• MrFOTO

Får inte fotografera mitt barn på Luciatåget... - enl. PUL

"Vi vill på detta sätt även upplysa om att det är förbjudet enligt Personuppgiftslagen (PUL) att fotografera samt göra videoupptagningar på andra barn än sina egna Detta innebär att det inte är tillåtet att ta bilder på till exempel luciatåget."

Så står det i ett utskick från min dotters förskola.

Nu undrar jag, stämmer detta? Med vilken rätt förbjuder dom mig att fotografera mitt barn när det gör ett "publikt" uppträdande? Om jag ställer mig utanför området och tar bilder (på mitt barn) .... Det bör vara ok?!?

Vad säger PUL egentligen?

Att föräldrar springer runt inne i lokalerna med kamera kan jag förstå att man vill undvika, men firandet hålls utomhus (på inhägnad lekplats tillhörande fastigheten). 

Jag är arg och vill inte finna mig i detta - Nästa steg blir att man inte får fotografera på Skolavslutningen, studenten o.s.v. Intressant här är att man kan få en gruppbild på alla barn men ingen frågade mig om mitt barn skulle vara med eller inte. Dubbelmoral / Dubbla budskap?!?

Det har även uppmärksammats av media, 
    http://www.friatider.se/foraldrar-fo...afera-luciatag

Vad ska jag göra?
  • Svar på tråden Får inte fotografera mitt barn på Luciatåget... - enl. PUL
  • Voluptuous Shalimar
    MrFOTO skrev 2013-12-11 00:29:56 följande:
    Nu har jag hittat
    vad som var mitt
    problem...

Att man gömmer sig
    bakom PUL istället
    för att säga som det
    är....
    Skitsur på sån attityd.
    Jag tycker fortfarande
    att man inte har något
    på ett framträdande
    att göra om man vill
    skydda sin identitet.

Om blixtarna stör
    barnen - säg det och
    förbjud blixt
    därför - det köper jag.

Jag ska fotografera
    Mitt barn på
    lucia - och nynna
    nationalsången på väg
    därifrån som erinnran
    om hur bra det var förr.

Förbud föder uppror
    och rebeller - Om man
    bara hade bett snällt...
    Vad nu nationalsången har med lucia att göra? Nynna på lusse lelle i stället, det passar betydligt bättre. 
  • LillGris

Nej vi får inte heller fota. För att det går ett barn med skyddad identitet på vårt barns förskola. Jag anser att det är viktigare att värna om det barnets trygghet än att få ta en bild på Carl i pepparkaksdräkt, jag.

• Voluptuous Shalimar
    LillGris skrev 2013-12-11 08:30:44 följande:
    Nej vi får inte heller fota. För att det går ett barn med skyddad identitet på vårt barns förskola. Jag anser att det är viktigare att värna om det barnets trygghet än att få ta en bild på Carl i pepparkaksdräkt, jag.
  • amalie79

Ni som gnäller, har ni klart för er att det kan handla om ett barns liv? Säg att lille X har flytt med sin mamma för att pappa slagit henne sönder och samman framför ögonen på barnet. Nu lever de i en nu stad under skyddad identitet. Ska han dessutom stanna hemma under högtider på förskolan för att vissa föräldrar bara MÅSTE ta ett kort precis då?

Sjuåringen hemma sov i pepparkaksdräkten i natt, hatt och allt. Jag fotade honom då. En mycket roligare och mer personlig lussebild får i mina ögon :)

• sstv
    La Lola skrev 2013-12-10 22:24:40 följande:
    Men vad är problemet? Knäpp kort på ditt barn hemma i luciatågskläderna.
    Kort tar man ju för att bevara minnen.  Så om tjugo år när barnen kommer hem till föräldrarna och kollar i gamla album kan de se hur de såg ut i sina lussekläder där på dagis och hur bästisen såg ut då. Ungefär som det är kul att kolla i gamla skolkataloger. Mina barn vill ju bara se hur jag såg ut i olika klasser medans jag mest tänker på klasskamraterna, hur de förändras eller är sig lika. Visst det är kanske lite skillnad på lucia och klass/gruppfoto men på vår förskola har de faktiskt tagit bort gruppfoton också. 
  • felisa

Jag har svårt att se vari problemet ligger.

Detta fotoförbud är väl främst resultatet av att många föräldrar idag in i absurdum publicerar bilder på sina och andras barn på nätet. Kanske vi ska tacka dessa föräldrar för deras bristande urskiljningsförmåga? 

Jag kan se att det finns flera fördelar med fotoförbud:
    - Respekterar de föräldrar som faktiskt inte önskar att bilder på deras barn ska spridas bland främlingar på facebook och på diverse (tvivelaktiga?) bloggar.
    - Som andra här har nämnt, skyddsaspekten. Det kan bli katastrofalt för barn med skyddade identiteter att bilder på dessa delas hejvilt på nätet.
    - Barnen kan få sina föräldrars fulla uppmärksamhet och ögonkontakt vid luciatåget. Inte mötas av föräldrar med näsorna i sina mobiler.

• La Lola
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-12-11 08:27:14 följande:
    Vad nu nationalsången har med lucia att göra? Nynna på lusse lelle i stället, det passar betydligt bättre. 
    Ja helmärkligt att vilja sjunga just den sången....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    sstv skrev 2013-12-11 08:38:57 följande:
    Kort tar man ju för att bevara minnen.  Så om tjugo år när barnen kommer hem till föräldrarna och kollar i gamla album kan de se hur de såg ut i sina lussekläder där på dagis och hur bästisen såg ut då. Ungefär som det är kul att kolla i gamla skolkataloger. Mina barn vill ju bara se hur jag såg ut i olika klasser medans jag mest tänker på klasskamraterna, hur de förändras eller är sig lika. Visst det är kanske lite skillnad på lucia och klass/gruppfoto men på vår förskola har de faktiskt tagit bort gruppfoton också. 
    Trodde inte nån kollade album nu för tiden. Men nu utgick jag från mig själv.
    Det spelar väl ingen roll kan jag tycka om fotot är knäppt på förskolan eller hemma. Bästisten kan man ju också knäppa kort på utanför förskolans lokaler....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Apelsin

Okej att man ska skydda barn, men kan man inte förbjuda publicering av bilderna istället?

Jag vill fota min sons Luciatåg men tänker inte (vi FÅR fota) publicera det nånstans. Ska bara in i albumet och i det tittar ju bara de närmaste.

• MTC

Exakt, håller med Apelsin, det är mycket vettigare.
    Att bara förbjuda folk att göra något kommer aldrig få bra respons, är fotografering förbjuden pga barns säkerhet så är det självklart men då måste detta även sägas så att man vet varför?!
    Jag tycker det bara är så sorgligt att veta att förbuden kommer leda till att alla dessa självklara saker att ha med på foto eller film, Lucia, uppträdanden/shower mm är ett minne blott.
    Självklart ska säkerhet gå före allt men det måste även informeras inte bara förbjudas!!

Svar på tråden Får inte fotografera mitt barn på Luciatåget... - enl. PUL