Inlägg från: Eleonoratösen |Visa alla inlägg
  • Eleonoratösen

Tempar/Fertility friend

Hej!

Hade hoppats på lite vägledning. Tempar min första månad och följer upp i Fertility friend. Jag fick utslag på ÄL enligt clearblue digital den 25/9 CD13, hade sex dagarna omkring. Fick en blödning någon dag efter och temperaturen har svajat lite. Innan ÄL 36, 20 ungefär, gick ipp samma dag som clearblue visade är till 36.35 och låg där och studsade mellan 36.35 och 36.40. Men nu de senaste dagarna har jag haft något högre temperatur igen runt 36.50?! (CD19) Nu har appen ändrat och menar att jag hade ÄL i måndag?! (Tyvärr har vi inte haft sex runt de dagarna... ????)

(Läste i appen att ytterliggarr en temphöjning kan ske när man är gravid men appen verkar inte tro det?!) Vad tro ni? Man borde väl gå efter ÄLtestet? BIM är beräknat om 6 dagar, tog ett gravtest men negativt..

• Eleonoratösen
    Zora skrev 2017-10-06 19:08:18 följande:

Kan du lägga in grafen? Lättare att se då tycker jag.

Här! Har missat några dagar att tempa. Tycker det är lite knepigt men tycker idén är så smart att kunna temp kroppens cykel.

• Eleonoratösen
    Zora skrev 2017-10-06 22:26:22 följande:
    Det här var lite klurigt. Men kan iallafall säga så mycket som att ett positivt äl test inte är en garanti för att ett ägg verkligen släpper. Tittar man bara på tempen så ser det ut som att FF satt ut äl rätt, men temphöjningen är inte så markant så iallafall jag törs inte säga till 100% att äl verkligen har varit. Men om den varit så gissar jag på CD 19. Blir kanske lättare att se om några dagar när du har fler mätningar
    Ok, om du har rätt så har vi helt missat ÄL denna månaden. Svar får vi väl i nästa vecka när det är BIM... 
  • Eleonoratösen
    Zora skrev 2017-10-06 22:26:22 följande:
    Det här var lite klurigt. Men kan iallafall säga så mycket som att ett positivt äl test inte är en garanti för att ett ägg verkligen släpper. Tittar man bara på tempen så ser det ut som att FF satt ut äl rätt, men temphöjningen är inte så markant så iallafall jag törs inte säga till 100% att äl verkligen har varit. Men om den varit så gissar jag på CD 19. Blir kanske lättare att se om några dagar när du har fler mätningar
    Men tack i alla fall. Några tips för att få bättre mätning? Om man vaknar och går tex på toa på natten, ger det högre eller lägre temp? Jag mäter muntemperatur, för och nackdelar?

Inser att 2900 sidor är en del att läsa!
  • Eleonoratösen
    Zora skrev 2017-10-07 07:23:30 följande:

Ja, antingen har ni missat äl eller så är din tempning inte tillförlitlig. MissKelli skrev bra om hur man bör göra. Tänk också på att om du tempar i munnen så lägg tempen så långt in under tungan som du kan och tempa gärna på samma sida jämt. Allt för att få en så jämn kurva som möjligt. Jag är upp flera gånger per natt (pga barn som inte sover som dom borde..) och jag tycker ändå att jag oftast får tydliga kurvor.

Ja det är bara att avvakta BIM. Ha i åtanke att OM ÄL skedde när FF satt ut den så har du BIM senare.

Okej, ska försöka få ordning på tempandet. Det är först nu man "kommer ihåg" och har rutin för det på morgonen. Min cykel har innan spiral alltid varit som en klocka, exakt 28 dagar. Inget p-piller i världen ändrade cykeln. Haft spiral i två år och inte haft mens och förra cykeln efter spiraluttag var 27 dagar och jag min dummerjöns skrev inte upp när jag hade ÄL utslag på sticka.

Mina två första graviditeter tog vi på ÄL test, första riktiga försök med äl-test. Tredje graviditeten var en hoppsan. Nu snart 7 år senare när vi önskat en liten fyra känns det som allt är upp och ner. Kanske åldern är emot en lite också? Fick en chock av hur ont mens gjorde och all motvärn jag har nu vet jag inte vad den här ihop med. Men tror FF kan bli bra att lära sig kroppen och känna igen tecken.

Kollar ni tappen och flygningarna? Hur viktigt är det för få "rätt" kurva i appen?
  • Eleonoratösen

Hej!

Nu är jag här igen.... känner mig villrådig. Är på semester och har inte tempat under tiden. Varit lite med tidsförskjutningar att jag kände att det är bättre med riktig "semester". Innan spiral 28 dagars cykel och detta är fmrsta riktiga cykel sedan spiral och ÄL test visade LH stegring den 25/9. FF och tempen säger annat datum. Igår fick jag små bruna (? Har man erkligen brunt i början av mensen? Inser att det är länge sedan jag haft mens...) spottings och det har fortsatt lite idag också. Men ingen mens. Men samtidigt är det för tidigt för BIM om FF har rätt på ÄL om jag förstod era råd?. Testade mig för någon dag sedan men negativt... är väl bara att vänta...

• Eleonoratösen
    Mimipig skrev 2017-10-13 21:15:53 följande:

Och nu börjar det komma smått färgade flytningar så nu börjar mensen. Det känns som det aldrig kommer att lyckas igen.

Lider med dig.

Mensen kom här också. Jag köpte en menskopp inför spiraluttag och hoppades djärvt att inte behöva använda den. Men nu startar vi tredje försöket. Försöker äta folsyra, minimalt med alkohol och äta bra men samtidigt inte lägga för mycket tankar på maten då jag haft en ätstörning. Haft det efter mina barn så det oroar ju mig lite att det kan stört min cykel även om jag hade mens då också.

Jag hoppas tempandet kan ge mer tydlig kurva denna månad nu när man får lite rutin. Kommer nog köra clearblue ÄL test nu också för att jämföra. Och försöka mysa mer. Ska ju inte bli ett tvång heller.. hehe
  • Eleonoratösen

På vilken CD har ni ÄL? Förra månaden fick jag LH stegring på CD 12, men det verkade aldrig som temperaturen riktigt steg förrän senare nästan en vecka senare (och FF trodde ÄL då) men BIM kom tidigt som vanligt. Nu CD 14 och ännu ingen stegring. Det känns som det kanske inte blir ÄL denna månaden heller...

Och redan trött på tempa för temperaturen svajar enormt trots de tips jag fått. FF tycker de är för ojämna

• Eleonoratösen

Vilka termometrar använder ni? Har Babyplans billiga och jag vet inte, verkar inte det bara väldigt ojämnt resultat? Först tänkte jag att det skulle vara lite skillnad då det ibland blir 30-60 min senare på helgen men tycker inte att jag märker skillnad på dessa två månader. Fått bra tips här och "spannet" av temperaturer är faktiskt något mindre.

På en cykel på 28 dagar, börjar det inte bli sent för ÄL? Förr månaden kom stegring 12CD enligt ÄL test, FF tyckte mer på CD 19 men mensen kom efter två dagars spottings på CD 29.

Svar på tråden Tempar/Fertility friend