet har sina fördelar. Det gör att Tink kan använda den allra senaste tekniken och aldrig behöver kompromissa med säkerheten."

Litar ni inte på tink så borde ni inte lita på internetbanken eller bankapparna heller.

När man lägger till konton på denna app så göra det via samma inloggning som bankens app o det är inte så säkert att nån garantera att dom inte kommer i orätta händer , dessutom står alla kontonummer i denna app
  • Tobby
    Momalicious skrev 2013-12-16 12:22:11 följande:

Ja men läser du vad jag skriver eller? De har ju samma säkerhetssystem som bankerna. I så fall är det ju lika stor chans att någon kan hacka din vanliga bankinloggning. Och vad gör det att mitt kontonummer står, det är ju knappast något någon kan ha användning för mer än för att sätta in pengar på mitt konto. Och man kopplar bara kontot en gång, sen är det kopplat och man gör ett eget lösenord för att komma in i appen. Minns inte hur kopplingen gick till för det var typ ett halvår sen jag gjorde det.

Nä dom har inte samma säkerhet o många banker varnar för just denna app oxå !

Bankerna kan garantera säkerheten för deras inloggning o ersätta om något i hack väg skulle ske men det gör inte denna app o bankerna ersätter inte om man gett ut uppgifterna i tredje hand ! Kontonummer kan man göra kort med , handla över nätet mm om man har rätt kunskaper
  • Tobby

Har oxå hört att det inte finns nå enkelt sätt att avsluta ett konto hos tink , o dessutom sparas alla uppgifter i deras databas

• Tobby
    Momalicious skrev 2013-12-16 13:03:25 följande:

Men jösses. Ni får tro vad ni vill. Jag är inte galet paranoid och vet att de har bra säkerhet.

Tycker inte IT experterna:)
  • Tobby
    mellimalli skrev 2013-12-16 13:30:51 följande:

Okej så pinkoden från internetbanken är bara för att koppla appen till ens konton? 

Jag tycker också det verkar lite riskabelt när de lagrar alla uppgifter.

Men fan den verkar ju asbra! Får lite panik över vad jag ska göra.

Ja det är för att komma åt o lagra dina bankuppgifter
  • Tobby
    mellimalli skrev 2013-12-16 14:08:36 följande:

Hur länge har appen funnits? Läste att någon registrerade sig för ett halvår? Tyckte den bara hade funnits i två veckor eller är jag efter? 

De hade iaf på två veckor fått 50 tusen användare. 

Och den kanske kommer börja kosta så småningom? 

Tycker det verkar konstigt att den är gratis.. utan reklam dessutom

Den har funnits sen förra året ! Ja det är konstigt !
Svar på tråden Tink - app - Bra?