Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan

Du ska gå in på kommunens hemsida och gå in under förskola/grundskola och kolla efter deras försäkring och anmäla händelsen dit. Alla barn är försäkrade genom kommunen när de vistas i deras regi. Även om ni inte får skadestånd så vet man aldrig om det kan bli bestående men längre fram så mitt råd. Anmäl till kommunens försäkringsbolag där barnen är försäkrade.

Jag har många gånger fått ringa till förskolechefer och påminna dom att asfaltera, lägga igen stora hålor i marken där det kan bli stora vattenansamlingar just för att en påbyltad 1,1/2 åring som ramlar med ansiktet neråt i dessa pölar kan faktiskt drunkna och pedagogerna kan inte ha 100% koll alla gånger. Det fixades inom en vecka både med jord och asfalt.

TS ring rektorn och be dom lägga dämpande kvadrater (ser ut som betongplattor men är mjuka) just där häcken är så det blir ett mjukt fall än att ramla i asfalten alt att de får ta bort häcken.

Att lyfta upp en person som slagit i huvudet samt tvinga människan att gå, är de dumma i huvudet? De kan omöjligt veta om barnet brutit nacken om hon fallit och slagit i huvudet. Och att de inte ringde ambulans och sedan försöker släta över det att oj bara vi inte avbröt något viktigt möte är oerhört lågt av pedagogen. Allt detta ska ni ta upp med förskolerektorn samt så ska ni begära att få reda på vilket försäkringsbolag barnen är försäkrade vid under sin vistelse på förskolan och även anmäla händelsen dit.

Hoppas tösen blir bra!

Tobby skrev 2013-12-08 23:06:29 följande:
    Vad vill du få ut av detta ? Jag fattar inte ? Låter som du vill sätta nån till svars för det som hänt ? Din dotter är 5 år o har oxå ett ansvar för sig själv ? 1.5 m är inte så högt att jag skulle säga ifrån till mina barn att klättra på , varför skulle personalen förbjuda det ?
    Om femåringar ska klara sig själva och ha egenansvar fattar inte jag varför de ska lämnas in på förskolan varje morgon. Enligt dig verkar varenda femåring kunna tänka i konsekvenser av sitt handlande innan de går till handling.

Eller har jag uppfattat dig fel?
    Tobby skrev 2013-12-09 00:01:17 följande:
    Man kan inte ta något för givet inte ens vuxna , men det är ändå skuldfrågan jag hakar upp mig på , ingen enskild person bär skulden till det som hänt !

Sen har jag väldigt svårt att förstå varför man sitter så mycket på fl i det läget med sin dotter , dottern bör ju få all tid nu o när om hon vilar bör man göra det samma
    Varför TS ska kontakta rektorn och anmäla är för att de måste se över rutinerna. Inte för att hitta den skyldige. För det är en olyckshändelse oavsett men för att göra en konsekvensanalys hur en svår olycka kunde hända på förskolan ska personalen rapportera olyckan. Hur många barn var ute på gården, hur många pedagoger var ute på gården, var befanns sig personalen i förhållande till barnen hur vad väderförhållanden vid tillfället, god eller dålig sikt. Var barnet synligt eller var det runt ett hörn där ingen såg barnet osv. Sedan ska detta gås i genom och sedan får man lösa problemet. Var det för många barn och för få pedagoger ute, var alla pedagoger i en klunga och hade inte uppsikt över hela gården så de kanske i framtiden måste cirkulera för att ha god uppsikt.

Minsta lilla olycka på en förskola med ett barn ska anmälas till rektorn och en konsekvensanalys ska göras och just de punkterna hur många barn, hur många pedagoger, var hur när, var befann sig barnen, var befann sig personalen är det man måste svara på samt var barnet skadat sig både dokumentera var skadan på barnet sitter men även beskriva platsen barnet skadade sig på. Dessa uppgifter är obligatoriska att svara på och det ska ALLA pedagoger som jobbar på en förskola veta att de måste rapportera till rektorn.
Svar på tråden Min dotter fick allvarlig hjärnskakning på förskolan