Thaleia skrev 2013-12-08 08:35:24 följande:
Jo man KAN men även då kan det vara lätt att tappa fokus. Beror på vad det är föräldern vill diskutera just då.
M i l l a n skrev 2013-12-08 00:59:51 följande:Håller med dig! Jobbar själv på förskola och har flera gånger avbrutit min rapportering till en vuxen då jag varit tvungen att förhindra en olycka eller hjälpa ett barn. Föräldrar har stor förståelse och har inga problem med det. För dom vet att nästa gång kan det vara deras barn som behöver den snabba hjälpen.
I TS fall hade en pedagog sett hur hon var på väg upp i busken, och trots att dom vet att TS dotter har en benägenhet att sätta sig i våghalsiga situationer så gör människan inget. Det är inget misstag som man kan skylla ifrån sig tycker jag.
Det var tur att det "bara" blev en kraftig hjärnskakning. Kunde gått mycket värre och då hade det inte spelat någon roll om de var snabba och ringa ambulans eller inte.
Som du säger, i TS fall verkar personalen ha sett det hela men personligen tycker jag att det är svårt för oss som INTE var där att uttala oss varför hon inte stoppade det. För som andra skrivit så är inte 1,5 meter någon anmärkningsvärd hög höjd för barn i den åldern att klättra på. Vad var det för häck? Var det en häck som det går att klättra i? Det är frågor som är svåra för oss som inte var där att svara på.
Ja,om man ser det så avbryter man ju självklart samtalet, problemet är när man INTE ser det för att man tappar fokus för att föräldern håller på och vill diskutera något som också kräver att man fokuserar på det föräldern säger.
För det kan ju vara så att hon SÅG det men ändå inte SÅG det. Och det är det jag menar med att tappa fokus när man samtidigt ska fokusera på något annat tex en förälder som vill diskutera något just då.
Det här med att se men ändå inte se har hänt mig som förälder och visst händer det mig som pedagog också (dock har det inte resulterat i ngt allvarligt) men jag är MEDVETEN om att det här faktiskt kan ske och försöker göra vad jag kan för att undvika att hamna i dessa situationer. Det därför jag också helst undviker att ha en förälder som går runt med mig och pratar samtidigt alltför länge.
Om nu pedagogen säger sig ha sett, så får man väl utgå från att hen har sett?
Om personen nu är så lättdistraherad så kanske det rent av är en fara att ha hen på gården. Vad skulle kunna hända mer? Ett barn som faller och drunknar i en pöl där samma person enligt dig ser, men ändå inte ser finns närvarande.
Tycker det är ett minimalt krav att man inte ska tappa fokus på barnen. Speciellt när man jobbar i det här yrket. Skulle vara livrädd att lämna mina barn till en person som tappar fokus och inte ser vad som händer.
Vad det är för häck är väl ointressant? Det viktiga är snarare att det gick att klättra i den. Tycker att det är en hög höjd när det är asfalt under.