Inlägg från: Apelsin |Visa alla inlägg
  • Apelsin

Får inte fotografera mitt barn på Luciatåget... - enl. PUL

Okej att man ska skydda barn, men kan man inte förbjuda publicering av bilderna istället?

Jag vill fota min sons Luciatåg men tänker inte (vi FÅR fota) publicera det nånstans. Ska bara in i albumet och i det tittar ju bara de närmaste.

• Apelsin
    JoJs mamma skrev 2013-12-11 11:08:13 följande:
    På min dotters dagis går det ett barn med skyddad identitet. Om nån skulle ta bild och lägga ut på t.ex. FB eller en blogg finns en risk att bilden sprids och barnets nuvarande bostadsort röjs.

Den risken skulle inte jag vilja ta faktiskt. Ta en bild på barnet separat, hur svårt ska det vara?

Fast kan man inte bara låta bli att publicera det istället?

Man MÅSTE ju inte ladda upp precis allting på nätet. 

• Apelsin
    LillGris skrev 2013-12-11 12:15:34 följande:

Hur ska du förbjuda det hade du tänkt? Det är ju så att visst kan de säga att nej, jag kommer absolut inte lägga ut bilden. Så gör de det ändå. "Det är ju bara mina vänner som kan se". Och sen sprids bilden, och helt plötsligt kan personen med skyddad identitet identifieras och orten hen bor på är röjd. Och då spelar det ingen roll att den som lade ut bilden får lite skäll, för barnet måste ändå ryckas upp ännu en gång och flytta till ny ort för att skyddas. Det är inte så jäkla bra. Du KAN inte hindra 30 föräldrar från att lägga ut bilder på fb, på nån blogg, instagram eller dyl. Därför är det generellt fotoförbud.
    Det är iofs sant. En del har kanske inte vett nog att låta bli att publicera bilderna trots att ett eller flera barn kan ta skada av det. Men kan man vara säker på att bilder inte tas? Nu mera är folk väldigt bra på att ta bilder med mobilen i smyg så jag tror att problemet kvarstår. Tyvärr.
Svar på tråden Får inte fotografera mitt barn på Luciatåget... - enl. PUL