• Alshain

Gud och skolan

Årets mest fantastiska nyhet! Det finns politiker som vill oss väl!
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/oppning-for-religiosa-inslag-i-skolan_8825910.svd

Ett fantastiskt initativ som är ett stort steg tillbaka mot en tid då  Jesus spelade en större roll i vårt samhälle. Dagens ungdomar har ingen tro, inget hopp, utan kyrkan är vi ett vilset folk på irrvägar.

Att stärka Jesus roll i kyrkan är ett stort mål, och detta en bra början!

God Jul på er allihop!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gud och skolan
  • RockingSkåne
    DenNamnbitne skrev 2013-12-16 13:12:24 följande:
    Jag tycker att skolan och tron ska vara separerad men det går ju inte att ignorera kristendomens betydelse för vårt samhälle på ett historiskt plan. Jag tycker inte att man ska lyfta in "tro" i skolan. Däremot ska man givetvis sjunga psalmer och fira kristna högtider och så vidare.

Men då är du ju för.....
  • DenNamnbitne
    RockingSkåne skrev 2013-12-16 13:14:01 följande:

Men då är du ju för.....
    Nej, inte att föra in "tro". Jag ser kristendomen i skolan som en kulturell och inte religiös företeelse. 
  • RockingSkåne
    LillGris skrev 2013-12-16 10:57:44 följande:
    Ja och andra av oss minns det med fasa.

Oj, trist! Ja jag har ingen kristen uppväxt what so ever och det talades aldrig om gud hemma. Så jag har kanske haft turen och möta moderna präster etc inom kyrkan! Var också på konfirmationsläger och det var jättekul!
  • DenNamnbitne
    RockingSkåne skrev 2013-12-16 13:14:01 följande:

Men då är du ju för.....
    Fast du har rätt, jag kanske svarade fel!
  • KimPossible

Jag personligen går inte i taket över om mina ungar är med på skolavslutningar och annat i kyrkan, eller om det sjungs psalmer (Den blomstertid... t ex) enstaka gånger.

Däremot tycker jag principiellt att skolan ska vara konfessionsfri. Alla barn ska ha rätten att åtminstone i skolan påtvingas en religion. 

Svårt att rösta med de konstiga alternativen. 

Never let your sense of morals get in the way of doing what's right.
  • LillGris
    RockingSkåne skrev 2013-12-16 13:15:37 följande:
    Oj, trist! Ja jag har ingen kristen uppväxt what so ever och det talades aldrig om gud hemma. Så jag har kanske haft turen och möta moderna präster etc inom kyrkan! Var också på konfirmationsläger och det var jättekul!

Jag har inte heller kristen uppväxt :) däremot träffade jag på en hel del knasiga präster. Och så tyckte jag alltid att det var skitobehagligt att se alla kors och speciellt jesus uppspikad på korset. Hua.
  • KimPossible
    KimPossible skrev 2013-12-16 13:25:10 följande:
    Jag personligen går inte i taket över om mina ungar är med på skolavslutningar och annat i kyrkan, eller om det sjungs psalmer (Den blomstertid... t ex) enstaka gånger.

Däremot tycker jag principiellt att skolan ska vara konfessionsfri. Alla barn ska ha rätten att åtminstone i skolan påtvingas en religion. 

Svårt att rösta med de konstiga alternativen. 
    Men hjälp, SLIPPA PÅTVINGAS, ska det ju stå! 

*går och skäms* Skäms
    Never let your sense of morals get in the way of doing what's right.
  • croz

Det är bra att vissa tycker om kyrkan, det är bara att traska dit på sin fritid.

• Natulcien
    croz skrev 2013-12-16 21:37:19 följande:
    Det är bra att vissa tycker om kyrkan, det är bara att traska dit på sin fritid.
    Precis! Om det är så viktigt just med kyrkan och religionen, så kan man ju gå dit med barnen när man är ledig. Mig veterligen så håller kyrkorna gudstjänster varje söndag. Bara att traska dit.
  • lykantrophona
    croz skrev 2013-12-16 21:37:19 följande:
    Precis. Religionsundervisning är en sak, att obetänkt fira avslutningar kyrkligt, bara låta barnen höra den kristna versionen av historien osv, är en annan.  Låt skola vara skola och kyrka vara kyrka. Varför blanda ihop dem?

Jag minns att jag inte tyckte om skolavslutningarna i kyrkan, men som barn vågade jag inte klaga - jag visste inte att det fanns skolor där man inte firade avslutningarna i kyrkan. Jag hade en kompis som inte gick på skolavslutningen ett år för att hon inte ville vara i kyrkan (hon var ateist) - detta sågs som skolk av skolan. :/

Jag så lättad när jag bytte skola och vi inte firade i kyrkan, men så ändrade sig den skolan och började fira i kyrkan också, trots protester.

Kristendomen har påverkat vår historia och kultur, visst. Men detta är väl tillräckligt att ta upp i undervisningen, kanske pynta inför högtider, man behöver inte sjunga psalmer och lyssna på präster också?! Det finns andra religioner som också påverkat svensk historia, men av någon anledning verkar folk aldrig tycka att skolans uppgift är att lära barnen att blota, låta en nåjd eller shaman lära barnen om andar, besöka Humanisterna, ha skolavslutningar i synagogan, sätta ut gröt åt tomten etc.

Mitt förslag är att alla som vill ha kyrkliga skolavslutningar kan fixa det själva. Först en vanlig neutral avslutning i skolan/utomhus/annan lokal, och sen kan de som vill gå till kyrkan. Kanske andra religiösa samfund i närheten också vill fixa "skolavslutningsgudstjänster" för dem som vill fira in lovet religiöst. Huvudsaken är att skolan inte ska övertala barn till religion, eller få barn med annan religion att känna sig utanför.
Svar på tråden Gud och skolan