• Liberal

Vad mat faller dig bäst i smaken?

Ja du Herr Grön, jag valde vad som ännu så länge leder ligan här.. kött! En favorit är färser och gärna blandfärs, älskar taco av alla dess slag :)) Gör vi som i musiktråden då ;))

http://www.taco.nu/

• Liberal
    Aniiee skrev 2013-12-10 22:56:56 följande:
    Nja,,, det är mer... rosa =P
    Läste du är kock, kan du ge mig ett bra tips på hur man får en bit kött riktigt mör och fin :)) är det stekpanna eller ugn som gäller?
  • Liberal
    Aniiee skrev 2013-12-10 23:14:15 följande:
    Beror på bit och tjocklek. En tunn kottlett eller lövbiff kör snabbt och hett i stekpannan, en tjockare biff funkar bäst att ge färg i stekpannan och sedan slänga in på låg temp i ugnen.
    Ja jag tänker mig att jag vill bjuda hem någon trevlig karl på mat och vill imponera med låt oss säga en bit nötkött, och till det en god sås och något tillbehör. Vilka tips skulle du kunna ge mig på det? tack också för att du tar dig tid med mig nu :)))
  • Liberal
    Aniiee skrev 2013-12-11 00:16:17 följande:
    Fråga gärna om det är något som är oklart. Och glöm inte efterrätten =)
    Åh tack snälla fina Aniiee :) Jag blir så glad, tack :) Har kopierat in receptet i min ipad, jag lovar att det är ditt recept som kommer att vara på spisen när jag bjuder hem någon på middag nästa gång :)

Vad skulle man kunna tänka sig för efterrätt tycker du? Själv gillar jag fruktiga rätter men vad föreslår du?
  • Liberal
    Aniiee skrev 2013-12-11 01:04:01 följande:
    Jag skulle satsa på vit chockladmousse (gjord med creme fraiche) och halloncoulis eller fruktsallad med citronmousse, Har inga recept i huvudet, men kan kolla upp sen. Eller testa googla.
    Neej, känns mer genuint få det från dig, en riktig Familjeliv kocka :)) ingen panik, vi suger lite på det :)
  • Liberal
    Aniiee skrev 2013-12-11 02:33:29 följande:
    Ok, here goes:

Vit chokladmousse med halloncoulis:

Chokladmousse:
    100 g vit choklad (marabous funkar fint)
    1,5 dl vispgrädde
    1 dl creme fraiche
    1 msk socker

Smält chokladen. Vispa grädden till mjuka toppar. Vänd ned creme fraiche, choklad och socker. Ställ i kylen.

Halloncoulis:
    1 dl vatten
    3 msk socker
    3,5 hg hallon, färska eller tinade
    (1 tsk kirsch)

Värm vatten och socker i en kastrull, rör tills sockret har löst sig. Häll hallonen i en blender. Häll på sockerlösningen och mixa slätt. Sila genom en mycket tät sil/silduk. Rör i kirsch om du vill ha det i. 

Servera chokladmoussen med coulis, en kvist citronmeliss och ett gott dessertvin.

Fruktsallad med citronmousse:

Fruktsallad: Får du hitta på själv, så blir det bäst.

Citronmousse:
    2 dl socker
    3 äggulor
    3 äggvitor
    Juice och rivet skal av 2 citroner
    3 tsk gelatinpulver (eller gelatinsubstitut om du inte äter gelatin)
    3 dl vispgrädde

Vispa äggula och socker i en stor skål tills det blir pösigt. Vispa i citronsaft och skal. Häll gelatinet och 1 dl kokande vatten i en liten, värmetålig skål och vispa tills gelatinet löst upp sig, och det svalnat lite. Vispa ned i äggulan (är det för varmt kommer det bli förlorade ägg av härligheten, det vill vi ju inte).  En till skål, med grädde. Vispa till mjuka toppar. Vänd ned grädden i äggsmeten. Häll upp i en bra serveringsskål eller i portionsformar, täck med plastfolie direkt emot moussen och ställ i kylen i minst 6 timmar.

Servera fruktsallad och citronmousse tillsammans, gärna med mörk choklad riven över.
    Otroligt :)) helt otroligt, vilken generös fin person du är. Tack
  • Liberal
    Herr Grön skrev 2013-12-11 19:22:23 följande:
    Ser på stapeln; Kött leder överlägset! Sen kommer fisk och vegetariskt Obestämd

Trodde fågel stod väldigt högt i listan... där hade jag fel.

Hej Grön :)) har du tänkt på att du kanske skulle ha brutit ner alla kategorier i lite mer beståndsdelar ;) Ett tips kanske!
Svar på tråden Vad mat faller dig bäst i smaken?