• Ninni87

Sluta nattamma, tips!?

Har en dotter på snart 9 månader. Tanken är att vi ska försöka vänja henne av med att amma på natten.
    Vi ska ta tag i det efter jul när hennes pappa är hemma i 3 veckor och kan hjälpa till.

Hon växer ordentligt och äter oftast bra på dagarna. BVC tycker det är en bra ide att sluta mata henne på natten då hon är stor och inte behöver det längre. Hon väger 13kg.

Hon är trygg både hos mig och sin pappa så tanken är att han ska ta några nätter medan jag sover i gästrummet.

Hur har det funkat för er? Har ni några tips?
    Vi vill absolut inte tvinga henne om hon inte är redo men hur många nätter måste man ge innan man märker om det fungerar eller om hon inte är redo?

• Svar på tråden Sluta nattamma, tips!?
  • Ninni87

Kan säga att när hon ska nattas på kvällen behöver hon inte mat för att somna men när hon vaknar på natten så vill hon ammas oavsett om hon sovit 1 eller 3 timmar.

• Ninni87

Malima: hur fick du henne/honom att somna om utan att amma? Min blir skogstokig vissa ggr om hon inte får bröstet. Skriker tills jag ger med mig, oavsett om jag vaggar, buffar, tassar.

• Ninni87
    Maaalin86 skrev 2013-12-16 13:31:02 följande:

Prova att ge henne vatten på flaska om hon vaknar på natten :) använder hon napp?

Hon tar varken napp eller flaska. Kan prova ge henne vatten i pipmugg för det dricker hon ur. Men är det inte bara att byta ut en vana mot en annan?
  • Ninni87
    isolande skrev 2013-12-16 16:45:15 följande:

Tror hon ammar för att somna om, typ har dig som napp... Jag hade helt enkelt slutat amma och försökt söva på annat sätt, vagga, sjunga, klappa på ryggen. Räkna med protester och skrik första nätterna, så småningom vänjer hon sig vid det nya.

Våra barn har varit på liknande sätt med nappen- vaknat heeeela nätterna och inte kunnat somna om utan. Så vi tog bort nappen och den ena hittade tummen, den andra suger på snutten. Men det gick inte skrikfritt....

Det tror absolut jag också.

Problemet är att hon är så rörlig. Vaggar jag henne i famnen så försöker hon vrida sig ur och stretar emot. Lägger jag henne i sin säng så börjar hon krypa direkt o ska resa sig upp.

Hur många nätter med skrik har det tagit för er?
  • Ninni87

Så om vi inte märker någon förbättring efter 3 nätter så är hon inte redo?

Var på BVC idag och pratade bl.a. om sömnen. Hennes förslag var att vi ska flytta in dotterns säng i hennes rum. Att det kan hjälpa. Vad tror ni om det?

Kan testa ett par nätter redan nu och då att jag har på mig en täckande tröja som någon föreslog.

• Ninni87

Tänkte uppdatera lite. Har kört nu 3 nätter utan amning. Första natten kände jag mig "tvingad" att neka henne mat eftersom hon kräktes så fort hon ätit på kvällen. Gick faktiskt bättre än jag trodde. Hon vaknade två ggr men somnade om efter lite buffande och vaggande.

Andra natten gick ungefär likadant bortsett från att hon vid andra uppvaket var lite svårsövd.

Nu i natt somnade hon halv 9 och vaknade vid 02. La henne ner igen och strök på ryggen och hon somnade om till ca 04.30. Hon är lite svårsövd andra passet. Hon dricker gärna lite vatten då och tar ca 20min för henne att somna in ordentligt. Hon somnar men sover oroligt första tiden. Hon vaknar sedan för dagen 7.30.

Tror ni att hon är hungrig då när hon vaknar vid 4? Eller jag ska fortsätta vagga och buffa några nätter till?

Jag har förresten tagit nätterna själv då hon blivit väldigt mammig. Känns som det är bättre att jag är där för henne då. Hat inte heller flyttat ut henne från vårt sovrum men hon sover i sin spjälsäng hela natten.

• Ninni87
    isolande skrev 2013-12-29 23:08:54 följande:

Tror det där 4 uppvaket hör till vare sig de är hungriga eller ej. Grejen är väl att de måste lära sig somna om där i skarven och det är svårt eftersom de sovit rätt länge då :)

Visst är det svårt. Hon somnar för att vakna igen efter någon minut, sen skrika lite, somna om och vakna. Så hållet det på i ca 1-1,5 timme där vid 4 tiden.

Vet inte riktigt hur jag ska få henne att somna ordentligt direkt. Har tom gett upp och ammat henne en natt men hon somna inte bättre för det, snarare så blev hon pigg istället. Suck.
  • Ninni87
    Lizzie 83 skrev 2013-12-29 23:28:53 följande:

Vi gjorde precis så som ni har tänkt. Jag sov i gästrummet och pappan sov ensam med barnet i sovrummet (vi samsov). Jag var beredd på massa skrik, men det gick hur bra som helst. Hon vaknade inte när jag inte fanns i närheten och luktade mjölk. Efter tre nätter flyttade jag in i sovrummet igen, utan nattamning. I samma veva började hon med napp, som hon inte haft innan eftersom hon använde mig napp. Den fick sedan om hon vaknade på natten. 

Jag tänkte behålla kvälls- och morgonamningen, men mjölken försvann rätt fort efter det då dottern redan av egen vilja hade slutat att amma på dagen i stort sett. 

Blir nog att testa det snart istället. Jag har ju tagit nätterna ändå pga att hon är otroligt mammig. Första uppvaket är bara att lägga henne ner igen och stryka lite över ryggen sen sover hon. Men andra uppvaket är hemskt.

Har också samsovit tidigare men på sistone så stör jag hennes sömn. Hon sover oroligt hos oss och vaknar ofta, så nu är det spjälsäng som gäller!

Jag velar lite med att börja ge henne napp. Vaknar er så fort nappen åker ut och ni får stoppa in den igen eller hon sover bra ändå?
  • Ninni87

Inatt sov hon mycket bättre!

Tog visserligen en timme att söva henne för kvällen så hon somnade 20.30, men vaknade inte förrän 02.50! Då var det bara att lägga henne ner och bädda om henne sen sov hon till 07.00 :)

Så otroligt skönt!! Hoppas nu att det inte var en engångsföreteelse.

• Ninni87
    Sallysally skrev 2015-02-08 12:01:01 följande:

Vill prova sluta nattamma min 10 mån. Läst tråden många bra tips. Trådstartaren var de värt de?? Blev De bra?

Nu var det ett tag sedan men har för mig att det inte tog många nätter. Jag tog nätterna själv. När hon vaknade så vaggade jag henne i famnen och la ner när hon nästan somnat.

Hon vaknade fortfarande 1-2 ggr men somnade om snabbt. Förstod sen att hon stördes av oss så vi flyttade in henne i eget rum vägg i vägg med oss, hon sov mycket bättre då!

Jag fortsatte förresten att amma henne en gång på kvällen ett par månader till, men det var det enda.
Svar på tråden Sluta nattamma, tips!?