vampyria2 skrev 2013-12-17 17:00:10 följande:
Men det har ju inget med varandra att göra faktiskt, fattar inte riktigt ditt resonemang där.
Sen måste jag säga att jag tycker att det är oerhört fräckt att välja att ta bort sina pengar där i från men ändå nyttja det för sin egna vinnings skull, jag skulle aldrig kunna göra det med gott samvete faktiskt.
Allt du rabblar upp kan man få njuta av på andra platser än i kyrkan så varför göra det där när man ändå inte gör rätt för sig?
Varför är det fräckt menar du? Att jag inte är troende innebär inte att mina barn inte får göra det valet själva och kan få besöka så väl kyrkor, som moskéer och synagogor eller tempel vid högtidliga tillfällen. Det brukar inte vara avlagt med avgift att besöka andra religiösa rum heller även om man inte är troende eller tillhör någon annan tro. Med tanke på att kristendomen dessutom är missionerande så är det väl allt annat än fräckt
. Det är inte riktigt som att besöka en privat tillställning.
Staten betalar dessutom bidrag för att bevara våra kyrkor och marken de står på är en statlig gåva så som skattebetalare tar jag del i kyrkornas (som historiska och kulturella byggnader) bevarande och snyltar inte för att jag besöker någon av dessa byggnader någon gång om året.
Om man vill ta avstånd från allt som har en kristen tradition för att man ogillar det religionen stått för genom tiderna så får man problem om man bor i ett land med lång kristen tradition. Det är liksom en del av vårt samhälle, vår historia och vår kultur hur gärna eller ogärna vi än vill. Du skrev att det var heltokigt att sjunga eller lyssna på psalmer som icke-troende. I så fall får man ju även avstå från ett och annat klassiskt musikaliskt verk också. Samma sak om man tittar på litteraturen. Man kan ta del av något utan att anamma budskapet.