• mellimalli

Tink - app - Bra?

Hej.

Någon som har hört talas om appen Tink?

Kort fakta:

En app för alla som någon gång undrat vart pengar tar vägen och önskar sig en bättre översikt över sin ekonomi. Tink hämtar, kategoriserar och analyserar dina köp och presenterar dina pengar på ett helt nytt sätt.

Detta lät intressant tycker jag då jag skulle behöva ha bättre koll över min ekonomi samt göra en budget. 

Appen är helt gratis och man kan kategorisera sina köp, skapa budget, se de viktigaste händelserna i ens ekonomi t. ex. att man fått lön osv.

Den stödjer 16 banker bl. a. Handelsbanken, SEB, Nordea, ICAbanken, Swedbank, American Express m.m. 

Det som jag reagerade på är att när man skapar ett konto så är lösenordet samma pinkod som till ens internetbank. Låter lite lurigt enligt mig. Har läst runt lie och många säger att appen är grym. Men eftersom den är gratis så låter det nästan lite för bra för att vara sant..

Någon som har testat appen? Funkar allt som det ska? 

• Svar på tråden Tink - app - Bra?
  • sstv

Vad säger din bank om att låta andra ta del av dina inloggningsuppgifter?

Tror inte att Tink på något sätt är onda. De verkar ha ett bra säkerhetstänk dessutom, men viket företag förmedlar inte det via sin hemsida?

Möjligtvis kan det uppstå situationer då banken håller dig som ansvarig om du lämnar ut inloggningsuppgifter till tredje part. 

• Tobby

Skulle aldrig lämna ut mina inloggningsuppgifter på nätet så

• Momalicious

Bästa appen! Helt säker! Såg en intervju med skaparna, de sa att det är ingen som kan ta del av ens uppgifter. Dessutom kan man ju inte göra nåt med den appen, typ föra över pengar. Tycker den är skitbra!

• Tobby
    Momalicious skrev 2013-12-16 11:59:27 följande:

Bästa appen! Helt säker! Såg en intervju med skaparna, de sa att det är ingen som kan ta del av ens uppgifter. Dessutom kan man ju inte göra nåt med den appen, typ föra över pengar. Tycker den är skitbra!

Sån säkerhet att dom kan garantera det finns inte
  • Tobby
    Momalicious skrev 2013-12-16 11:59:27 följande:

Inte på appen men inloggningen är ju den samma som bank appen
  • Tobby
    Momalicious skrev 2013-12-16 12:06:18 följande:

Vilken inloggning? Jag valde min egen inloggning?

När jag läste om det så är det samma inloggning som banken , hur ska appen annars komma åt dina konton ?
  • Momalicious

Ja man kopplar ju ihop det. Men inloggningen är nåt annat.

"Tink använder samma typ av säkerhetslösningar som världens ledande banker, är certifierad och skyddad av VeriSign, och all data är krypterad med avancerad kryptering. En viktig skillnad från en bank är att varken du själv eller någon annan kan föra över pengar via ditt Tink-konto. Att bygga en säkerhetslösning helt från start, utan något teknikarv från 90-talet har sina fördelar. Det gör att Tink kan använda den allra senaste tekniken och aldrig behöver kompromissa med säkerheten."

Litar ni inte på tink så borde ni inte lita på internetbanken eller bankapparna heller.

• Tobby
    Momalicious skrev 2013-12-16 12:11:13 följande:

Ja man kopplar ju ihop det. Men inloggningen är nåt annat.

"Tink använder samma typ av säkerhetslösningar som världens ledande banker, är certifierad och skyddad av VeriSign, och all data är krypterad med avancerad kryptering. En viktig skillnad från en bank är att varken du själv eller någon annan kan föra över pengar via ditt Tink-konto. Att bygga en säkerhetslösning helt från start, utan något teknikarv från 90-talet har sina fördelar. Det gör att Tink kan använda den allra senaste tekniken och aldrig behöver kompromissa med säkerheten."

Litar ni inte på tink så borde ni inte lita på internetbanken eller bankapparna heller.

När man lägger till konton på denna app så göra det via samma inloggning som bankens app o det är inte så säkert att nån garantera att dom inte kommer i orätta händer , dessutom står alla kontonummer i denna app
Svar på tråden Tink - app - Bra?