• Alshain

Gud och skolan

Årets mest fantastiska nyhet! Det finns politiker som vill oss väl!
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/oppning-for-religiosa-inslag-i-skolan_8825910.svd

Ett fantastiskt initativ som är ett stort steg tillbaka mot en tid då  Jesus spelade en större roll i vårt samhälle. Dagens ungdomar har ingen tro, inget hopp, utan kyrkan är vi ett vilset folk på irrvägar.

Att stärka Jesus roll i kyrkan är ett stort mål, och detta en bra början!

God Jul på er allihop!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gud och skolan
  • Kofot

Att sjunga Den blomster tid känns ok men jag vill inte ha in religion i skolan. Skolan ska vara separerad från kyrkan.

• Flickan och kråkan

Skolan ska absolut vara separerad från kyrkan, däremot kan man ju inte ignorera det faktum att vi alla har ett kulturellt arv. Jag är inte kristen, men tycker ändå att kyrkan som lokal är högtidlig och vacker och att psalmer kan vara stämningsfulla

• RockingSkåne

Jag håller med! Svenskar verkar vara helt livrädda för vår kristna religion! När jag ser tillbaka på min barndom minns jag med värme stunderna och avslutningarna vi hade i kyrkan. Att läsa och lära om Jesus, när jag var ännu mindre och gick på kyrkans barntimmar! Det innebär värme för mig och att lära sig att behandla alla som man själv vill bli behandlad, älska sin näste osv. Det är inget fanatiskt med det. Och för mig handlar att tro på gud att tro på godhet och det fina hos människan! Håller med om att otroligt många barn i Sverige idag är vilsna...

• RockingSkåne

Vad baserar du det på...?.

Fagerlund skrev 2013-12-16 10:07:50 följande:
    Den kristna religionen är rasistisk och homofobisk.

• Fagerlund
    RockingSkåne skrev 2013-12-16 10:27:36 följande:
    Vad baserar du det på...?.
    Bibeln.
  • LillGris
    RockingSkåne skrev 2013-12-16 09:54:58 följande:
    Jag håller med! Svenskar verkar vara helt livrädda för vår kristna religion! När jag ser tillbaka på min barndom minns jag med värme stunderna och avslutningarna vi hade i kyrkan. Att läsa och lära om Jesus, när jag var ännu mindre och gick på kyrkans barntimmar! Det innebär värme för mig och att lära sig att behandla alla som man själv vill bli behandlad, älska sin näste osv. Det är inget fanatiskt med det. Och för mig handlar att tro på gud att tro på godhet och det fina hos människan! Håller med om att otroligt många barn i Sverige idag är vilsna...

Ja och andra av oss minns det med fasa.
  • Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2013-12-16 09:48:03 följande:
    Skolan ska absolut vara separerad från kyrkan, däremot kan man ju inte ignorera det faktum att vi alla har ett kulturellt arv. Jag är inte kristen, men tycker ändå att kyrkan som lokal är högtidlig och vacker och att psalmer kan vara stämningsfulla
  • AnooYoo
    RockingSkåne skrev 2013-12-16 09:54:58 följande:

Det finns anledning att vara rädd för er kristna religion. Den är fördömande, homofobisk och hotfull. 

Och inte på något sätt överensstämmande med verkligheten. 

• DenNamnbitne

Jag tycker att skolan och tron ska vara separerad men det går ju inte att ignorera kristendomens betydelse för vårt samhälle på ett historiskt plan. Jag tycker inte att man ska lyfta in "tro" i skolan. Däremot ska man givetvis sjunga psalmer och fira kristna högtider och så vidare.

Svar på tråden Gud och skolan