Inlägg från: Eleonoratösen |Visa alla inlägg
  • Eleonoratösen

Tempar/Fertility friend

Erla skrev 2017-12-07 15:41:16 följande:

Har du så få dagars lutealfas? Tyvärr hjälpen inte det om äl skulle komma tidigare :/ lutealfasen är den period i cykeln som oftast är samma antal dagar varje cykel. Tycker nog du ska höra dig för hos någon fertlilitetsklinik om din lutealfas. Kortare än 10 dagar räknas som kort och kan försvåra för ett ägg att hinna fästa innan mensen drar igång.

Jag har tre barn så då var cykeln ganska klassisk. 28 dagar och 14 dagars lutealfas. Men det jag kan se dom hänt sedan dess är att jag gått ner cirka 30 kilo och haft spiral. Sedan i augusti när jag "övervakat" cykeln så har det sett ut så här. Känner som du skriver att det är svårt att hinna få ett ägg att fästa...
  • Eleonoratösen
    Erla skrev 2017-12-07 21:55:20 följande:

Ja, hormonerna kan ju fälla ur balans efter en graviditet. Har inte kollat hur mitt ser ut efter min graviditet, men det verkar som att cykeln kortats ner. Positivt för min del såvida inte lutealfasen också blivit kortare.

Viktnedgång kan ju också spela in. Väger du normalt, under eller över? Hoppas cykeln stabiliseras. Har annars hört att progesteronkräm kan hjälpa att behålla befruktade ägg. Jag testade det när jag trodde jag bara hade 9 dagars lutealfas och då blev mina kurvor mycket mer stabila. Fick dock inte längre lutealfas :/

Gick ner 40 kilo vilket var lite väl mycket så gått upp lite och nu landat på normalt bmi. Fick alltså mina barn som kraftigt överviktig och på första och andra försöket och trean en "hoppsan". Alltid haft mens men vet ju inte hur ÄL varit under viktraset. Ringde BM och de anser jag ska kontakta privat gyn så ringt dit och väntar på återkopplig. Verkar som om det inte är helt normalt med cykeln så här och spottings så mycket som.jag har. Men jag kommer fortsätta tempa och kanske testa den där salvan du nämnde
  • Eleonoratösen

Pratat med privat gyn och hon fokuserade  på att jag fått mens i alla fall sedan uttag av spiral. att det var kort lutealfas var inget att bry sig om tyckte hon, utan blir jag inte gravid på ett år kan man återkomma. Däremot var inte mia ihållande spottings okej så efter årsskiftet har jag tid för undersöka det.  

Annars har jag bara deppat. Ganska liten mensblödning denna månaden så det får man väl ändå vara "glad" över. Köpte mig en menskopp inför spiraluttaget och den är verkligen bra.

• Eleonoratösen
    Mimipig skrev 2017-12-16 18:47:50 följande:

En fundering: När jag hade p-stav och hormonspiral fick jag ju ingen mens. Betyder det att jag ej heller fick ägglossning? I så fall har jag flera års ägg på lager. Kan man resonera så?

Man har ägglossning när man har hormonspiral. i alla fall mirena som jag haft. 

"Mirena skyddar mot graviditet genom att göra sekretet i livmoderhalsen tjockare, så att spermierna får svårt att ta sig upp genom livmoderhalsen till livmodern. Skyddet förstärks också av att slemhinnan i livmodern påverkas så att ett befruktat ägg får svårare att fästa och utvecklas där. Dessutom påverkar spiralen spermiernas rörlighet." (Från 1177)
  • Eleonoratösen

Första gången jag hade spiral blödde jag hela tiden, så efter ett 4 månader tog jag ut den och fick aldrig mens. Så låt säga runt 16-17 dagar efter uttag så mådde jag så illa. Tänkte i flera dagar att det var en hemskt konstig kräksjuka som aldrig riktigt slår till. Bara kändes som jag skulle kräkas hela tiden men blev inte värre... 

Det var vår lilla hoppsan, vårt tredje barn.

Denna gången så blödde jag ingenting men istället tog jag ut den för jag hoppas på en fyra. Vi fick våra tre på mindre än tre år och nu är de rätt stora och jag drömmer innerligt om att få en annan typ av bebistid när man inte var gravid stor del av tiden och dessutom så många blöjbarn. Jag älskar dem så men jag rekommenderar inte att planera sina barn så tätt som oss, det tär på relationen.

Sedan skulle jag verkligen uppskatta att finnas mera hemma för de stora, ta det lite lugnare än lämna, jobba, hämta, aktiviteter, äta, läxa, sova-livet man lever just nu. Man är väl lite knäpp kanske...

Har haft extremt mycket spottings nu. Är 9 dagar sedan jag fick mensen och med den inräknat så är det nu 15 dagar med spottings. BLÄ! Är nog skönt ändå att fått en tid och kolla upp sig. Sedan får vi se vad det kan bli med min defekta lutealfas... 

• Eleonoratösen

Hallå! Nu dyker jag upp här igen... nu är jag på CD 18 och väntar på ÄL. Inget digitalt test denna månad. Man blir ju ruinerad på alla tester, men köpte billiga stickor. Inget utslag ännu. Bidrottninggele månad två. Allt lika förutom spottings var och varannan dag.

11 dagar kvar till BIM enligt appen. Har känts lika tröstlöst när man närmat sig CD 18-20 och ÄL varje månad. Denna månad tycker jag temperaturen varit väldigt låg och jämn mot tidigare månader. Kanske börjat få in rutinen Nu?! Dock litar jag inte riktigt på de senaste två dagarna mätning. Vi har ju fått sovmorgon!!! Oerhört sällsynt här hemma med 3 barn.

Oavsett väntar besök på gynmottagning i januari pga spotting s så hoppas jag åtminstone kan få berätta om den mycket korta lutealfasen. (Har läst på en hel del om detta och inser att sannolikheten att det blir en graviditet är låg men jag tänker inte ge upp!) Maken vill inte att vi utreder och så, utan blir det inget till sommaren så blir det ingen sladdis. Jag vet inte om jag kan släppa känslan av att vilja ha en bebis riktigt så lättvindigt.

Hur går det för er andra?! God fortsättning till er!

• Eleonoratösen

Hm... Någon som kan råda? Enligt appen har jag haft ÄL. Enligt stickor inte alls. Det har de två sista dagarna varit svaga streck men inte lik starka som kontrollstrecket.

Varför jag undrar är när jag ska börja med progrestonkräm. Och vid defekt lutealfas ska den ras 1-2 dagar efter ÄL eller när tempen höjts

• Eleonoratösen

Hej! Hur går det för er?!

Appen ändrade dag för ÄL och det kändes väl rimligt men alldeles för sent. (28-29 dagars cykel) Jag fattar ju själv att det blir inget av detta, men försöker intala mig att det är bra underlag när det blir utredning. Imorgon ska jag till läkare pga av alla spotting s så hoppas jag får låna 5 minuter av min tid att fråga om varför min cykel är så konstig. Annars är det ett halvår kvar innan vi kan få hjälp.

Testat med progrestonkräm sedan ÄL och faktiskt inga spottings. Tanken är att det nu ska skjuta på BIM så trots att fattar att de nog inte är troligt att det blir något så hoppas jag! Har i alla fall hittills *peppar peppar* mått bra av krämen...

• Eleonoratösen
    MissKelli skrev 2018-01-02 12:00:56 följande:

Varför är du så säker på att det inte blir något av denna månad? Ni har väl tajmat liggandet rätt bra? :) Eller visst är X:en när man legat? I så fall är väl två dagar innan ÄL och samma dag jättebra? 

Hoppas att du får några svar på ditt läkarbesök!

Jo, men verkar ha defekt lutealfas på 8-10 dagar. Verkar som att då får kroppen inte tid till att starta en graviditet. Jag har haft spottings 3-4 dagar innan mens och tempfall innan. Har försökt läsa på och det verkar som att ibland släpps ägget för sent och då är "övermoget" men det kan även vara att jag har för lite progreston. Så det enda jag kan göra själv är att testa sådan kräm.

Hade ju standard cykel förr med lutealfas på 14 dagar. Men jag lever på hoppet. Vill ju såå gärna bli gravid!
  • Eleonoratösen
    Almandan skrev 2018-01-03 08:34:47 följande:

Kom in i tråden av en slump och vill bara säga att hade min tempkurva sett ut sådär skulle äl infunnit sig dag 14, 15! Min temp stiger väldigt långsamt och det tar oftast en vecka efter äl innan den är signifikant högre än innan. Har pcos. Nu har jag ingen aning om hur just ff fungerar, men skulle det kunna vara möjligt att ägglossningen faktiskt inträffade i mitten av cykeln ändå?

Spännande att du säger så. Läkaren jag träffade idag sa precis som du att jag troligtvis har ÄL runt CD 14 eftersom cykeln är så regelbunden i övrigt. Han trodde inte alls på varken stickor eller temperaturmätningar. Men jag ska lämna hormonprover för att se att jag verkligen ägglossar. Och så får vi se framåt sommaren om det blir aktuellt med medicinering.
Svar på tråden Tempar/Fertility friend