Tobby skrev 2013-12-09 00:01:17 följande:
Man kan inte ta något för givet inte ens vuxna , men det är ändå skuldfrågan jag hakar upp mig på , ingen enskild person bär skulden till det som hänt !
Sen har jag väldigt svårt att förstå varför man sitter så mycket på fl i det läget med sin dotter , dottern bör ju få all tid nu o när om hon vilar bör man göra det samma
Varför TS ska kontakta rektorn och anmäla är för att de måste se över rutinerna. Inte för att hitta den skyldige. För det är en olyckshändelse oavsett men för att göra en konsekvensanalys hur en svår olycka kunde hända på förskolan ska personalen rapportera olyckan. Hur många barn var ute på gården, hur många pedagoger var ute på gården, var befanns sig personalen i förhållande till barnen hur vad väderförhållanden vid tillfället, god eller dålig sikt. Var barnet synligt eller var det runt ett hörn där ingen såg barnet osv. Sedan ska detta gås i genom och sedan får man lösa problemet. Var det för många barn och för få pedagoger ute, var alla pedagoger i en klunga och hade inte uppsikt över hela gården så de kanske i framtiden måste cirkulera för att ha god uppsikt.
Minsta lilla olycka på en förskola med ett barn ska anmälas till rektorn och en konsekvensanalys ska göras och just de punkterna hur många barn, hur många pedagoger, var hur när, var befann sig barnen, var befann sig personalen är det man måste svara på samt var barnet skadat sig både dokumentera var skadan på barnet sitter men även beskriva platsen barnet skadade sig på. Dessa uppgifter är obligatoriska att svara på och det ska ALLA pedagoger som jobbar på en förskola veta att de måste rapportera till rektorn.