Vad tycker ni om den här förskolan (filosofiska)?
Hej,
Hade min 16-månaders hos dem i tre veckor, sedan kom det fram så alarmerande saker att jag tog honom därifrån.
Upplevde att de generellt hade svårt att kommunicera med förspråkliga barn. Det var just en sån situation min son hade, en av pedagogerna introducerade en mycket inhuman sövningsmetod för mitt barn. Höll fast honom inlindad i en filt (vilket jag förstod först senare) under en halvtimmes tid, varunder han grät och grät (vilket jag också förstod först senare). När han vaknade sa hon till honom:
- Egentligen tyckte du att det var skönt, men det ville du inte erkänna!
Mitt barn var som sagt 16 månader gammal.
Förskolechefen och VD:n var de enda som inte blev alarmerade av min berättelse.VD:ns åsikt är att hans egen personal är ofelbar (Det är ju han själv som anställt dem!). Medan däremot Barn och elevombudsmannen tyckte att jag omedelbart skulle skriva en anmälan. Att det lät som att det handlade om kränkning genom fasthållande. Från förskolans sida hette det däremot att de "hjälpte mitt barn att komma till ro".
Men han har aldrig haft några problem med att komma till ro, utan tvärtom varit väldigt integrerad med sina fysiska behov.
Då och då stöter jag ihop med en ur personalgruppen eftersom vi bor på samma gata; hon låtsas konsekvent och genomgripande att varken jag eller barnet existerar. Mycket konflikträdd, framstår det som. (Och jag har verkligen inte på något sätt farit ut mot nån av pedagogerna, utan endast pratat med förskolechef och VD.)
Det var nog främst för att det framstod som fullständigt otänkbart för dem att det skulle ha skett något på Filosofiska som inte var bra som gjorde att de i mina ögon förlorade så mycket i trovärdighet att jag inte såg hur jag skulle kunna fortsätta ha mitt barn där. Och det är väl där det sekteristiska kommer in. Idealens fula baksidor.
Men så fanns det en pedagog som jag verkligen tyckte om, och som mitt barn verkligen tyckte om. Och mitt barn strålade åtminstone en gång när jag hämtade, uppslukad av en gemensam aktivitet. Pedagogerna var ofta engagerade och ibland ledande i barnens lekar, vilket jag uppskattar mycket. Och trots att vi var där en så kort tid tyckte jag mycket om de andra barnen.
Nu blir det lite märkligt om det var så att du valde att ta platsen, men om du gjorde det så hoppas jag att allt blev bra.