• Ninni87

Sluta nattamma, tips!?

Har en dotter på snart 9 månader. Tanken är att vi ska försöka vänja henne av med att amma på natten.
    Vi ska ta tag i det efter jul när hennes pappa är hemma i 3 veckor och kan hjälpa till.

Hon växer ordentligt och äter oftast bra på dagarna. BVC tycker det är en bra ide att sluta mata henne på natten då hon är stor och inte behöver det längre. Hon väger 13kg.

Hon är trygg både hos mig och sin pappa så tanken är att han ska ta några nätter medan jag sover i gästrummet.

Hur har det funkat för er? Har ni några tips?
    Vi vill absolut inte tvinga henne om hon inte är redo men hur många nätter måste man ge innan man märker om det fungerar eller om hon inte är redo?

• Svar på tråden Sluta nattamma, tips!?
  • Malima

Jag lyckades sluta nattamma genom att skjuta på amningstillfället lite lite varjenatt. Till slut hade vi lyckats sova över en nattning. Men jag kanske hade turð???

• Ninni87

Kan säga att när hon ska nattas på kvällen behöver hon inte mat för att somna men när hon vaknar på natten så vill hon ammas oavsett om hon sovit 1 eller 3 timmar.

• Ninni87

Malima: hur fick du henne/honom att somna om utan att amma? Min blir skogstokig vissa ggr om hon inte får bröstet. Skriker tills jag ger med mig, oavsett om jag vaggar, buffar, tassar.

• Maaalin86

Prova att ge henne vatten på flaska om hon vaknar på natten :) använder hon napp?

• Ninni87
    Maaalin86 skrev 2013-12-16 13:31:02 följande:

Prova att ge henne vatten på flaska om hon vaknar på natten :) använder hon napp?

Hon tar varken napp eller flaska. Kan prova ge henne vatten i pipmugg för det dricker hon ur. Men är det inte bara att byta ut en vana mot en annan?
  • scanmia

Ett tips som hjälpte mig när jag slutade nattamma mina två yngsta (strax innan 1-årsdagen) var att jag hade på mig en särskild t-shirt när jag inte ville amma. Det gav barnen en väldigt tydlig signal om när "baren" var öppen och när den var stängd. Och behöver man verkligen amma någon gång, vid sjukdom eller så, behöver man inte börja om från början igen utan tar bara så sin avvänjnings-t-shirt. Sedan blev tyvärr inte nattsömnen bättre för oss bara för att de inte ammade på natten, men jag tyckte i alla fall att det var värt ett försök. Lycka till!

• isolande

Tror hon ammar för att somna om, typ har dig som napp... Jag hade helt enkelt slutat amma och försökt söva på annat sätt, vagga, sjunga, klappa på ryggen. Räkna med protester och skrik första nätterna, så småningom vänjer hon sig vid det nya.

Våra barn har varit på liknande sätt med nappen- vaknat heeeela nätterna och inte kunnat somna om utan. Så vi tog bort nappen och den ena hittade tummen, den andra suger på snutten. Men det gick inte skrikfritt....

• Ninni87
    isolande skrev 2013-12-16 16:45:15 följande:

Tror hon ammar för att somna om, typ har dig som napp... Jag hade helt enkelt slutat amma och försökt söva på annat sätt, vagga, sjunga, klappa på ryggen. Räkna med protester och skrik första nätterna, så småningom vänjer hon sig vid det nya.

Våra barn har varit på liknande sätt med nappen- vaknat heeeela nätterna och inte kunnat somna om utan. Så vi tog bort nappen och den ena hittade tummen, den andra suger på snutten. Men det gick inte skrikfritt....

Det tror absolut jag också.

Problemet är att hon är så rörlig. Vaggar jag henne i famnen så försöker hon vrida sig ur och stretar emot. Lägger jag henne i sin säng så börjar hon krypa direkt o ska resa sig upp.

Hur många nätter med skrik har det tagit för er?
  • Maaalin86

Prova o ge henne vatten istället o se vad hon säger om det :) att vänja av sonen att sluta amma nattetid samt att "lära sig" sova i egen säng tog 3 dagar. Man brukar nog säga att det tar 1-2 veckor har jag för mig, sen får man ju räkna med några bakslag.

• isolande

Typ 3 jobbiga nätter, sen frid och fröjd ett par veckor, bakslag, sen tillbaka till harmoni :)

Svar på tråden Sluta nattamma, tips!?