Orolig för barnen, vad har jag rätt till?
I ditt läge skulle jag inte lämna ut barnen eftersom de far illa av det utan istället ge förslag på andra lösningar och fatta beslut om andra lösningar. Jag skulle säga till pappan att söka hjälp, att allt jag vill är att han åter kommer på fötter och kan vara den pappa till sina barn som han är i vanliga fall, men att det just nu inte går att göra så här med barnen och att du nog vet att han heller inte tycker det. Du skriver att han är välkommen hem till dig för att umgås med barnen och det låter som ett utmärkt sätt för honom och barnen att vara tillsammans en tid framöver.
Kanske blir han lättad över att du styr upp det? Men var noga med att dokumentera din inställning och dina skäl. Prata först med pappan och skriv sedan till honom.
Finns det andra närstående som kan bli delaktiga i det här? Dels i att hjälpa den här pappan och dels i att stå bakom ditt beslut? För det kan vara bra för pappan att ha någon mer som stöttar honom och det kan vara bra för dig att ha någon som står bakom dig om pappan en dag börjar tjafsa om det här och anklagar dig för umgängessabotage. Ett vittne alltså, för att vara krass.
Har ni ett avtal eller en dom så kan du behöva koppla in myndigheterna för att få en tillfällig ändring. Föreslår att du i så fall tar kontakt med en jurist om det.