Inlägg från: Anonym (orolig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig mamma)

Orolig för barnen, vad har jag rätt till?

Jag undrar om nån här kan hjälpa mig med svar på en fråga. Undrar vad jag som mamma har för rättigheter när jag anser att pappan inte är kapabel att ta hand om våra barn just nu? Har jag rätt att mot hans vilja hålla dom kvar hos mig? Ska dra det hela lite kort. Pappan mår psykiskt dåligt just nu och har gått in i väggen efter en rad händelser som separation, dödsfall i familjen osv. Han har slutat äta, dricka och sova. Han har ett flertal gånger hamnat på sjukhus uttorkad och hela helgen var han inlagd på psyk. Han har inte lämnat barnen på dagis eller jobbat på några veckor. Han sluddrar, glömmer saker vi pratat om, bryter våra överenskommelser. Jag har aldrig sett honom såhär och jag har levt med honom i många år. Han mår helt enkelt inte bra och har flera gånger lämnat över barnen till mig på hans vecka utan förklaring. Det går inte att prata med honom eller be honom besluta om något just nu så känner att det ligger hos mig. Jag har föreslagit att jag ska ta barnen mer och att han kan ha dom varannan helg (och umgänge i veckorna) tills han mår bättre men han kan inte bestämma något säger han. Så fort han mår bättrre en stund ska han ta hem dom för att sen lämna dom till mig igen. Det är ohållbart för oss alla, vår minsta på 3 år klarar inte av detta hattande fram och tillbaka ich jag själv får snart magsår. Försökte kontakta familjerätten men inget svar idag. Känner mig helt hjälplös och utmattad av allt detta. Hur ska jag gå till väga? Som jag skrev går det inte att göra några överenskommelser med pappan just nu. Så jag måste ta ett beslut och stå fast vid det tills han mår stabilt nog att kunna ta hand om dom som han ska. Just nu går det ut över dagis dessutom då man från dag till dag ändrar tider osv.. Vad har jag egentligen rätt till i ett sånt här läge? Så rädd att jag ska få någon skit sedan.

• Svar på tråden Orolig för barnen, vad har jag rätt till?
  • Anonym (orolig mamma)
    Marten skrev 2013-11-27 16:05:53 följande:
    Tufft läge. Beroende på vilken relation ni har (du och din ex-man) kan du göra en orosanmälan till socialkontoret och be dem att göra en bedömningmed utgångspunkt att det inte skall vara permanent utan endast till dess att barnens far har återhämtat sig.Åberopa att barnen inte mår bra och även blanda in förskolan, de brukar ha en ganska bra överblick och har faktiskt anmälningspliktom de misstänker att barnen far illa hos enskild/båda föräldrar I sin hemmiljö. Man kan göra en orosanmälan anonymt.Detta är nog endast att rekomendera om alla andra utvägar är tömda redan. Absolut bäst är om Ni kan komma överens. Har barnen Farmor/Farfar, farbror/faster som kan hjälpa till då även de kanske ser att barnen/pappan inte mår bra i det nuvarande mentala tillståndet han befinner sig i! Finns det någon terapeut inblandad, de har ju tystnadsplikt och kan inte berätta för dig om hans tankar och mentala tillstånd men även där kan det vara en väg in till din ex-man/barnens pappa.Tala I så fall med denna. Ge inte upp för barnen MEN den andre föräldern är också människa som saknar sina barn även om de kanske inte kan ta hand om dem just nu.

Jag vet att pappan saknar barnen men det har aldrig varit frågan att ta dom ifrån honom. Bara att de bor hos mig i veckorna i allafall tills han mår stabilare så de slipper kastas omkring som en vante. Han skulle såklart få hälsa på när som helst. Det som inte funkar är att han inte kan sköta praktiska saker som att ta barnen till dagis. Jag vill underlätta för honom att bli bra snabbare genom att avlasta.
Svar på tråden Orolig för barnen, vad har jag rätt till?