• MrFOTO

Får inte fotografera mitt barn på Luciatåget... - enl. PUL

"Vi vill på detta sätt även upplysa om att det är förbjudet enligt Personuppgiftslagen (PUL) att fotografera samt göra videoupptagningar på andra barn än sina egna Detta innebär att det inte är tillåtet att ta bilder på till exempel luciatåget."

Så står det i ett utskick från min dotters förskola.

Nu undrar jag, stämmer detta? Med vilken rätt förbjuder dom mig att fotografera mitt barn när det gör ett "publikt" uppträdande? Om jag ställer mig utanför området och tar bilder (på mitt barn) .... Det bör vara ok?!?

Vad säger PUL egentligen?

Att föräldrar springer runt inne i lokalerna med kamera kan jag förstå att man vill undvika, men firandet hålls utomhus (på inhägnad lekplats tillhörande fastigheten). 

Jag är arg och vill inte finna mig i detta - Nästa steg blir att man inte får fotografera på Skolavslutningen, studenten o.s.v. Intressant här är att man kan få en gruppbild på alla barn men ingen frågade mig om mitt barn skulle vara med eller inte. Dubbelmoral / Dubbla budskap?!?

Det har även uppmärksammats av media, 
    http://www.friatider.se/foraldrar-fo...afera-luciatag

Vad ska jag göra?
  • Svar på tråden Får inte fotografera mitt barn på Luciatåget... - enl. PUL
  • Lena

Det låter inte rätt. Fotografera för publicering på tex Facebook är en helt annan sak där kan det mycket väl stämma.

• DandelionDust

Ta kort hemma?

Ärligt talat så tror jag fler föräldrar hade haft mer roligt att se luciatågen om de inte satt med mobiler och kameror i högsta hugg. Sitt still, titta, lyssna och njut av stunden istället.

• La Lola

Men vad är problemet? Knäpp kort på ditt barn hemma i luciatågskläderna.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • lnflrmn

Vi har fått som anledning att det finns barn i kommunen som lever under skyddad identitet, och att bilder därför inte får publiceras. Vi får inte fota under själva tåget då det stör barnen, men gärna efteråt. Pedagogerna väntar lite med att gå ut med barnen bara, så hinns korten tas.

• Erizajo

Jag har då fotat mina barn när de firat lucia kommer även göra det i år klart andra barn kommer med! Man får väl se till att klippa bort andras ungar om man vill lägga bilderna på internet men att bara ha hemma är ju löjligt om man inte ska få fota!!!

• elyse

Förmodligen ligger det något mer detaljerat bakom, men som man av sekretesskäl inte kan röja. Jag skulle dock gissa att det finns barn på din dotters förskola som har skyddad identitet och absolut inte får råka komma med på någon annans bilder. 

• elyse
    Erizajo skrev 2013-12-10 22:32:17 följande:
    Jag har då fotat mina barn när de firat lucia kommer även göra det i år klart andra barn kommer med! Man får väl se till att klippa bort andras ungar om man vill lägga bilderna på internet men att bara ha hemma är ju löjligt om man inte ska få fota!!!
    Fast eftersom man inte kan kontrollera att alla verkligen gör så som du beskriver (Även om det är en självklarhet för de allra flesta) så vågar man inte chansa när en röjd identitet kan innebära att en liten familj riskerar sina liv. 
  • MrFOTO
    Nu har jag hittat vad som är mitt problem...

Att man gömmer sig bakom PUL istället för att säga som det är.... Skitsur på sån attityd. Jag tycker fortfarande att man inte har något på ett framträdande att göra om man vill skydda sin identitet. Om blixtarna stör barnen - säg det och förbjud blixt därför - det köper jag - jag kan fotografera utan.

Jag ska fotografera Mitt barn på lucia - och nynna nationalsången på väg därifrån som erinran om hur bra det var förr. (Jag måste dessutom ha med mig ett sjukt stort teleobjektiv för att inga andra barn skall komma med på bilderna... :( )

Förbud föder uppror och rebeller - Om man bara hade kunnat be snällt...
  • MrFOTO
    Nu har jag hittat
    vad som var mitt
    problem...

Att man gömmer sig
    bakom PUL istället
    för att säga som det
    är....
    Skitsur på sån attityd.
    Jag tycker fortfarande
    att man inte har något
    på ett framträdande