Inlägg från: Förkunnaren |Visa alla inlägg
  • Förkunnaren

Du som endast har söner men längtade efter en dotter - hur gick du vidare?

Anonym (Längtan) skrev 2013-11-29 12:21:26 följande:

Det har jag frågat, och har fått veta att döttrarna kommer man nära, att det är väldigt annorlunda att ha döttrar, det är mer speciellt osv osv
    Sen undrar ju jag hur när man kan komma, eftersom jag känner mig väldigt nära mina söner. Dock vet jag inget om det där annorlunda och speciellt, eftersom jag inte har någon dotter, och aldrig kommer att ha.

Alltså... va? Det där är bara TRAMS! Huruvida man kommer nära barnet eller inte beror på dess personlighet och inte på huruvida det har en penis eller en vagina, det beror också mest på DIG som förälder, om du väljer att se penisen som en stoppkloss för närhet till ditt barn. Den där penisen finns bara i ditt huvud. Eller vaginan, beroend epå hur man ser det. Jag blir genuint ledsen över såna här trådar.
  • Förkunnaren
    fridlyst skrev 2013-11-30 11:13:59 följande:
    Intressant att det finns så oerhört mycket starka känslor kring kön och att man kan sakna ett "kön". fast ingen kan tala om vad som är skillnaden...?? och vilken betydelse könet har.

Därför att tydligen är man så radikalt annorlunda beroende på om man har en penis eller en vagina att det sätter stopp för att känna närhet. Kanske ser man sig själv främst som ett kön och inte som en människa, det kanske är där roten till problemet finns och att man därför identifierar sig lättare med en som har samma sorts fortplantningsorgan som en själv? Kanske är man fången i sin egen könsroll och färgar tillvaron utifrån det?
  • Förkunnaren
    fridlyst skrev 2013-11-30 11:26:17 följande:
    Jo, men om man tycker att könen är så radikalt annorlunda borde man kunna peka på något som är annorlunda.

Det är väl då det politiskt korrekta kickar in, som jag tolkar det anser de att det som är annorlunda är det som enligt dem inte finns i lika stor grad hos pojkar, det traditionella typiskt "kvinnliga" som mjuka värderingar, att älska rosa och prinsessklänningar och barbie, att leka med dockor, att vara tillmötesgående och lugn och duktig och stillsam och ha långt hår, behaga, kramas, visa känslor, vara omhändertagande, intressera sig för relationer snarare än praktiska ting etc.
  • Förkunnaren
    fridlyst skrev 2013-11-30 13:51:00 följande:
    Kanske är problemet att vara tvungen att spela en roll överhuvudtaget som man inte trivs med. Kanske inte alla tjejer vill baka och vika servetter men de måste spela den rollen? Vad kan hända med dem?

Jag har då alltid hatat att vika servetter, baka och virka, i stället älskade (och älskar) jag att läsa fantasy, se actionfilmer och äta chips. Tänk om min mamma hade känt att hon inte kunde bonda med mig bara för att jag inte uppfyllde de könsstereotypa kriterier som hon definierade som kvinnlighet. tack och lov bryde hon sig inte.
  • Förkunnaren

För övrigt anser jag inte att det är vare sig fult eller tabubelagt att önska sig en dotter, jag anser däremot att det är direkt sorgligt och infernaliskt enfaldigt att sörja över det faktum att man aldrig fick någon dotter och sitta där och vara bitter över de söner man har som man aldrig tror sig kunna komma nära på grund av deras penis, den där penisblockaden existerar bara i era huvuden.

Vad gör ni om er dotter kommer ut och är som jag; avskyr prinsessklänningar, vill bara leka med sina bröders star wars-figurer, hatar att sy, baka, sticka, vika servetter och föna håret, vill i stället kolla på Die Hard II och spela t-spel...?

Svar på tråden Du som endast har söner men längtade efter en dotter - hur gick du vidare?