• Anonym (Periodare?)

Periodare efter tungt missbruk?

Jag får det inte att gå ihop..

Min pappa har varit heroinist i ca: 20 år. Tung missbrukare i sina dar. Han slutade med droger när jag var liten men ersatte det med alkohol. 
    Höll upp med drogerna i 10 år tills det blev skiljsmässa och han träffade en tjej med en missbrukande son. Så vitt jag vet har han alltid supit men när han träffade dessa människor kom drogerna in i bilden igen. Amfetamin är det de säger till mig att de tar..

Till mitt stora ? Jag känner min pappa in och utantill.. Har alltid tagit hand om honom.. Jag vet när han är påverkad av alkohol eller droger. Grejen är att han kan ta droger i perioder och sen kan det gå typ en månad innan han är på det igen.. emellan kan han dricka några dagar men  han har ändå rena perioder därimellan..
    Hur lyckas man med detta när man varit en så pass tung missbrukare?!?

• Svar på tråden Periodare efter tungt missbruk?
  • frappa

Såklart det går, men om det är heroin så är det rätt svårt att göra så pga abstinens besvär.

Det skulle vara om han använder heroinet enligt ett schema, då kan man använda heroin utan bli beroende.

Övriga droger har alla olika möjligheter här.

Som LSD som är omöjligt att ta annat än en tid i mellan.

• Maria Bergström

Det finns mer att förstå om missbruk och beroende än vad många tror. Det finns en enkel beskrivning i DSM IV under begreppet SRS (SubstansRelateradeStörningar). Ska man behandla personer med SRS räcker inte den beskrivningen, även om den är bättre än ingenting. Det finns olika "karriärer". För att förstå dessa behövs kvalificerad diagnostik ur flera perspektiv, men är ännu inget som SRS-behandlare generellt  tillämpar och ännu mindre kan vanliga privatpersoner något om det. 
    Tolvstegsföreträdarna ser inte heller de olika diagnosgrupperna. De ser oftast bara en diagnosgrupp, den s k Jellinekkurvan (utvecklad av Max Glatt och omskriven av E M Jellinek på 1950-60-talen och redan då benämnd Gammadiagons med minst tre utvecklingssteg). Visserligen återfinns runt 50 % av Sveriges aktiva alkoholister i den gruppen, men det är ändå många som den inte stämmer på. Hur det är med de drogberoende (som ofta föredrar någon drog framför andra droger) är oklart, men sannolikt finns många i en drog-gammakurva, t ex amfetamingammautveckling.  
    Personer kan vara missbrukare av vissa medel och beroende av andra medel. Det är inte så att alla beroendepersoner behöver använda sina beroendemedel dygnet runt. De s k periodarna (Epsilondiagnos enligt E M Jellinek) kan vara utan alkoholen, drogen eller motsvarande medel långa perioder på flera månader. En typisk periodare har tre-fyra månader mellan sina beroendeperioder som då räcker en-tre veckor, men många avvikelser finns också. 
    Självläkning finns också. 20-25 % av missbrukare och beroendepersoner inser att deras beteende ger mer problem än lindring och slutar av egen kraft. Den som överlever överdoser och beroenderelaterade sjukdomar kan överge sitt drogande eller supande. De flesta blir då helvita, medan andra har en sparsam konsumtion, t ex aldrig mer än två glas alkohol oavsett tillfälle eller sorter då det gäller alkoholister.
    Behandlingar som inte lyckas med fler än 2 av 10 sina patienter måste skärpa sig, anser jag. Idag är det inte ovanliga med så dåliga behandlingsresultat, tyvärr! Mitt krav på behandlare är att 8 av 10 patienter ska hitta ett fungerande liv. 

• Anonym (Hon)

Supa kan jag förstå att man kan köra periodvist, men inte heroin. Det ger fruktansvärda avtändningar och inget någon är villig att gå igenom med regelbundna intervaller helt frivilligt. Det är antingen eller som gäller med det, eller ofrivilliga antändningar då det inte finns att få tag i. Visst kan man lätt falla tillbaka igen efter att man slutat, men inget man kan planera att köra typ endast varannan vecka, särskilt om man missbrukat det i lång tid innan i större omfattning.

• frappa
    Anonym (Hon) skrev 2013-12-08 21:45:03 följande:
    Supa kan jag förstå att man kan köra periodvist, men inte heroin. Det ger fruktansvärda avtändningar och inget någon är villig att gå igenom med regelbundna intervaller helt frivilligt. Det är antingen eller som gäller med det, eller ofrivilliga antändningar då det inte finns att få tag i. Visst kan man lätt falla tillbaka igen efter att man slutat, men inget man kan planera att köra typ endast varannan vecka, särskilt om man missbrukat det i lång tid innan i större omfattning.

Man får inget fysiskt beroende om man låter det gå 72h mellan intagen.

Sådeles får man då inte heller abstinensbesvär.

Men ska tillägga att det år få som gör så, som använder heroin.

• Anonym (Hon)
    frappa skrev 2013-12-08 22:01:26 följande:
    Man får inget fysiskt beroende om man låter det gå 72h mellan intagen. Sådeles får man då inte heller abstinensbesvär. Men ska tillägga att det år få som gör så, som använder heroin.

Fast nu var det efter ett långt och tungt missbruk, har man en gång vart där kan man inte "festknarka" utan att få avtändningsymptom.
  • jaghopparhögt
    Anonym (Hon) skrev 2013-12-09 02:43:21 följande:

Fast nu var det efter ett långt och tungt missbruk, har man en gång vart där kan man inte "festknarka" utan att få avtändningsymptom.
    Det är faktiskt inte så vanligt att missbrukare kör på heroin konstant i så långe perioder. Oftast brukar man gå på massor av olika saker som man växlar mellan varav benso är det man faller tillbaka på när man vill lugna sig lite, de flesta opiodmissbrukare brukar ta lite semester där de kör på benso istället. Av de som faktiskt kört hårt i långa perioder utan att bryta själva så brukar det lösa sig av sig själv, de hamnar på sjukhus eller behandlingshem av olika anledningar och blir avgiftade där.
  • Anonym (Hon)
    jaghopparhögt skrev 2013-12-09 02:48:18 följande:
    Det är faktiskt inte så vanligt att missbrukare kör på heroin konstant i så långe perioder. Oftast brukar man gå på massor av olika saker som man växlar mellan varav benso är det man faller tillbaka på när man vill lugna sig lite, de flesta opiodmissbrukare brukar ta lite semester där de kör på benso istället. Av de som faktiskt kört hårt i långa perioder utan att bryta själva så brukar det lösa sig av sig själv, de hamnar på sjukhus eller behandlingshem av olika anledningar och blir avgiftade där.

Man kompletterar med det ja, för att dryga ut kassan, eller när det inte finns att få tag i heroin ett tag. Men ingen utsätter sig annars frivilligt för en AT, den kommer efter ca ett dygn, efter två har det börjat bli outhärdligt. Det är då benzos kan hjälpa/lindra lite. Det kan hjälpa med restless legs, myrkrypningarna och med sömnen, men det är absolut inte en ersättning. Så den "semester" du pratar om brukar inte vara en längre sådan och absolut ingen frivillig en. Hade det vart så lätt hade ju inte heroin vart ett större problem.
  • frappa
    Anonym (Hon) skrev 2013-12-09 02:43:21 följande:

Jo det kan man, abstinenssymtom kommer av att man skapar sig ett fysiskt beroende.
  • Anonym (Periodare?)

Min pappa har en del sviter efter sitt missbruk.. Bla. så har han ganska stora ärr/hålor i främst armvecken. Han har blivit lokalbedövad vid operationer som inte har haft någon verkan.. Alltså lokalbedövningen har inte hjälpt. Jag tänker att det är som att han är förstörd på nåt vis..
    Han har som sagt varit en ganska tung missbrukare.. Och det är därför jag inte förstår hur man kan hålla det på så passa oregelbunden nivå som han.  

• frappa
    Anonym (Periodare?) skrev 2013-12-14 23:33:34 följande:
    Min pappa har en del sviter efter sitt missbruk.. Bla. så har han ganska stora ärr/hålor i främst armvecken. Han har blivit lokalbedövad vid operationer som inte har haft någon verkan.. Alltså lokalbedövningen har inte hjälpt. Jag tänker att det är som att han är förstörd på nåt vis..
    Han har som sagt varit en ganska tung missbrukare.. Och det är därför jag inte förstår hur man kan hålla det på så passa oregelbunden nivå som han.  
    Funkar inte lokalbedövningen, så låter det som han är på amfetamin eller liknande FORTFARANDE.
  • Anonym (men du)
    Anonym (Periodare?) skrev 2013-12-05 23:33:10 följande:
    Jag får det inte att gå ihop..

Min pappa har varit heroinist i ca: 20 år. Tung missbrukare i sina dar. Han slutade med droger när jag var liten men ersatte det med alkohol. 
    Höll upp med drogerna i 10 år tills det blev skiljsmässa och han träffade en tjej med en missbrukande son. Så vitt jag vet har han alltid supit men när han träffade dessa människor kom drogerna in i bilden igen. Amfetamin är det de säger till mig att de tar..

Till mitt stora ? Jag känner min pappa in och utantill.. Har alltid tagit hand om honom.. Jag vet när han är påverkad av alkohol eller droger. Grejen är att han kan ta droger i perioder och sen kan det gå typ en månad innan han är på det igen.. emellan kan han dricka några dagar men  han har ändå rena perioder därimellan..
    Hur lyckas man med detta när man varit en så pass tung missbrukare?!?
    Men du tjejen, hur kommer det sig att du alltid tagit hand  om din pappa? Han kan ta hand om sig och sitt missbruk själv, du däremot låter medberoende.

Kom ihåg att missbrukare ofta är FÖRSLAGNA och genomegoistiska; märker han att han kan få ut det minsta lilla av sin kontakt med dig så kommer han att göra det. Dra nytta av dig alltså. Lita alltså inte på att han bara tar amfetamin.

Har han eget boende eller bor han rentav hos dig? Du försörjer honom?
Svar på tråden Periodare efter tungt missbruk?