Inlägg från: lövet2 |Visa alla inlägg
  • lövet2

Till er som helammar ???

Jag har helammat mina barn ungefär ett halvår var. Det kräver egentligen bara att man har den inställningen att babyn liksom "hör i hop" med en. Jag går aldrig utom räckhåll för babyn. Många tycker det är enklast att bära med sig babyn i sjal, men det har jag aldrig gjort. Rent praktiskt har det varit så här:

*Hemma är det inget problem. Vi är i samma hus och jag hör/ser babyn hela tiden.
    *Handla går, men storhandlande har antingen maken skött om, eller så har vi följts åt. Det går inte att bära babyn och 4 kassar samtidigt.
    *Läkar- och tandläkarbesök har babyn följt med på. Jag har tagit med en barnvakt som suttit i väntrummet med babyn. Har ammat precis innan jag gått in.
    *Fester har babyn också följt med till. Sedan har jag gått hem tidigt med babyn, och maken har ev stannat kvar lite längre.
    *Träning/gympa har jag skött lite lätt hemma i vardagsrummet. Som vanlig halvlat medel-Svensson, så har det ändå varit lika bra att mjukstarta efter förlossningen.

Hur många timmar/dygn jag ammat har varierat. Antagligen har det hängt på hur effektivt ungarna ätit. En åt i ca 1 timme åt gången var 3:e timme. Runt 6 timmars amning/dygn. En åt 5 minuter var 3:e timme - ca 45 minuter/dygn. Övriga barn har legat på allt möjligt däremellan. Den yngsta åt ca 10 minuter varje timme utom på natten, då hon åt varannan timme ...

Svar på tråden Till er som helammar ???