• Kjell2

Anställd och även ha ett eget företag

Evy88 skrev 2013-12-11 13:27:34 följande:
    Om en månad kommer jag att börja jobba heltid inom barnomsorgen. På sidan av tänkte jag starta ett eget företag och driva tjänster. 
    Jag ska först gå en utbildning för att kunna utföra mina tjänster. Den utbildningen pågår Januari-December nästa år. 

Nu undrar jag: är det någon här som är anställd och samtidigt har eget företag? Hur upplever ni det? Fördelar & nackdelar.  Berätta gärna om hur ni lägger upp allting. Då menar jag det här med pappersarbete, tidsmässigt och ekonomiskt. 

Min tanke är alltså att gå utbildningen samtidigt som jag jobbar heltid. Sedan när utbildningen är klar startar jag upp mitt företag och har det vid sidan om min anställning. Är det något där som jag bör tänka på?
    Kolla med din arbetgivare om det är ok. Finns ofta begräsningar i hur man får driva sidoverksamhet, t ex inte i konkurerande verksamhet.

• Kjell2
    Evy88 skrev 2013-12-12 08:43:31 följande:
    Min anställning och mitt kommande företag kommer ej att "krocka" med varandra på något sätt. De är i helt olika branscher om man säger så. Jag kommer att jobba dagtid på en förskola och mitt företag ska vara inom Djurbranschen, driva hundkurser på kvällar & helger. Jag har på så sätt tid för det egna företaget samtidigt som jag jobbar som anställd. Och jag tror inte att det kommer bli några problem.

Visst, det kommer att krävas mycket utav mig som person. Man måste klara av allt ekonomiskt och tidsmässigt. Men jag är en positiv, glad och envis tjej så jag är bestämd på att det här ska fungera i verkligheten!

Antar timmar som jag kan/behöver lägga ner på mitt kommande företag är idag oklart. Eller det är svårt att säga exakt då jag inte ens vet hur många kurser jag kan komma att starta upp. 
    Men jag räknar med att ha upp till 4 kurser intensivt 2 perioder om året, våren och hösten. Och då är det 5 timmar i veckan som jag tror att jag kommer behöva lägga ner på företaget. Men jag hoppas att det inte ska krocka för jag tänker ju lägga mina hundkurser mestadels på helgerna för att jag inte jobbar på förskolan då.

Kolla med arbetsgivaren och vilka regler som finns i dina avtal. Troligtvis blir det inga probelm men dumt att inte fråga.
  • Kjell2
    Evy88 skrev 2013-12-12 09:12:39 följande:
    Men varför skulle min arbetsgivare neka mig att ha mitt företag om det ändå inte drabbar min anställning? Eftersom att jag har tänkt att ha mina hundkurser på helgerna. 

Ingen aning. En del arbetsgivare kräver bara att man berättar om sidoverksamhet. Kolla dina regel och avtal.

Vore dumt att råka illa utan bara för att du  inte berättat.
Svar på tråden Anställd och även ha ett eget företag