Mammor i Växjö med BF sommaren eller hösten 2014
Lördagspuffar...
Lördagspuffar...
Den bästa barnsalvan jag provat är inytiol som läker röda rumpor otroligt snabbt! Har även använt den på mina egna sår och de läker jättefort!
Vi har bara en vanlig plastpåse som hänger på en lådknopp på skötbordet där vi slänger blöjor och tvättlappar (Eldorado/Euroshopper är mjukast och billigast) - sen byter vi påse så fort det kommer en bajsblöja. Det funkar förvånansvärt bra!
Vad gäller skötbord så tycker jag att den där uppblåsbara på IKEA funkar bra, gärna tillsammans med deras frottéöverdrag (har dom med hjärtan på) - förslagsvis 6 st är bra att ha hemma! Häng gärna en mobil eller någon plansch ovanför skötbordet så bebis har något att göra. Alternativt ge en leksak att fnula med, funkar speciellt när de blir äldre och mer otåliga.
I spjälsäng - köp en platt kudde och inte ett alltför tjockt täcke. Och glöm inte att klämma fast täcket under madrassen längst ner så bebis inte riskerar att få täcket över huvudet! Bra med ett par-tre drapålakan och ett par-tre plastade frotteunderlägg som ska ligga UNDER den tunnare bäddmadrassen eller madrasskyddet, annars blir det för svettigt.
Amningskudde - totalt onödigt vilket jag upptäckte för sent. Dyr är den också. Men jag skulle rekommendera sjal! Det köpte jag aldrig sist.
Jag skulle också rekommendera en babysitter med vibrator och ljud, den har underhållit vår son många gånger och funkat rogivande!
Kör gärna bodys /pyjamaser med dragkedja när barnet blir äldre, det är jobbigt med alla knappar.
På vintern är det bra med ett fårskinn längst ner i vagnen!
Till BB är det bra att ha en lösare BH med sig, typ väldigt snäll sportBH och amningsinlägg för man kan droppa en del. Till mig klippte de till en BH från de där gräsligt fula nättrosorna man får. Men det funkade det med
Angående badning så tycker jag man kan ta det lugnt med det i början pga barnets ömtåliga hud, de är superräscha ändå! Och ska man bada barnet glöm inte babyolja i vattnet så barnet inte blir uttorkat.
Till BB kan det också vara bra att ha med inneskor/tofflor för man skruttar omkring en del, och jag var där en hel vecka.
Nappflaskan heter MAM, det är ersättningen som heter NAN
Äh en trea kan man alltid skaffa
Sitter hemma och försöker vila efter moderkaksprovet i torsdags men är grymt nervös för missfall!! Hoppas på att få ett UL eller att få lyssna på hjärtjuden i dagarna för annars blir jag tokig!
Skulle mycket hellre vara barbapappa utan rolig garderob just nu!!!
Haha ja, jäklar vad snygg jag ska bli! ;)
Hur har det gått för dig nu? Har du fått komma till BM? Mår du bra?
Yey! Allt gick bra på ultraljudet så jag är fortfarande gravid
Vad kul med alla nya! Välkomna Berätta gärna var ni bor och om ni har barn sen innan. Jag bor på östra sidan i Växjö och är rätt nyinflyttad hit. Har en 4,5-årig son och väntar nu en liten flicka med nyt BF 23 juli men eftersom jag hoppas på kejsarsnitt kan det bli lite tidigare.
Jag har varit förskonad från krämpor men börjar nu (vecka 23 imorgon) att känna av foglossning mer och mer, ryggont och trötthet. Men värst är humörsvängningarna så nu har jag gått ner lite i arbetstid och hoppas kunna få vila lite mer och komma ut på en och annan promenad.
Midsommarnattsdröm, stort grattis till killen!! Vad härlig att höra att allt gått bra! Jag undrar just hur det är att bli tvåbarnsförälder!! Jag tyckte det var jättesvårt med bara ett barn, och nu ska man klara vaknätter med två stycken. Puh! Det gäller att ladda upp nu innan så att man är så förberedd man kan vara. Jag har slarvat så med min hälsa så nu ska jag försöka stabilisera vikten (behöver verkligen inte gå upp så mkt!), äta bättre, prioritera sömnen och komma ut lite varje dag på promenader. Hur känns tiden efteråt, har du fått några men eller känner du dig redan återställd?
För övrigt håller jag ojämna steg med min garderob och behöver nya kläder som jag inte bara får plats i utan också kan växa i. Synd att det är svårt att hitta tunikor nu för tiden, härom året vimlade de av dom!
Hej,
Det var ett tag sen ni har skrivit här i tråden och jag anar att några av er redan har fått barn. Hoppas ni mår bra.
Jag fick en pojke den 25/2 och har en son på 6 år. Bor i Växjö med min sambo och jag är 39 år gammal.
Jag har undvikit FL sen de gjort om siten, har blivit så krångligt. Men nu skriver jag lite snabbt i alla fall. Lilltjejen kom 6 juli med akut planerat kejsarsnitt och allt har gått bra! Förutom att jag har konstant ont i ryggen och svårt att röra mig, men har nu fått kontakt med en sjukgymnast som ska hjälpa mig.
Kul med nya medlemmar i gruppen