• Mimipig

Tempar/Fertility friend

Hej! Jag hoppar in här i tråden och hoppas att ni har överseende med att jag inte har lika mycket kunskap som ni i den här frågan. Jag har nyligen börjat tempa med FF eftersom jag misstänker att jag inte har någon ägglossning alls. Jag har PCO på ena äggstocken och jag tog ut min spiral i oktober. Jag har testat med ägglossningsstickor med goda marginaler mellan varje mens, men de har aldrig gett utslag. Nu testar jag både morgon och kväll, men utan något resultat. Anledningen till att jag börjar me FF är eftersom jag vill se den där temperaturhöjningen som indikerar att jag faktiskt har ägglossning. Så till min fråga: om jag inte får någon ägglossning ? utebli då temperaturhöjningen? Har jag förstått det rätt? 

• Mimipig

Hej på er, jag hoppas att det är ok att jag ansluter till den här tråden. Jag är 36 år och har en son på snart två år. Han kom till av bara farten. Sedan i höstas har vi försökt få ett syskon. Jag har pco på ena äggstocken och jag har använt ägglossningsstickor varje dag i över tre månader utan ett enda utslag, därför har jag nu börjat tempa för att se om jag ens har någon ägglossning. Jag hänger gärna här med er... har så många tankar. kram!

• Mimipig
    mamalolo skrev 2017-01-14 08:44:28 följande:
    Ja, exakt. I mitt fall blev det inte bättre av att jag till slut blev gravid den månad jag kontrollerade allt: åt munkpeppar och vitaminer, smörjde med ProgesterAll, åt lågkolhydratkost (har PCOS) etc. Men denna gång orkar jag bara inte. Det får bli som det blir.
    Jag försöker läsa ikapp lite här och ser att du skriver om lågkolhydratkost i samband med pco ? jag har också pco ? ska den typen av diet gynna graviditet för pco-are alltså? Berätta gärna mer!  
  • Mimipig
    mamalolo skrev 2017-01-19 13:45:58 följande:
    Hej Mimipig! Jag glömde svara första gången du tittade in och skrev. Välkommen! :) Ja, lågkolhydratkost lär hjälpa eftersom sockret eldar på den "hormonrubbning" vi har. Även det faktum att man ofta går ner i vikt när man äter lågkolhydrat hjälper många gånger. Jag är i dagsläget inte överviktig och har någorlunda regelbunden ägglossning (munkpeppar har hjälpt mig att korta ner cyklerna) men min läkare sa till mig att min ÄL säkert skulle utebli helt om jag gick upp 10-20 kg. Försöker därför hålla vikten nere. Jag är 36 år precis som du och känner mig lite stressad/nedslagen av det men PCOS ska ju egentligen göra att vi är fertila längre pga har fler ägg kvar.
    Åh, tack för det, det var helt ny info för mig. Jag är normalviktig (men hey, ett par kg ner tackar jag inte nej till för det) men är väldigt förtjust i kolhydratmat, så det blir till att anstränga sig då. Hösten 2015 körde jag en diet (Ulrikas kickstart - väldigt GI och 5:2) för att bli av med de sista kilona efter min graviditet (har en son på snart 2 år) och jag får erkänna att kroppen mådde väldigt bra av att utesluta kolhydrater ? min ibs-mage jublade och blev lugn och fin. Men det krävdes en hel del fox och planering för att följa en diet (hinna laga allt!). Nu jobbar jag heltid så det blir trixigt. Men jag ska helt klart skärpa mig. Hur snabbt kan man förvänta sig effekt tro? Det vore praktiskt om det gick på ett dygn eller så, för ÄL bör inträffa typ ungefär nu...  
  • Mimipig
    Skywalker skrev 2017-01-20 07:03:13 följande:

Välkommen Mimipig!

Tackar, tackar. Det är ju en hel vetenskap det här, jag har lärt mig så mycket om min livmoder de senaste månaderna som jag inte ägnade en tanke vid min första graviditet. Då tog jag ut min p-stav på en måndag och var tydligen gravid innan veckan var slut. Jag hann aldrig ens fundera på ÄL, grafer och äggviteflytningar. Men nu har det inte gått lika enkelt. Jag tog ut min spiral i början av oktober, och vi har verkligen LEGAT I. Jag har pco på ena äggstocken, så jag har iofs alltid vetat att det inte borde så särskilt lätt för mig. 
  • Mimipig
    hoppfullsnart40 skrev 2017-01-20 07:31:57 följande:

Mensen 3 dagar sen men jag vågar inte testa :( är så rädd för att bli besviken

Åh, jag håller tummarna! Det där ser ju bra ut! 
  • Mimipig

Jag är ju ny här i tråden och hoppas att ni inte tar illa upp om jag frågar: hur länge har ni försökt bli gravida?

(Jag sedan början av oktober.)

• Mimipig
    Bell13 skrev 2017-01-21 07:09:31 följande:
    Välkommen hit. Vi har försökt sedan februari förra året. Har varit gravid 2 ggr och det har slutat i missfall båda gångerna.
    Åh, nej, så tråkigt att höra! Har du barn sen innan?
  • Mimipig
    Balkanskt skrev 2017-01-21 08:59:43 följande:
    Sen början av oktober precis som du. Slutade med minipiller då. Tog 2 månader innan jag fick ägglossning så är inne på 2a riktiga försöket. :)
    En dum fråga kanske, men hur vet du att du inte fick ägglossning - eller att den kom igång sen?

Jag har fått mens (mkt liten, mest som en rostig flytning) tre ggr sen jag tog ut min spiral, och har testat med ägglossningsstickor varje dag men aldrig fått två starka streck. Svagt streck har hänt, men det räknas ju inte enligt manualen. Så jag känner mig väldigt osäker på om jag ens har ägglossning. Nu trampar min första månad på halt efter den där temphöjningen. Cd 19 idag. Ännu ingen höjning...
  • Mimipig
    Balkanskt skrev 2017-01-22 07:57:09 följande:
    Alltså helt sten säker kan jag ju inte vara men första månaden fick jag ingen tempstegring och dessutom var den cykeln mycke längre än vad det brukar ha varit tidigare(innan jag åt piller) så jag antar att jag inte fick någon äl.

Och då förra mån så fick jag fin tempstegring dag 15 så jag antar att jag fick äl där :)
    Aha. Jag är på cd 20 nu, ingen höjning än. Jag tycker att jag hade div ägglossningssymptom för ett par dagar sen, men inget händer med tempen. Men det är ett par dar kvar till ägglossning om man ska räkna en cykel på 35 dar, vilket händer.
Svar på tråden Tempar/Fertility friend