Till er som helammar ???
Jag har helammat mina barn ungefär ett halvår var. Det kräver egentligen bara att man har den inställningen att babyn liksom "hör i hop" med en. Jag går aldrig utom räckhåll för babyn. Många tycker det är enklast att bära med sig babyn i sjal, men det har jag aldrig gjort. Rent praktiskt har det varit så här:
*Hemma är det inget problem. Vi är i samma hus och jag hör/ser babyn hela tiden.
*Handla går, men storhandlande har antingen maken skött om, eller så har vi följts åt. Det går inte att bära babyn och 4 kassar samtidigt.
*Läkar- och tandläkarbesök har babyn följt med på. Jag har tagit med en barnvakt som suttit i väntrummet med babyn. Har ammat precis innan jag gått in.
*Fester har babyn också följt med till. Sedan har jag gått hem tidigt med babyn, och maken har ev stannat kvar lite längre.
*Träning/gympa har jag skött lite lätt hemma i vardagsrummet. Som vanlig halvlat medel-Svensson, så har det ändå varit lika bra att mjukstarta efter förlossningen.
Hur många timmar/dygn jag ammat har varierat. Antagligen har det hängt på hur effektivt ungarna ätit. En åt i ca 1 timme åt gången var 3:e timme. Runt 6 timmars amning/dygn. En åt 5 minuter var 3:e timme - ca 45 minuter/dygn. Övriga barn har legat på allt möjligt däremellan. Den yngsta åt ca 10 minuter varje timme utom på natten, då hon åt varannan timme ...