• Herr Grön

Vad mat faller dig bäst i smaken?

Jag fiskar här... vill gärna ta del av lite tips och ideer omkring mat och matlagning. Kanske jag glömt något men hoppas att någon i så fall kompleterar och framför allt, skriv gärna ett par rader omkring din favorit mat, vad du tycker är gott att skölja ned med osv.. och varför inte något smarrigt recept Drömmer

Husman eller finlir, hälsokost eller vad det än må vara, överös mig med förslag  Skål

Väl mött!

Angel came down from heaven yesterday (Jimi Hendrix)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad mat faller dig bäst i smaken?
  • fluu

Äter mest vegetariskt eftersom jag förut var helvego. Grönaker och baljväxter faller mig mest i smaken. Finns tyvärr väldigt dåligt med goda vegetariska alternativ på stans matställen.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • ApanApansson

Ekologisk mat!
    Nä men jag är en fiskmänniska så fisk av de flesta slag. Grillad lax där man stoppat in soltorkade tomater i laxen är jättegott!

• Voluptuous Shalimar

Kött, särskilt lamm och nötfilé. Jag gillar skaldjur också, men måste jag välja så kan jag inte välja bort kött (eller ost...)

Dricker gärna en riktigt torr champagne till skaldjur och ett kraftigt rött till köttet, är extra förtjust i vissa franska viner. 

• Duckan

Köttbaserade rätter! En biff Rydberg går inte av för hackor i min värld.
    Fondue är en återkommande favorit, vi har både ox och fläskfilé då. En god köttbit på grillen med en fräsch sallad till är bra sommar-mat.

• Flash Gordon

Så mycket fisk och skaldjur som möjligt, tack.

Fisk känns "lättare" än korv, köttbullar och fläskkotletter. Överhuvudtaget vill jag nog ha "lätt" mat nuförtiden.

Sorter?

Strömming, torsk, abborre, lax, inlagd sill. Kallvattenfiskar. Särskilt strömming.  Räkor också.

Har svårt för importerade varmvattenfiskar som Tillapia och den där "vietnamesiska malen" Pangsius som är så populär på restauranger.

• Herr Grön
    ApanApansson skrev 2013-12-10 16:22:54 följande:
    Ekologisk mat!
    Nä men jag är en fiskmänniska så fisk av de flesta slag. Grillad lax där man stoppat in soltorkade tomater i laxen är jättegott!
    Grillad lax stoppade med soltorkade tomater... va gott det låter

Noterat!

Någon god sås till det? tillbehör å så?
  • Herr Grön
    Flash Gordon skrev 2013-12-10 16:31:09 följande:
    Så mycket fisk och skaldjur som möjligt, tack.

Fisk känns "lättare" än korv, köttbullar och fläskkotletter. Överhuvudtaget vill jag nog ha "lätt" mat nuförtiden.

Sorter?

Strömming, torsk, abborre, lax, inlagd sill. Kallvattenfiskar. Särskilt strömming.  Räkor också.

Har svårt för importerade varmvattenfiskar som Tillapia och den där "vietnamesiska malen" Pangsius som är så populär på restauranger.
    Antar du gillar sushi då också?
  • Jag är bara jag

Kan inte svara för kött,fisk eller fågel kvittar-vi äter ungefär lika mycket av varje. Huvudsaken det är hemlagat så mycket som går från grunden.

• Aniiee

Jag får inte lov att vara kräsen då jag jobbat som kock och tänker återuppta yrket i framtiden. Så jag lagar och äter allt, det enda jag nog inte skulle vilja laga är en skosula..... När jag jobbade så var det roligast att laga vegetariskt, för det hade vi inte på menyn, utan då blev det att improvisera. Annars trivdes jag bäst bland biffarna (höll på att skriva stekarna, men.... fel språk.)

Idag blev det fisk. "Hempanerade" fiskpanetter med potatis och cremefraiche-sås (ont om gräddfil i japan). Imorgon blir det gas station challange, får se vad jag hittar på då. Beror ju på vad man hittar på närmsta bensinstation.....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Flash Gordon
    Herr Grön skrev 2013-12-10 16:34:41 följande:
    Antar du gillar sushi då också?

Tja, det går väl an. Men jag är trött på ris. I alla fall den typen av ris.
Svar på tråden Vad mat faller dig bäst i smaken?